klacht zonder gevolg door parket, toch uitnodiging verhoor

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

klacht zonder gevolg door parket, toch uitnodiging verhoor

#1 , 01 dec 2021 16:53

Hallo,

IK heb enkele weken overwogen om een klacht neer te leggen tegen mijn partner omwille van IFG.

De feiten waren te oud en/of te onbelangrijk, aldus de inspecteur. Ik kon wel een klacht indienen, maar hij vertelde me dat dit sowieso zonder gevolg zou zijn. Dit staat ook uitdrukkelijk op het attest van klachtneerlegging.
Ik vond dit prima, zodat ik nog wat tijd had om verder na te denken (scheiden, blijven, ...)

Echter: vandaag zit er een brief in de bus voor een eerste verhoor (waar mijn partner, de verdachte dus) verwacht wordt.

Dit is toch te gek.... deze brief maakt mijn moeilijke situatie nog eens 10x moeilijker. Er werd anders beloofd.

wie heeft raad? Mijn partner weet nog niet van het verhoor en ik zou willen dat alles onmiddellijk stopgezet wordt zodat zij dit niet ontdekt.

Thx,
T

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 01 dec 2021 17:07

Het is niet de politieambtenaar die beslist over een sepo (ZG) maar de procureur en bij IFG is men toch heel voorzichtig.

Te oud langer dan 5 / 10 jaar geleden???

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358
https://www.kennisplein.be/Documents/Fa ... 0haese.pdf

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2021 18:41

Dit staat ook uitdrukkelijk op het attest van klachtneerlegging.
Wat staat er letterlijk?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#4 , 02 dec 2021 12:41

er staat:
"Uw klacht is opgenomen in een proces-verbaal dat bij de politiediensten blijft en niet wordt overgemaakt aan het parket.
Dit beteket dat het parket geen gevolg aan uw klacht zal geven, omwille van de aard en de omstandigheden van de feiten of omdat de verdachte niet gekend is.
Indien er nieuwe elementen opduiken, kan het proces-verbaal alsnog overgemaakt worden aan het parket. U wordt hier van verwittigd."


IK had op aanraden van mijn advocaat een word document geschreven met het relaas van de afgelopen jaren. Dit zou toegevoegd worden na ontvangst door politie. Wellicht zijn dit de nieuwe feiten. Het ware beter dat ze me dat tenminste ook gezegd hadden zoals in het attest vermeld. Nu is de brief gekomen met alle gevolgen van dien....

Issued
Berichten: 1227

#5 , 02 dec 2021 20:03

Vermoedelijk het de aanvankelijke politieambtenaar zich vergist. Zoals reeds gesteld hechten parketten tegenwoordig toch enig belang aan ifg feiten. Dit kan eigenlijk nooit in een vpv, dus zonder verhoor verdachte en niet naar parket verstuurd, opgenomen worden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”