Lasterlijke aangifte?

lancia11
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Lasterlijke aangifte?

#1 , 24 apr 2024 20:01

Ik ben op de weg met een bedrijfswagen. Ik kom van X en rij richting Y.
Mijn werkgever belt 's anderendaags mij op dat hij bericht gekregen heeft van de politie i.v.m. een klacht van een persoon die meent dat ik op mijn traject de dag ervoor zijn autospiegel eraf heb gereden, heeft de naam van de firma op mijn wagen afgelezen, en ik verder ben gereden (vluchtmisdrijf dus). Hij heeft een klap gehoord is naar buiten gegaan en heeft mij zien verder rijden...
Ik ga op verhoor bij de politie. De getuige heeft verklaart dat ik richting X reed (wat niet klopt met de werkelijkheid). Beschadigde auto stond rechts geparkeerd richting X. Op de getoonde foto's is spiegel naar buiten geklapt en glas gebroken. Indien ik richting Y links de spiegel zou hebben geraakt zou de spiegel naar binnen geklapt zijn.
Mijn werkgever kan mijn traject aantonen met Track&Trace gegevens (via GPS, wettelijk bewijs?).
Nog geen vervolging.
Is dit lasterlijke aangifte van de getuige/benadeelde?
Kan ik of zou ik moeten hiervoor klacht indienen?

Issued
Berichten: 1233

#2 , 25 apr 2024 06:34

Een lasterlijke aangifte is een bewust foute aangifte. Dus bewust een onware aangifte doen met enkel de intentie om die persoon schade te berokkenen. Dat is hier niet het geval.

lancia11
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2024 06:52

Bedankt issued voor uw reactie.
Beweren dat iemand in richting X reed terwijl het in werkelijkheid in richting Y was om er zelf voordeel (schadevergoeding) uit te halen, gebeurt dat dan onbewust?

Reclame

LeenW
Berichten: 12864

#4 , 25 apr 2024 08:27

Er moet inderdaad een kwaadwillig element zijn.

Het is op zich een vreemd verhaal. Als de tegenpartij absoluut iemand anders de schuld zou willen geven, was het logischer geweest om te wachten tot er een vrachtwagen in de juiste richting passeert. Hebt u enig idee waarom hij bij u terecht is gekomen?

lancia11
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2024 08:52

,was het logischer geweest om te wachten tot er een vrachtwagen in de juiste richting passeert. Hebt u enig idee waarom hij bij u terecht is gekomen?
Ik zei mijn bedrijfswagen en is in werkelijkheid een grote bestelwagen. Aangereden voertuig was ook een bestelwagen.

lukasi
Berichten: 1153

#6 , 25 apr 2024 10:36

En wat voor voordeel ga je hebben om de klager te beschuldigen van lasterlijke aangifte ?
Denk je dat het gewin - zowel financieel als genoegdoening - ga opwegen tegen de tijd, energie en kopbrekers die je zal hebben omdat jij moet bewijzen dat hij je opzettelijk met kwaadwillende bedoeling heeft aangeklaagd ?

Succes ermee maar ik denk dat je niets voordeel er uit ga halen want stel voor het zelfde geld tonen ze aan dat jij aan de verkeerde kant vd weg reed .

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”