Opzettelijke beschadiging nieuwbouw

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

Opzettelijke beschadiging nieuwbouw

#1 , 21 aug 2019 13:54

We zitten momenteel in de afwerkingsfase van onze nieuwbouw, en botsen op een aantal fundamentele problemen: bijna alle elektrische kabels zijn doorgeknipt, en in de sanitaire installatie zijn ondertussen al 3 lekken naar boven gekomen (1 in de leiding van het warme water, 1 in de aanvoer van het water naar de collector, en 1 in de afvoer van de badkamer). De firma die instaat voor zowel elektriciteit als sanitair is al heel wat dagen bezig met het zoeken en herstellen van de problemen. Dit zorgt voor heel wat vertraging in praktische voorzieningen terwijl we er al meer dan een week wonen (nog steeds geen warm water, geen wasmachine, geen afvoer van het badkamermeubel, op veel plaatsen geen verlichting, geen schakelaars,...), en op een aantal vlakken ook voor een "minder mooie" afwerking (bvb. leidingen die nieuw moeten geplaatst worden in opbouw door de kelder, berging, nieuwe leidingen die moeten ingeslepen worden in bezette muren of plafonds etc), en de constante aanwezigheid van werkmensen in de woning wat ook niet ideaal is om een woning aangenaam bewoonbaar te maken voor een gezin met 3 kinderen.

Dat het om kwaad opzet gaat is duidelijk aan de hoeveelheid beschadigingen, en dat de elektriciteitskabels duidelijk zijn doorgeknipt en niet per ongeluk beschadigd. Over het wie en waarom hebben we een heel sterk vermoeden maar geen bewijs. De werknemer die initieel de elektriciteit gelegd heeft, is tijdens onze ruwbouwfase ontslagen door de firma (oa nadat hij geen enkele elektriciteitskabel had gelabeld, wat ook voor veel vertraging zorgt).

Mijn vraag: heeft het zin om hiervoor klacht tegen onbekenden in te dienen, of is er iets anders wat ik hier kan doen, ook met het oog op eventueel toekomstige problemen die we nu nog niet ervaren of gevonden hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 aug 2019 16:27

Een klacht bij politie in deze is altijd gewenst. Je had dat al moeten doen onmiddellijk na de eerste vaststelling.
Maar die arbeider is ontslagen tijdens de ruwbouwfase. Lagen er toen al waterleidingen en kabels?

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 21 aug 2019 17:25

Ja, hij heeft de elektriciteitskabels zelf allemaal nog gelegd. De vaststellingen zijn eigenlijk nog altijd bezig, vorige week hebben we heel wat onaangename zaken ontdekt en vandaag ook nog. De firma heeft bij de eerste problemen ook niet meteen iets gezegd, pas toen bleek dat het echt niet meer per ongeluk kon zijn dat er zaken kapot zijn, hebben ze hier iets over gezegd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 aug 2019 19:50

Opgeleverd of niet?
Ik vermoed dat de firma aangifte zal moeten doen bij niet oplevering.
Anders samen.
Kosten zijn voor firma ook de correcte herstellingen die niet zichtbaar mogen zijn in de bewoonbare delen.

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 22 aug 2019 07:49

De firma is volop bezig om (op hun kosten) dingen op te lossen, ondertussen al 15 à 20 mandagen, en vandaag komen ze met 5, maar zij kunnen niet alle dagen met heel de ploeg bij ons staan. Gisteren met 2 man heel de dag bezig geweest om uiteindelijk 4 lichtkringen te herstellen. Daardoor blijf ik zonder overal elektriciteit, zonder warm water, zonder afvoer, etc, dus dat is mijn belangrijkste schade...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”