Winkeldiefstal recidive

Anoniembid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Winkeldiefstal recidive

#1 , 17 mei 2024 09:31

In juli 2023 heb ik voor de 1 ste x iets gestolen. Voorheen nooit iets verkeerds gedaan in mijn leven ( inmiddels 44jaar).
Nu loopt het al een langere tijd moeilijk in mijn huwelijk. Mijn partner zet mij financieel en emotioneel erg onder druk . Is erg narcistisch ( denk ik).
Ik zou willen scheiden maar hij niet. Hij bedreigt mij door te zeggen dat hij zichzelf dan iets gaat aandoen en zet mij zo constant op alle vlakken onder druk.
Inmiddels heb ik vorige zomer meerdere x gestolen en ben ik 2 x op heterdaad betrapt geweest. Zelf ben ik sinds dit jaar in behandeling bij een psycholoog op advies van de PDK. Maar na een hoogoplopend conflict vorige week en tevens de seksuele druk die mijn partner op mij uitoefent ben ik weer hervallen. Ik voelde mij heel slecht bij de situatie en erg alleen. Ik wou mij wat beter voelen en ben naar de stad gegaan. ( ook al weer ik dat dit voor mij een trigger is). Ben enkele winkels binnen gegaan om gewoon wat te kijken naar de kledingcollecties. Maar bij de laatste winkel kreeg ik opnieuw de drang om (3) kledingstukken mee te nemen zonder te betalen. De alarmsystemen zaten vrij los en kon ik er gewoon afhalen. De kaartjes had ik eraf geknipt met een klein schaartje net zoals een nagelknipper die ik altijd in mijn tas heb zitten. Het was sterker dan mijzelf. Ik vond dat ik dat wel verdiende na alle negativiteit die ik al had meegemaakt. Maar de winkelbediende heeft mij gevraagd mijn tas te openen en heeft toen de politie gebeld. Ik ben meegegaan naar het politiebureau en na contact met de PDK ( denk ik?) mocht ik terug naar huis. De gestolen kleding heb ik ter plaatste in de winkel betaald (400 euro) maar de politie heeft deze gehouden. In voel mij nu natuurlijk nog veel slechter. Ik heb het lange tijd goed gedaan en kunnen onderdrukken maar de druk in mijn huwelijk werd zo groot en ik denk dat ik het daarom heb gedaan . Ik heb er anders geen verklaring voor. Ik maak mij zorgen over hoe het nu verder zal verlopen.
Ik zal zoiezo een uitnodiging krijgen tot verhoor door de politie. Hoe lang kan dit duren vooraleer ik een uur kan verwachten in de postbus? Een 4 tal weken? Maar wat dan daarna? Zal er nog een huiszoeking komen? Onverwachts of aangekondigd? Want dan gaat mijn echtgenoot dit zoiezo tegen mij gaan gebruiken bij de eventuele echtscheiding .
Zal ik voor de rechtbank moeten komen? Zou het kunnen dat ik een gevangenisstraf ga krijgen? Of dat dit nu op mijn strafregister gaat komen?
Zal er rekening worden gehouden met mijn thuissituatie?
Wat zouden de gevolgen hiervoor kunnen zijn voor mij?
Ik ben erg bang en onzeker. Ik zie het allemaal niet meer zitten…ik weet dat ik fout was.
Kan iemand mij helpen door te antwoorden op mijn vragen?

Franciscus
Berichten: 38723

#2 , 20 mei 2024 21:07

Kan langer duren en zal een Salduz bis cat 3 verhoor zijn waar u de mogelijkheid hebt voorafgaandelijk een advocaat te raadplegen of deze zelfs mee te brengen naar het verhoor.
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 38, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>
Bij een veroordeling staat dat inderdaad op uw strafregister / strafblad
Straffen kunnen gaan al of niet voorwaardelijk of met uitstel kan een geldboete zijn een werkstraf ...maar kan indien de eerste feiten ook gekend zijn bij politie en gerecht als 'herhaling' aanzien worden indien u daar ook voor veroordeeld werd.
* geldboeten zijn steeds te X met 8 wegens de opdeciemen.
Daarnaast ook no gerechtskosten en mogelijk slachtofferfonds.

Parketten zijn geneigd om meer naar de alternatieven te gaan (schikking - play deal)

Heeft men bij de politie uw vingerafdrukken afgenomen en foto's gemaakt?

Anoniembid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2024 22:17

Dag Franciscus,
Bedankt voor uw antwoord.
Ja, bij de eerste x , in juli 2023, toen ik op heterdaad was betrapt hebben ze mijn vingerafdrukken en een foto gemaakt. Alles werd uiteindelijk geseponeerd.
Maar de 2 de x in september na winkeldiefstal in de supermarkt op heterdaad, heb ik een bemiddeling gekregen via een justitie assistent en het verplicht therapie volgen bij een psycholoog ( is pas gestart sinds maart 2024 owv de lange wachttijd) .Ben sinds toen steeds naar de psycholoog gegaan en dit doe ik nog steeds ( minstens 1 tot 2 jaar). Nu de 3 de x weet ik natuurlijk niet wat de straf zal zijn …
Zelf denk ik dat ik misschien ook kleptomanie heb… een impulscontrole verlies … ik ben dit ook aan het bespreken met mijn psycholoog.
Zou hier rekening mee kunnen worden gehouden met het bepalen van de straf?
Ik wil dit ook echt NIET meer doen en ben er echt mee bezig om eraan te werken. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn voor mij denkt u ??
Zal ik voor de rechtbank moeten komen en/ of zal dit op mijn strafblad komen?
Een boete wil ik gerust betalen en een taakstraf ook. Ik ben erg bang.

Reclame

Anoniembid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2024 20:40

Een advocaat ga ik niet kunnen betalen…
Voorlopig heb ik nog geen strafblad.
Het eerste en het tweede feit zijn wel gekend bij de politie.
Zal er ondanks dat het de derde x is nog rekening kunnen worden gehouden met mijn situatie? Thuissituatie, kleptomanie…?
Zal ik de therapie kunnen verder zetten?

Franciscus
Berichten: 38723

#5 , 29 mei 2024 22:42

Dat derde feit is toch ook vastgesteld door politie.
Ergo die rapporteren aan parket en parket stuurt ook de justitieassistenten mee aan.
Zal ook een stuk afhangen van het rapport van deskundigen (psycholoog enz )

Anoniembid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2024 23:04

Ja, klopt
Wat bedoelt u met Ergo?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”