valse beschuldigingen bij vredegerecht plus bewindvoering

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

valse beschuldigingen bij vredegerecht plus bewindvoering

#1 , 02 jul 2008 12:45

tijdje terug heeft de ex man van mijn moeder waar zij al jaren in ruzie mee leeft haar voor het vredegerecht gedaagd omdat hij wou dat zij onder bewindvoerig kwam te staan. Mijn moeder heeft een tijdje in een psychiatrische instelling gezeten waardoor er wat rekeningen waren blijven slingeren. In een labiele bui heeft zij aan hem een volmacht gegeven op haar rekeningen ( hij was haar gaan bezoeken om dit voor te stellen)
Na haar ontslag uit het ziekenhuis heb ik haar aangeraden om die volmacht op te zeggen, hetgeen zij ook gedaan heeft. Mijn vader was hieromtrent nijdig, hij kon niet meer aan haar geld en ging bij het vredegerecht aandraven met valse beschuldigingen dat ik met grote sommen van haar zou gaan lopen ( hetgeen wij dmv een rekeninguittrekseloverzicht hebben weerlegd)

Op de zitting waren ook familieleden aanwezig met wie zij geen contact meer heeft en al jaren in ruzie mee leeft.
die hebben de vrederechter verteld dat zij werkt als prostituee, dat ik een crimineel verleden heb ( heb blanco strafblad) en dat ik een psychopaat ben. Verder probeerden ze de vrederechter wijs te maken dat ik mijn moeder lichamelijk mishandel, hetgeen zowel ik als zij kunnen ontkennen.

Onze advocate heeft geen woord gezegd en zegt dat hier niets aan te doen is. Had op geen enkel moment het gevoel dat ze zin had mijn moeder te verdedigen.
Maar vallen zo'n beschuldigingen niet onder de noemer "laster en eerroof"?

op 30/7 moet mijn moeder voor een psychiater verschijnen voor een expertise. toevallig een man die mijn vader goed kent. In het verleden heeft mijn vader lange tijd geen onderhoudsgeld betaalt en eind jaren 80 stal hij het spaargeld van zijn kinderen ( dat staat op papier).
Is het logisch dat zo iemand een bewindvoering mag aanvragen voor zijn ex vrouw? en kan ik alsnog verhinderen dat er iets gebeurt?
Ik wil desnoods budgetbeheer van het ocmw voorstellen om aan te tonen dat ik niet op haar geld uit ben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 jul 2008 11:06

“Art.488bis,B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats.De vrederechter kan die maatregel ambtshalve nemen, wanneer bij hem een verzoek werd ingediend als bedoeld in de artikelen 5, § 1, en 23 van de wet van 26 juni 1990 betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke of wanneer bij hem een omstandig verslag wordt ingediend als bedoeld in artikelen 13, 14 en 25 van dezelfde wet...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.5.§ 1.Met het oog op een opneming ter observatie kan iedere belanghebbende een verzoekschrift indienen bij de rechter...”(26 JUNI 1990. - Wet betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke)

In alle voornoemde gevallen is ‘de ex man van mijn moeder’ mijns inziens niet zulke ’belanghebbende‘,tenzij hij krachtens het echtscheidingsvonnis levensonderhoud verschuldigd bleef voor uw moeder of er nog geen echtscheidingsvonnis is.

“Art.488bis,B...§ 2. Eenieder kan ten overstaan van de vrederechter van zijn verblijfplaats...een verklaring afleggen waarin hij zijn voorkeur te kennen geeft omtrent een aan te wijzen voorlopige bewindvoerder indien hijzelf niet meer in staat zou zijn om zijn goederen te beheren...§ 4. De te beschermen persoon heeft het recht zich, voor de duur van het voorlopig bewind, te laten bijstaan door een door hemzelf of, als hij er zelf geen aanwijst en indien nodig, door de vrederechter aangewezen vertrouwenspersoon...”(B.W.).

“Art.452.Vóór de rechtbank gesproken woorden of aan de rechtbank overlegde geschriften, geven geen aanleiding tot strafvervolging wanneer die woorden of die geschriften op de zaak of op de partijen betrekking hebben...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

zo'n beschuldigingen vallen in voornoemd geval dus niet onder de noemer "laster en eerroof"

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#3 , 04 jul 2008 11:43

er is bijna 20 jaar geleden een echtscheidingsvonnis uitgesproken!
de man heeft lang geen alimentatie betaald voor mij en in het dossier van de echtscheiding staat dat hij 20 jaar geleden spaargeld van zijn kinderen heeft gebruikt voor zijn zaak.
dat weet de vrederechter op dit moment niet. is het raadzaam hem daarvan op de hoogte te brengen om zo aan te tonen dat hij zeker geen belanghebbende is?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”