Voorschot betaald en verdwenen

OlivierPass
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Voorschot betaald en verdwenen

#1 , 28 mei 2019 10:34

Hallo

Ik zocht recent naar een wagen op 2dehands, een nieuwe mercedes stond tekoop aan een lachwekkend lage prijs. Ik was enorm geïnteresseerd dus stuurde ik een bericht, hij zei dat ze een gepensioneerd koppel waren die op reis zijn en pas in augustus zouden terugkomen, hij vroeg of hij hem moest reserveren aangezien ik wel wist dat ik de auto wilde. Ik stelde voor al een voorschot te betalen en hij ging akkoord, (de auto was 17000€ ik betaalde een voorschot van 6000€). Na mijn voorschot heb ik niks meer gehoord van hen, een beetje opzoek werk was niks te vinden van hun naam of email, (allemaal nieuw aangemaakt blijkbaar).

Sta ik machtloos?
Wat kan ik doen om mij geld terug te zien? Worden zulke scammers eigenlijk bestraft??
Moet ik hiermee naar de politie stappen of kunnen zij daar niks aan doen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2019 10:41

Als je dit cash betaald heeft ben je in fout !!

Men mag enkel tot 3000€ cash betalen.

Dus als je het voorschot wettelijk betaald heeft via een overschrijving, dan is dit toch een koud kunstje om deze man te vinden via de bankrekening !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2019 11:13

Als je dit cash betaald heeft ben je in fout !!

Men mag enkel tot 3000€ cash betalen.

Dus als je het voorschot wettelijk betaald heeft via een overschrijving, dan is dit toch een koud kunstje om deze man te vinden via de bankrekening !
Cash betalingen zijn nog steeds onbeperkt bij c2c. transacties.
TS is hoogst waarschijnlijk geen onderzoeksrechter. Een bank instelling gaat hem dan ook geen gegevens bezorgen op basis van een rekeningnummer.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 28 mei 2019 11:28

een nieuwe mercedes stond tekoop aan een lachwekkend lage prijs
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het gewoonlijk niet waar. Ga wel naar de politie, misschien zijn er meerdere slachtoffers. Je geld ben je vrijwel zeker kwijt, ook als ze de daders vinden. Beschouw het als een dure les.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 mei 2019 12:01

Dus als je het voorschot wettelijk betaald heeft via een overschrijving, dan is dit toch een koud kunstje om deze man te vinden via de bankrekening !
Bankrekening aangemaakt met valse ID.
Of aangemaakt door iemand anders - Geldezel - in ruil voor drugs / geld ... maar gecontroleerd en beheerd door criminelen.

De centen zijn al lang meermaals doorgesluisd tegen dat er een onderzoeksopdracht is.
1 van de manieren waarop criminelen gebruik maken van de traagheid van het gerecht.

OlivierPass
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2019 12:25

Ging via paypal, vals aangemaakte email veronderstel ik. Ik heb me er al bij neergelegd dat ik dat geld niet zal terugzien, maar zal hij gepakt worden?? Dit gebeurt te vaak bij teveel mensen..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2019 12:27

deze zijn slim genoeg om niet gepakt te worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mei 2019 12:29


Cash betalingen zijn nog steeds onbeperkt bij c2c. transacties.
TS is hoogst waarschijnlijk geen onderzoeksrechter. Een bank instelling gaat hem dan ook geen gegevens bezorgen op basis van een rekeningnummer.
Dit is toch niet tussen 2 consumenten, daar de eigenaar op reis was ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 28 mei 2019 12:29

Via paypal een claim indienen, zo snel mogelijk

OlivierPass
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 mei 2019 12:36

Kan het geld niet gevolgd worden en zo de dader terug vinden? Zo ja bij wie moet ik daarvoor zijn?

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 28 mei 2019 14:13

Onderzoeksrechter als u zelf onderzoeksdaden wil kunnen vragen, maar er zal wel een borgsom worden gevraagd die u pas terugkrijgt als er een verdachte wordt veroordeeld.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 28 mei 2019 14:55

En dat gebeurt pas na aangifte bij politie of zoals @Didymus heeft geschreven burgerlijke partijstelling.
En alle screen shots bewaren afdrukken en meenemen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 28 mei 2019 16:06

Ging via paypal, vals aangemaakte email veronderstel ik. Ik heb me er al bij neergelegd dat ik dat geld niet zal terugzien, maar zal hij gepakt worden?? Dit gebeurt te vaak bij teveel mensen..
Via Pay Pal kan je mogelijks recupereren. Vul hun klachtenformulier in, en zij zullen u dan wel zeggen of er kans is of niet.
Een paar jaar geleden heb ik ook iets dergelijks voorgehad via een bestelling online, en bijna alles terug gehad.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 28 mei 2019 16:30

Ging via paypal, vals aangemaakte email veronderstel ik. Ik heb me er al bij neergelegd dat ik dat geld niet zal terugzien, maar zal hij gepakt worden?? Dit gebeurt te vaak bij teveel mensen..
Al klacht via Paypal gelanceerd ? (binnen 45 dagen !)

Paypal via Kredietkaart ?
Fraudeklacht starten - kan online, ASAP doen
KK betalingen worden maar met vertraging uitgevoerd

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”