Aankoop gestolen voertuig

Familie Daelen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop gestolen voertuig

#1 , 30 dec 2024 19:53

Beste Juristen

Wij zouden gaarne informatie willen inwinnen wat onze opties zijn en of het instellen van een raadsman op de situatie hieronder zinvol is of niet.

In Augustus hebben wij via 2dehands een voertuig van een particulier aangekocht, dewelke bij inschrijving DIV geseind stond en nadien gestolen bleek.

Tijdens de koop van de auto is er een verkoopovereenkomst met deze oplichter gemaakt waar de prijs van 22.000 euro werd vastgelegd. Tevens werd het rijksregisternummer van zijn valse Belgische identiteitskaart hierop gedocumenteerd.

Zodoende bij lokale politie contact opgenomen en deze hebben na het verhoor de auto in beslag genomen.

Ikzelf heb het 2dehands account van de verkoper destijds telkens in de gaten gehouden en ineens werd er na een 3 tal maanden een nieuwe auto te koop gezet. Om een lang verhaal samen te vatten; ik heb een nieuw account aangemaakt en een afspraak met de oplichter ingepland. Zodanig lokale politie waar de afspraak was gebeld en na lang bellen zag de recherche wel potentieel om mee te gaan naar deze afspraak. Zodanig werd dezelfde oplichter gearresteerd en de nieuwe PV gelinkt aan mijn PV.

Vandaag heb ik van de politie dewelke de misdadiger met mij in de kraag gevat heeft bericht gekregen dat ze nu de originele PV van het parket Limburg willen overhalen naar parket Brussel en er Zodanig 1 dossier van te maken. Tevens kreeg ik nu van mijn lokale politie bericht dat ze de oorspronkelijke PV nu naar de magistraat gaan doorsturen dewelke dan gaat bepalen of wij het voertuig eventueel weer als eigendom mogen gaan beschouwen. Afhankelijk of dan beslist wordt of het voertuig ten goeder trouw gekocht werd, waar de lokale politie wel vrij zeker van is adhv de getoonde bewijsstukken.

Aangezien het hier om wel wat geld gaat en de dader nu bekend is en voorlopig noch achter de tralies zit hoop ik dat jullie ons in goede banen kunnen leiden om de kans op schadevergoeding of het terugkrijgen van de auto te maximaliseren.

Alvast bedankt voor eender welke input.
Ik heb geprobeerd het zo beknopt mogelijk te houden, indien er bepaalde zaken niet duidelijk zijn hoor ik het graag.

Mvg
Familie Daelen

Drone

#2 , 30 dec 2024 21:19

beste dat u kan doen is een advocaat aanstellen die u belangen verdedigt

hier heeft niemand inzage in het dossier (of dossiers) om concreet en afdoende adviezen te geven

Franciscus

#3 , 30 dec 2024 22:16

In principe is de originele eigenaar waarvan het voertuig gestolen werd de eigenaar.
In veel gevallen is het voertuig na de diefstal eigendom geworden van een verzekering en eigenaar uitbetaald.
Als die verzekering / eigenaar claimt wordt dat een rechtszaak van enkele maanden tot jaren afhangende van de waarde van het voertuig.
Politie 'kan' zeker zijn maar dat is niet hun bevoegdheid en kunnen ze beter niet zeggen.
Kan alle kanten opgaan .

Reclame

Familie Daelen
Topic Starter

#4 , 10 apr 2025 09:37

Ondertussen is het dossier van de inbeslagname van het voertuig behandeld door het parket en deze was van mening dat wij het voertuig ter goeder trouw hebben aangekocht, zodoende hebben zij een procedure gestart om het voertuig terug aan ons toe te vertrouwen. De oorspronkelijke eigenaar had daarin 60 dagen de tijd om zich burgerlijke partij te stellen, en dat is dus niet gebeurt.

Zodoende heeft de politie de buitenlandse autoriteiten verzocht het voertuig te ontseinen en nadien zullen ze een PV opstellen om het voertuig aan ons te kunnen overhandigen. Echter is na 4 weken het voertuig nog niet ontseind door Frankrijk, lokale politie geeft aan dat het niet in hun handen ligt en de procedure pas verder kan indien het voertuig ontseind is.

Hebben wij opties om dit proces te versnellen? Hoe lang duurt dit gemiddeld? Wat indien politie Frankrijk nooit oorspronkelijke eigenaar heeft gecontacteerd en alsnog burgerlijke partij stelt indien hij op de hoogte is van de situatie?

Gr

Familie Daelen
Topic Starter

#5 , 15 apr 2025 11:19

Auto werd ontsteind en PV voor teruggave werd door het parket geaccepteerd, nu bleek dat het takelbedrijf wat de auto in beslag had genomen achter de rug van het parket en politie de auto reeds heeft teruggegeven aan de originele eigenaar. Politie en parket hadden dit beiden nog nooit meegemaakt en politie adviseert de garage aansprakelijk te stellen voor onze geleden schade (aankoopbedrag auto).

Gaan wij met behulp van een raadsman hier iets uit kunnen halen of is er niet meer veel hoop?

Franciscus

#6 , 15 apr 2025 14:56

Takelbedrijf neemt niet in beslag maar gebeurd door politie gezien hun bevoegdheid in kader van handhaving strafwetten.
Het O.M. moet / kan het takelbedrijf vervolgen wegens vervreemding in beslag genomen goederen.
Takelbedrijf heeft in deze bewaarplicht. Of stond de wagen bij de garage?
Waarop baseert de politie zich om de garage verantwoordelijk te stellen?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”