verloren toestel gevonden op tweedehands site

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: verloren toestel gevonden op tweedehands site

#16 , 20 mei 2014 13:11

Zoek eens op de website van de producent ...daar staat vermoedelijk wel vermeld per type waar de serienummers staan.

U dient wel aangifte bij politie te hebben gedaan VOOR u enige aktie onderneemt want hoe gaat u anders bewijzen dat het
-A gestolen was
-B teruggevonden is op de website
-C de mogelijk dader aan te wijzen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#17 , 20 mei 2014 15:55

Op alle toestellen staat een serienummer, ofwel aan de onderzijde, of achter de klep van de batterij.
Laat de politie hun werk doen. Zij weten hoe ze dit moeten aanpakken.

Gebruiker21

#18 , 20 mei 2014 17:14

Mag ik even vragen waarom je denkt dat dit effectief het toestel van je ouders is? Waaraan merk je dit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Kingfisher

#19 , 29 mei 2014 09:27

Iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Het zal dus aan u zijn om aan te tonen dat het:
A. Uw toestel is: serienummer of foto's die op het geheugenkaartje staan (en neen als je het kaartje wist, dan nog is niet alles weg).

B. dat de persoon het toestel gestolen heeft, of heeft gekocht, wetende dat het gestolen was (heling).

Zoals eerder gemeld, ga met het serienummer naar de politie en doe aangifte van verlies en toon hen de advertentie.

freebutterflyx
Topic Starter

#20 , 06 jun 2014 12:40

Even een update

Ik heb ondertussen contact opgenomen met de verkoper omdat ik zogezegd interesse had. Ik heb die persoon enkele vragen gesteld en duidelijke foto's van het toestel gevraagd. Serienummer was daarop uiteraard niet leesbaar (te klein) maar ik zag wel een beschadiging in een van de hoeken. Die was er gekomen door een val. Deze beschadiging had ik ook reeds opgemerkt op de foto die op de tweedehandssite stond. Maar gezien de foto daar niet zo heel duidelijk was, was ik toen nog niet 100% zeker dat het ons toestel was. Ik was nu dus vrijwel zeker dat het om ons toestel ging.

Mijn ouders en ikzelf zijn dus met alle mails, foto's en orignele doos naar de politie geweest met dan ook de vraag wat we nu moesten doen.
Die agent liet zo wat uitschijnen dat ze er weinig aan zouden of konden doen. Hij zei het niet met zoveel woorden maar het leek hem te onbenullig om daar een onderzoek over te starten. (agent misschien met het verkeerde been uit bed gestapt...)
Uiteindelijk werd toch een PV of zoiets opgesteld.

Dit was op 23 of 24 mei. Gezien we nog altijd niks vernomen hadden zijn we eergisteren (4 juni) terug geweest.
De agent die we nu spraken zei dat dergelijke zaken geen prioriteit hebben. Ik kan begrijpen dat andere zaken belangrijker zijn maar hoelang laten ze dit dan liggen?
Ik heb dan zelf gesuggereed om het toestel zelf terug te kopen en dan met het ongeopende postpakket terug te komen.
Of dit nu mag of niet, daar kreeg ik eigenlijk geen duidelijk antwoord op.

We zullen nu nog wachten tot volgende week en nog eens teruggaan.

Franciscus

#21 , 06 jun 2014 13:59

Niet de taak van politie daarover te beslissen.
PV wordt opgesteld en ofwel via interne procedure (Autonoom Politie Onderzoek) APO doorgestuurd naar zone waar andere partij woont
ofwel
overgemaakt naar parket die PV zal doorsturen naar parket andere partij die het naar de politiedienst van woonplaats zal doorsturen en die dan verdachte zal horen.

Als die kan bewijzen dat hij het 'legaal' gekocht heeft dan zal men op zoek moeten gaan naar de echte onbekende dader.

Gezien men meerdere weken tijd heeft per stap ....

