Bedreiging door persoon met mozaiek syndroom van Down

filipb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bedreiging door persoon met mozaiek syndroom van Down

#1 , 05 jul 2025 16:51

Ik word in een amateur kunstgemeenschap al jaran bedreigt door iemand met mozaïek trisomie-21.
De groep heeft steeds begeleiders, zogezegd professionelen, maar die zijn hopeloos incompetent, en moedigen deze persoon zelfs aan.
Ik vind massa's documentatie om de omkadering van iemand met syndroom van Down verder te helpen.
Ik vind omzeggens niets over hoe mensen die door zo iemand bedreigd worden zichzelf kunnen verder helpen.

Bijvoorbeeld: ik vermoed dat die persoon daar zelfs niet mag zijn. Alle begeleiders zouden daarvoor een "Getuigschrift geestelijke gezondheid bij personen met een verstandelijke beperking en/of autisme" nodig hebben. Geen van hen heeft dat, of enig ander diploma of getuigschrigt richting groepsbeleiding.
Dus klein vraagje: klopt het wat ik hierboven schrijf?

Grote vraag: Waar vind ik informatie voor slachtoffers van mensen met syndroom van Down?
En natuurlijk: als u zelf iets anders over dit onderwerp te melden heeft, graag.

Mijn uitleg gaat vaak over bevoegdheden en diploma's, maar de uiteindelijke vraag gaat over bedreiging, dus ik zet ze hier.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2025 19:58

Bij strafbare bedreigingen doet u aangifte bij de politie.
Kan is groot de de persoon met een beperking een bewindvoerder heeft.
U zal dan rechtstreeks moeten dagvaarden indien er geen aangifte is gedaan.
Het is een medische aandoening en dus op zich niet strafbaar.

Hebt u de begeleiding al eens gevraagd over welke diploma's ze beschikken?

Hebt u de inrichtende macht al eens aangesproken?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”