We zitten momenteel in de afwerkingsfase van onze nieuwbouw, en botsen op een aantal fundamentele problemen: bijna alle elektrische kabels zijn doorgeknipt, en in de sanitaire installatie zijn ondertussen al 3 lekken naar boven gekomen (1 in de leiding van het warme water, 1 in de aanvoer van het water naar de collector, en 1 in de afvoer van de badkamer). De firma die instaat voor zowel elektriciteit als sanitair is al heel wat dagen bezig met het zoeken en herstellen van de problemen. Dit zorgt voor heel wat vertraging in praktische voorzieningen terwijl we er al meer dan een week wonen (nog steeds geen warm water, geen wasmachine, geen afvoer van het badkamermeubel, op veel plaatsen geen verlichting, geen schakelaars,...), en op een aantal vlakken ook voor een "minder mooie" afwerking (bvb. leidingen die nieuw moeten geplaatst worden in opbouw door de kelder, berging, nieuwe leidingen die moeten ingeslepen worden in bezette muren of plafonds etc), en de constante aanwezigheid van werkmensen in de woning wat ook niet ideaal is om een woning aangenaam bewoonbaar te maken voor een gezin met 3 kinderen.
Dat het om kwaad opzet gaat is duidelijk aan de hoeveelheid beschadigingen, en dat de elektriciteitskabels duidelijk zijn doorgeknipt en niet per ongeluk beschadigd. Over het wie en waarom hebben we een heel sterk vermoeden maar geen bewijs. De werknemer die initieel de elektriciteit gelegd heeft, is tijdens onze ruwbouwfase ontslagen door de firma (oa nadat hij geen enkele elektriciteitskabel had gelabeld, wat ook voor veel vertraging zorgt).
Mijn vraag: heeft het zin om hiervoor klacht tegen onbekenden in te dienen, of is er iets anders wat ik hier kan doen, ook met het oog op eventueel toekomstige problemen die we nu nog niet ervaren of gevonden hebben?