advocaatkosten recupereren

Obk
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

advocaatkosten recupereren

#1 , 07 aug 2019 16:27

Geachte,
Ik ben valselijk beschuldigd geweest en werd onlangs vrijgesproken in deze strafzaak omdat mijn schuld niet bewezen is.
Heel deze zaak heeft drie jaar aangesleept en heeft veel geld gekost en is emotioneel ook heel zwaar geweest.
Kan ik de gemaakte advocaatkosten terugvorden van de tegenpartij?
Wanneer kan er een klacht wegens laster en/eerroof worden ingediend?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrainTrain
Berichten: 496

#2 , 07 aug 2019 18:26

Als ik me niet vergis kan je de strafrechterlijke weg inslaan en moet je binnen de 5 jaar (na de feiten) klacht indienen (en de zaak moet binnen de 5 jaar (na de feiten) afgehandeld zijn, anders verjaring). Burgerrechterlijk moet je binnen de 5 jaar dagvaarden (en dan mag ze zaak nag jaren aanslepen (zonder verjaring of na 10 jaar?)). Zoiets.

----------
Artikel 443
Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd,is schuldig
• aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, (nvdr. ontvankelijk maar ongegrond)
• aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat. (nvdr. niet ontvankelijk)
Artikel 445
Hij die schriftelijk bij de overheid een lasterlijke aangifte indient; (art. 445, tweede lid Sw)

Lasterlijke aangifte op grond van artikel 445 Sw. veronderstelt kwaad opzet, wat moeilijk te bewijzen is. Bij gebrek aan kwaad opzet kan de aangifte nog steeds foutief zijn indien de algemene zorgvuldigheidsnorm wordt overtreden. Dit impliceert dat geen redelijk persoon in dezelfde concrete omstandigheden zou zijn overgegaan tot een aangifte.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/0 ... 001_AC.pdf
Een redelijke persoon doet geen aangifte van een misdrijf wanneer hij geen bewijzen heeft. Het is ook niet redelijk om, wanneer hij beweert over bewijzen te beschikken, en men hem er naar vraag, dat hij ze niet wil geven.

--------
De vordering wegens laster mag niet verward worden met die wegens lasterlijke aangifte; terwijl het in het eerste geval aan de beklaagde staat om de waarheid te bewijzen van de kwaadwillige aantijgingen, die geacht worden vals te zijn tot het bewijs ervan is geleverd, staat het in het tweede geval aan het openbaar ministerie dat stelt dat het een lasterlijke aangifte betreft, om het bewijs daarvan te leveren en vervolgens, in voorkomend geval, van de beslissing van de bevoegde overheid (1). (1) J. LECLERCQ, "Atteintes portées à l'honneur ou à la considération des personnes" in Les Novelles, Droit pénal, dl. IV, Brussel, Larcier, 1989, nr. 7477; P. MAGNIEN, "Les atteintes portées à l'honneur et à la considération des personnes", in Les infractions, dl. 2, Les infractions contres les personnes, Larcier, p. 791
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 6%20NL.pdf

-----------------
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf
133. Voor wat betreft het kwaad opzet vereist de rechtspraak niet dat de dader reeds op het ogenblik van de aangifte wist dat de feiten vals waren. Het volstaat dat de aangever wist dat de aangifte geen kans van slagen had of dat er twijfels waren over de waarheidswaarde van de feiten (Corr. Gent 17 november 1997, TGR 1998, 97).

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”