Gezien geen heterdaad is politie ook niet bevoegd om bij betrokkene binnen te vallen en toestel met beslag te leggen.
Ik zie het ook niet gebeuren dat parket een onderzoeksrechter zal vorderen om een bevelschrift af te leveren (huiszoeking en beslagname)

skabalie

#22 , 06 jun 2014 23:53

Wat ik zou doen,maar sla me dood,als dit in strijd is met de wet.Eerst zou ik proberen losse info te vragen,en hopen,dat hij je terug mailt (als hij hier niet mee leest natuurlijk)Als hij je terugmailt,dan heb je veel kans,dat je zijn eigen ip adres heeft,van zijn eigen provider.(of het moet een echte geslepen zijn,dat hij dit doet via een vpn,proxy of tor verbinding).Maar hij kan gewoon "dom" zijn en je mailen.Dan heb je zijn ip adres,en kan je ermee gaan naar de politie.Volgens dat ik weet,kan enkel een onderzoeksrechter aan de isp vragen,welke persoon dit ip adres heeft op dit moment.Of hij dat doet,is een andere zaak.Maar kan je soms geen neutrale plaats afspreken,waar je dit koopt,en kan indien ze dat willen,dan ook niet in de buurt zijn,tijdens de eventuele koop?Als het,het gestolen toestel is,dan is hij er gloeiend bij.Of kijk ik nu teveel detective's en sla ik de bal verkeerd?Maar met zijn ip,kan je veel doen,als de juiste diensten willen meewerken,en het nodig vinden iets te doen.via de site http://www.ripe.net" onclick="window.open(this.href);return false; ,kan je al zijn provider weten,en weet je dan al tenminste als hij van het binnen of het buitenland opereert.Want via het buitenland zou moeilijker zijn zeker?

ddanck
Contacteer: Website

#23 , 07 jun 2014 00:20

U wacht best het onderzoek af. Als dit inderdaad geen prioriteit is, zal dit snel beëindigd worden. Dan kan u zelf de touwtjes in handen nemen, strafrechtelijk dan wel burgerlijk.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

BloodNight

#24 , 07 jun 2014 10:10

Als u echt wil dat er iets van komt:
spreek af met de tegenpartij voor het terugkopen van het toestel, spreek af op een openbare locatie en op een bepaald uur. Voor het afgesproken uur bel je de politie en zeg je dat er iemand je toestel heeft gestolen en dat de dader er nog is.
Gevolg: politie komt langs, je legt het volledig uit, ze gaan lastig zijn en niets kunnen doen MAAR ze hebben de identiteit van de verkoper en kunnen mogelijks het toestel in beslag nemen ALS het geregistreerd staat als gestolen. Enkele maanden verder kan je het toestel misschien terug krijgen.

zertyx

#25 , 08 jun 2014 22:23

Diefstal zal moeten bewezen worden. Hiermee riskeert u zich schuldig te maken aan laster. De verkoper kan immers ook op een legale manier aan het verloren fototoestel zijn geraakt.

Dan blijft er dus enkel de burgerlijke revindicatievordering over.

roharro

#26 , 08 jun 2014 23:08

Diefstal zal moeten bewezen worden. Hiermee riskeert u zich schuldig te maken aan laster. De verkoper kan immers ook op een legale manier aan het verloren fototoestel zijn geraakt.

Dan blijft er dus enkel de burgerlijke revindicatievordering over.
Voor een toestel van vier jaar oud dat nieuw maximum 400 EUR heeft gekost?
Dagwaarde ervan is verwaarloosbaar.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zertyx

#27 , 09 jun 2014 21:21

Inderdaad, theoretische mogelijkheid dus.

plopp

#28 , 18 jun 2014 16:40

Je kan de persoon bijvoorbeeld vragen of het wel degelijk een toestel is die je zoekt door de laatste 4 nummers van de S/N te geven.

Wikel daar een verhaal rond dat er verschillende modellen zijn en dat de 4 laatste van belang zijn om er zeker van te zijn.

Tom M.

#29 , 19 jun 2014 10:40

Normaal gezien zou deze verkoper toch ook zelf een aankoopbewijs moeten hebben van het toestel, of een verpakkingsdoos met serienummer en/of eventuele toebehoren.

Heb je nu nog andere stappen ondernomen?

ganapathi tantre

#30 , 05 aug 2014 17:27

Vroeger werd ons altijd geleerd dat als je iets vind, dan geef je het terug, rechtstreeks aan de persoon of desnoods politie of zo. Als je het voor jezelf houd, dan is het stelen.
Ik weet wel niet hoe dit wettelijk in elkaar zit?
http://www.mensenrecht.be/node/223

Wie iets vind is wettelijk verplicht dit aan te geven bij de politie. Wat, waar, hoe maakt niet uit.
Er bestaat dan een wettelijke termijn die je moet afwachten alvorens te kunnen worden aangeduid al "de eerlijke vinder"

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”