Gewone diefstal en verblijfsvergunning verlengen

Nato199
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Gewone diefstal en verblijfsvergunning verlengen

#1 , 15 mar 2021 15:37

Beste forumleden,
Ik heb een dagvaarding gekregen
(art. 461 lid 1, en 463 lid 1 Sw)
Ik heb een usb-kabel (30 euro) genomen in het winkel(staat op camera beelden), pakje opengetrokken maar daarna het kabel terug tussen de rekken gelaten. Ik heb niks verklaard tegen politie. Mijn vraag is of ze mijn verblijfsvergunning(9
bis)gaan verlengen of niet als ik veroordeeld word. En kan ik wel voor diefstal veroordeeld worden als ik niks uit het winkel heb gehaald. Politie was er bij, ze hebben mij gefouilleerd en er was geen kabel bij mij. Of iemand anders het kabel heeft meegenomen dat weet ik niet. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 15 mar 2021 18:22

U kan perfect veroordeeld worden want de diefstal is gepleegd + aanbrengen van vernielingen door het stukmaken van de verpakking. Voor winkelier is dat een niet meer verkoopbaar voorwerp. Dus verlies & inkomstenderving.

U hebt een humanitare reguralisatie dat wil zeggen "vraag loopt, is er een vermoeden dat je daadwerkelijk vluchteling bent en dat er een gegronde vrees voor vervolging bestaat. Daardoor kan je onmogelijk teruggaan naar je land van herkomst om van daaruit een aanvraag in te dienen.

Wel in BE bestaat ook de kans tot vervolging na het plegen van een misdrijf ( wanbedrijf).
Maar hier krijgt u nog een advocaat die u kan bijstaan ter zitting.

Of DVZ en of federaal parket u die kans nu nog gunnen is en andere zaak.
Koffiedik kijken is moeilijk.

Nato199
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2021 20:27


U hebt een humanitare reguralisatie dat wil zeggen "vraag loopt, is er een vermoeden dat je daadwerkelijk vluchteling bent en dat er een gegronde vrees voor vervolging bestaat. Daardoor kan je onmogelijk teruggaan naar je land van herkomst om van daaruit een aanvraag in te dienen.

Wel in BE bestaat ook de kans tot vervolging na het plegen van een misdrijf ( wanbedrijf).
Maar hier krijgt u nog een advocaat die u kan bijstaan ter zitting.

Of DVZ en of federaal parket u die kans nu nog gunnen is en andere zaak.
Koffiedik kijken is moeilijk.
Wat bedoelt u hiermee? Mijn vraag was of ik een probleem kan krijgen met verlengen van A kaart. Die gegeven is op basis van (9bis) elke keer wanneer ik het verlengd moet ik een papier ondertekenen met voorwaarden waarin staat over nationale veiligheid en openbare orde. Ik heb het openbare orde schade gebracht vermoed ik (als ik fout ben verbeter mij aub). Is dat erg genoeg misdrijf om mijn kaart niet te verlengen ? Of heb ik kans om toch dit jaar te kunnen verlengen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 15 mar 2021 20:34

Openbare orde is bestuurlijk wat u hebt gedaan is een strafwet overtreden.
Daar staat een geldboete en gevangenisstraf op. Uiteindelijk zal een rechter daar over oordelen in een correctionele kamer van de rechtbank van eerste aanleg. U kan in beroep gaan. u hebt volgens de Saldus wetgeving recht op een tolk en advocaat en volgens inkomen recht op een pro deo advocaat die beiden door de gemeenschap worden betaald.
U kent de artikels dus u kan zien wat de straffen zijn.

Voor de rest is het koffiedik kijken... wat hebt u nog al gedaan in ANG en hoe staat u bekent bij DVZ en staatsveiligheid.

Nato199
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2021 20:44

Voor de rest is het koffiedik kijken... wat hebt u nog al gedaan in ANG en hoe staat u bekent bij DVZ en staatsveiligheid.
Voor de rest op minderjarige leeftijd heb ik een keer diefstal gepleegd , en noch smartshool gehackt om punten te vervalsen. Alles deze 3. Maar wat er op minderjarige leeftijd was staat nu niet op strafblad.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 15 mar 2021 21:16

Neen staat niet op uw strafblad maar is wel geweten in ANG en bij parket en vermoedelijk dus ook bij de rechtbank.

Nato199
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mar 2021 13:31

En mijn familie ? Gaat dit op hun invloed hebben ? Wij hebben allemaal 9bis. Als DVZ beslist om mijn documenten niet te verlengen, gaat mijn familie dan ook moeite hebben met verlengen van verblijfsvergunning ?

Nato199
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 mar 2021 17:25

En wat ik noch niet snap is hoe kan ik veroordeeld worden voor diefstal als ik niks buiten het winkel heb gehaald.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 17 mar 2021 19:19

U hebt de zaak weggenomen en de verpakking vernield. Toch niet moeilijk om te verstaan.
U hoeft daar echt niet voor uit de winkel te gaan. Voldoende vonnissen en arresten en rechtsspraak is aanwezig.

Nato199
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 mar 2021 20:10

U hebt de zaak weggenomen en de verpakking vernield. Toch niet moeilijk om te verstaan.
U hoeft daar echt niet voor uit de winkel te gaan. Voldoende vonnissen en arresten en rechtsspraak is aanwezig.
Wat er mijn mij gaat gebeuren gaat tijd laten zien. Enigste waar ik mij nu druk op maak is dat mijn familie niet word meegesleurd met mij. Ze hebben er totaal niks mee te maken hebben. Kan DVZ hun ook negatieve antwoord geven op verlenging ? Mijn zus studeert , mijn ouders werken. Ze doen hun best.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 17 mar 2021 20:12

Zoveel te beter voor hen dan.

karim_2140
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 apr 2021 15:27

Er is pas sprake van diefstal als u met het product voorbij de kassa komt. Wat betreft het product openmaken, daar kan u wel voor gestraft of eventueel veroordeelt worden.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 apr 2021 05:26

Er is pas sprake van diefstal als u met het product voorbij de kassa komt. Wat betreft het product openmaken, daar kan u wel voor gestraft of eventueel veroordeelt worden.
Klopt strikt gezien niet, zie Fransiscus. Het uit het zicht onttrekken door verstoppen in combinatie met de intentie om niet te betalen is voldoende om van diefstal te spreken.

Een winkeldetective zal bijna steeds kiezen om de persoon na de kassa aan te spreken, omdat intentie om niet te betalen dan makkelijker te bewijzen is.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”