Beschuldigd lasterijke aangifte

Ellixhirion
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

Beschuldigd lasterijke aangifte

#1 , 30 mar 2023 09:07

Hallo,

Wij hebben vorig jaar in november een brief gekregen van DAS. Daarin word mijn vrouw beschuldigd van een misdrijf, namelijk "lasterlijke aangifte". In het kort word er gevraagd 1500EUR te betalen of er word een rechtzaak gestart.

Om even kort te schetsen heeft dit te maken met een incident op het werk van mijn vrouw in begin 2022, men vrouw werkte toen als verpleegkundige en er is een incident ontstaan waar de persoon die beroep doet op DAS mijn vrouw heeft uitgescholden, achtervolgd en onaangepast aangeraakt.
Als gevolg daarvan heeft mijn vrouw toen klacht ingediend bij de politie en heeft haar werk besloten die persoon niet meer aan te nemen als vrijwilliger.
Blijkbaar is die klacht ook zonder gevolg gebleven, we weten niet waarom... Maar nu keert deze persoon zich tegen ons via DAS, met het argument dat de klacht laster was en dat de persoon "emotionele" schade oploopt omdat hij er niet meer kan werken als vrijwillger.
Ondertussen hebben wij een nieuwe brief gekregen waarin ze nu het bedrag dalen naar 1000 EUR.

De vraag is hoe sterk is dit dossier als het effecief voor een rechter verschijnt.
Ik heb al een advocaat gecontacteerd, maar ze willen een provisie van 500 EUR om ons te verdedigen.
Aangezien dat de feiten op haar ondertussen vorig werk zijn gebeurd, kunnen we beroep doen op de legale afdeling van die werkgever of vakbond?

Dank u wel

iota
Berichten: 830

#2 , 30 mar 2023 10:18

Wat ik me afvraag: de klacht van uw vrouw is 9 kansen op 10 geseponeerd wegens gebrek aan bewijs. Wss woord tegen woord. Als die persoon nu een proces wil inspannen tegen uw vrouw wegens lasterlijke aangifte, zal die moeten kunnen bewijzen dat de feiten zoals aangegeven door uw vrouw niet hebben plaatsgevonden. Dat lijkt dan eerder kansloos.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 30 mar 2023 10:36

Gezien werkgerelateerd werkgever in kennis stellen.

Reclame

Ellixhirion
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2023 11:00

Al bedankt voor jullie antwoorden. Lijkt het verstandig om dan nog altijd een advocaat te nemen die 500 EUR provisie vraagt(mss dat de kosten daar nog oplopen afhangend van de briefwisseling etc).

Of gewoon onze kansen nemen en als men voor de rechtbank moet verschijnen met alle gevolgen van dien?

Gaat de voàrige werkgever waar de feiten gebeurd zijn hier iets aan doen?

LeenW
Berichten: 12841

#5 , 30 mar 2023 11:05

Ik verwacht niet dat uw vorige werkgever hier gaat tussenkomen in de kosten aangezien u er niet meer werkt en het om een persoonlijke klacht gaat. Maar vragen staat uiteraard vrij.

Akkoord met bovenstaande, gebrek aan bewijs is geen lasterlijke aangifte.

lukasi
Berichten: 1147

#6 , 30 mar 2023 11:14

Klacht bij de politie en zonder enig gevolg?
Waarom niet bij de politie opvragen wat de reden daarvan was ?
Als dit inderdaad geseponeerd was wegens gebrek aan bewijs, dan weet je dat al zeker.

iota
Berichten: 830

#7 , 30 mar 2023 11:25

Vraag het gewoon eens aan de vorige werkgever. Niemand hier kan zeggen wat die gaat antwoorden.

Als de klacht idd geseponeerd is wegens gebrek aan bewijs (wat we niet weten), maakt de aanklacht van de tegenpartij niet veel kans. Goed mogelijk dat ze daarom alvast geld vragen 'om een proces af te kopen'. Ook het feit dat ze u al meteen een serieuze korting geven, doet denken dat ze niet erg sterk in hun schoenen staan. Maar dit enkel gebaseerd op wat u schrijft, zonder kennis van de feiten.
Zelf zou ik niet meteen een advocaat inschakelen, maar eerst meer laagdrempeliger juridisch advies inwinnen: de juridische dienst van uw vorige werkgever, of anders van uw verzekering, vakbond, een wetswinkel. Leg daar eens alles voor, die kunnen dat bekijken.

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 30 mar 2023 11:39

Seponering gebeurt door het openbaar ministerie.
Dus die vraag moet u stellen aan de Procureur des Konings van het rechtsgebied waar de feiten zich hebben voorgedaan.
Indien bij vakbond laat de vakbond dat doen.
Gezien uw ex-werkgever die vrijwilliger aan de deur heeft gezet voor die feiten is dat wel een heel sterk element in uw voordeel.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 mar 2023 15:41

Als gevolg daarvan heeft mijn vrouw toen klacht ingediend bij de politie

Blijkbaar is die klacht ook zonder gevolg gebleven, we weten niet waarom...
Het is niet omdat Parket besluit te seponeren / niet te vervolgen, om welke reden dan ook, dat de aangifte plots lasterlijk wordt ...

Ellixhirion
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mar 2023 17:10

Hallo allen,

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ondertussen heb een dossier laten maken bij de vakbond, maandag komen ze met legaal advies en of als ze bijstand kunnen bieden.

ik heb nu ook door alles door te sturen naar de vakbond gezien dat op de PV van de politie, dat het "NIET" word overgedragen aan het parket.
We hadden ook een brief gekregen van de bemiddelaar waarop vermeld is dat die persoon hier niet op in wou gaan.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”