Burgerlijke partij stellen na diefstal

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Burgerlijke partij stellen na diefstal

#1 , 29 aug 2019 22:16

Deze week maandag is mijn echtgenote haar smartphone gestolen in de winkel.
Ze wist welke groep mensen het gedaan hadden, maar als particulier mag je niet zomaar beginnen fouilleren.
Politie gebeld, deze zijn langs geweest en hebben deze personen meteen aangehouden.
Bij een fouille op de parking van de winkel hadden ze het toestel niet bij.

Mijn echtgenote is ook naar het bureau gegaan voor een verklaring, en is daarna mogen vertrekken; die personen moesten nog blijven van de procureur.
Hoe het verder afgelopen is met hun: geen idee, en dat zal ik ook niet te weten komen ifv de privacy vermoed ik.

Ondertussen hadden wij de hoop al opgegeven op de vondst, dus hebben wij kosten gemaakt om haar terug bereikbaar te maken.

Echter... opeens stond de politie hier gisteren voor de deur met een smartphone, die voldeed aan de beschrijving, en teruggevonden was in de winkel.
Direct kunnen aantonen dat deze inderdaad die van mijn echtgenote was.
Wij vermoedden al dat ze hem in de winkel achtergelaten hadden nadat mijn vrouw hun betrapt had, maar konden deze zelf niet terugvinden (maar na een inventarisatie heeft het winkelpersoneel deze goed verstopt terug gevonden).

Op dat vlak: eind goed, al goed voor ons.

Dankzij dit zijn er ook bewijzen dat die groep personen schuldig was, die zijn overgemaakt aan het parket door de winkel.
Of ze er gevolg aan zullen geven, weet ik niet, maar ik kan maar hopen dat ze hier toch een strafrechtelijke vervolging aan zullen geven.

Dan nu de vraag:
Moest er zo'n vervolging zijn, kan mijn echtgenote zich dan burgerlijke partij stellen?
Wordt zij op de hoogte gebracht hiervan? Of moet zij pro-actief melden aan de politie dat zij zich burgerlijke partij wenst te stellen, ook al weten we niet zeker of het parket verder zal vervolgen?
Er zijn immers kosten gemaakt die we, indien mogelijk, graag zouden wensen te verhalen op de daders...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 aug 2019 22:29

als blijkt uit de camerabeelden dat die groep de GSM wel degelijk heeft gestolen en verstopt nadat ze betrapt waren, kan u nu al klacht indienen en schadevergoeding eisen voor de aankoop van een nieuwe gsm.

als er vervolging komt zal uw klacht bij het dossier gevoegd worden

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 29 aug 2019 23:15

Dat is inderdaad het bewijsmateriaal waarover ik sprak: er zijn camerabeelden, en met dat de verstopplaats gevonden is, hebben ze het meteen kunnen pinpointen.
De beelden zijn dus al overgemaakt door de winkel.

Ik zal mijn echtgenote dan zeggen dat ze 1 dezer dagen nog eens passeert bij de politie om een officiële klacht in te dienen.

Edit: ik heb zopas het afschrift van het PV nog eens bekeken, en daarin is mijn vermeld dat mijn echtgenote zich benadeelde persoon verklaard heeft.
Dus normaal gezien zullen we sowieso op de hoogte gehouden worden als er overgegaan wordt tot vervolging, als ik dat opzoek.
Is het dan niet beter om te wachten op bericht, of men verder gaat, of dat men seponeert?
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 29 aug 2019 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 29 aug 2019 23:19

Ik zal mijn echtgenote dan zeggen dat ze 1 dezer dagen nog eens passeert bij de politie om een officiële klacht in te dienen.
Het pv is reeds opgesteld. Kijk eens naar het kopie van de verklaring die uw echtgenote heeft afgelegd. Als daarop staat dat ze zich benadeelde partij stelt is dit voldoende. Je kan op dit ogenblik niet meer doen. Dan is het wachten op een antwoord vanuit het parket, dan pas kan je burgerlijk partij stellen.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#5 , 29 aug 2019 23:22

Ik zal mijn echtgenote dan zeggen dat ze 1 dezer dagen nog eens passeert bij de politie om een officiële klacht in te dienen.
Het pv is reeds opgesteld. Kijk eens naar het kopie van de verklaring die uw echtgenote heeft afgelegd. Als daarop staat dat ze zich benadeelde partij stelt is dit voldoende. Je kan op dit ogenblik niet meer doen. Dan is het wachten op een antwoord vanuit het parket, dan pas kan je burgerlijk partij stellen.
Ok, duidelijk.
Had dit net toegevoegd aan het vorig bericht dat dit inderdaad het geval was.
Dan wachten we af tot we informatie krijgen over de opvolging.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 aug 2019 10:31

Er is evenwel geen nadeel meer voor de benadeelde partij ...
GSM is terug
Of er sprake was van diefstal is nog niet bewezen, als dat ooit gaat gebeuren.

Geen onbekende trukjes hé om feitelijke dief los te koppelen van gestolen waar
Gestolen goed wordt
- doorgegeven aan medeplichtige die "onder de radar" blijft
- achtergelaten op onopvallende plaats waar andere medeplichtige die nadien oppikt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 aug 2019 10:42

Laat het gerecht zijn werk doen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”