Salduz 4 maar zonder vrije keuze van advocaat

diegos
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Salduz 4 maar zonder vrije keuze van advocaat

#1 , 18 feb 2018 22:36

Goeiedag,

Een kennis was aangehouden onder salduz 4 waarbij iedereen recht heeft op bijstand v/e advocaat naar keuze.

Echter, toen hij een bepaalde naam van advocaat doorgaf aan de politie, zei de politie dat ze deze advocaat niet konden contacteren want hij stond niet 'op hun lijst'. Hij moest een andere advocaat opgeven. Toen hij een nieuwe naam opgaf, konden ze deze advocaat wél contacteren maar de advocaat zei dat hij kon niet komen, hij ging wel een stagiaire laten komen naar het politiebureau. De politie heeft in de plaats van mijn kennis besloten dat dit goed was.

Ik vraag me bijzonder sterk af of hier nog wel sprake is geweest van vrije keuze van advocaat?! Het bovenstaande zit in het strafdossier heb ik gezien, dus er zijn bewijzen van.

De reden waarom dat ze de eerste advocaat niet konden contacteren, was omdat deze van een andere provincie was en blijkbaar daardoor stond deze niet 'in hun lijst'...... Ongelofelijk maar waar...

Is dit nu wat ze zeggen een procedurefout en wat kan je hiermee? Pleit dit automatisch tot vrijspraak? Eén van de grondbeginselen is toch echt wel met de voeten getreden... Bijkomend zijn er subjectieve vragen gesteld geweest aan de burgerlijke partijen tijdens de verhoren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 feb 2018 08:42

De reden waarom dat ze de eerste advocaat niet konden contacteren, was omdat deze van een andere provincie was en blijkbaar daardoor stond deze niet 'in hun lijst'...... Ongelofelijk maar waar...

I
Wat is hier ongeloofgelijk aan? Wat als de advokaat van uw keuze in het buitenland woont, hadden ze die dan ook moeten aanvaarden? Er moet ergens een grens zijn.
En een advokaat kan zich laten vertegenwoordigen door een stagiair. Gebeurt bijna dagelijks op de rechtbank.
Toch opvallend dat al of niet schuldigen toch maar alles uit de kast halen om een zaak ongeldig te laten verklaren wegens procedurefout. De grote strafpleiters geven hier duidelijk een fout voorbeeld.

diegos
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2018 20:39

Maar enfin, wat een onzin dat hier iedereen kan posten toch.... In het buitenland wonen als advocaat kan maar je dient wel binnen de 2u ter plekke te zijn om bijstand te geven tijdens het verhoor als advocaat. Dat is de voorwaarde. Dus ja, als een verdachte die advocaat vraagt, dient de politie deze op te bellen.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 19 feb 2018 21:16

Als de verdachte de telefoonnummer van de advocaat heeft?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 19 feb 2018 21:36

Ik dacht dat er indien die niet kan komen men gebruik moet maken van de permanentielijst (speciaal telefoonnummer) van de balie.

Het ene antwoord sluit het andere gegeven natuurlijk niet uit.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 19 feb 2018 23:47

Even wat opzoeking verricht:
Salduz bis
Art. 2bis. § 1. Deze bepaling regelt de toegang tot een advocaat binnen de termijnen bedoeld bij de artikelen 1, 1°, 2, 12, 15bis en 18, § 1.
§ 2. Eenieder die van zijn vrijheid is benomen overeenkomstig de artikelen 1 of 2 of ter uitvoering van een in artikel 3 bedoeld bevel tot medebrenging heeft vanaf dat ogenblik en vóór het eerstvolgende verhoor door de politiediensten, of bij gebrek hieraan door de procureur des Konings of de onderzoeksrechter, het recht om zonder onnodig uitstel vertrouwelijk overleg te plegen met een advocaat naar keuze. Teneinde de door hem gekozen advocaat of een andere advocaat te contacteren, wordt contact opgenomen met de permanentiedienst die wordt georganiseerd door de Orde van Vlaamse balies en de "Ordre des barreaux francophones et germanophone", of bij gebrek hieraan door de stafhouder van de Orde of zijn gemachtigde.
Vanaf het contact met de gekozen advocaat of de permanentiedienst, dient het vertrouwelijk overleg met de advocaat binnen twee uren plaats te vinden. Op vraag van de advocaat in akkoord met de betrokken persoon, kan het vertrouwelijk overleg telefonisch plaatsgrijpen. Het vertrouwelijk overleg kan dertig minuten duren en is in uitzonderlijke gevallen beperkt verlengbaar op beslissing van de verhoorder. Na het vertrouwelijk overleg kan het verhoor aanvangen.
Indien het geplande vertrouwelijke overleg niet binnen twee uren kan plaatsvinden, vindt alsnog een telefonisch vertrouwelijk overleg met de permanentiedienst plaats, waarna het verhoor kan aanvangen. In geval van overmacht, mag het verhoor aanvangen nadat betrokkene nogmaals gewezen is op de rechten bedoeld in artikel 47bis, § 2, 2) en 3), van het Wetboek van strafvordering.
Concreet:
-Verdachte wilt specifieke advocaat
-politie dient altijd salduz app te gebruiken
-Advocaat staat niet in deze app die door de Orde van Vlaamse balies en de "Ordre des barreaux francophones et germanophone" is georganiseerd.
-Advocaat kan niet gecontacteerd worden.

De politie is op zich niet verantwoordelijke om de juiste advocaat te contacteren. Zij stellen de vraag aan de permanentiedienst. Indien deze geen gegevens heeft van de advocaat stopt het.
Maar enfin, wat een onzin dat hier iedereen kan posten toch.... In het buitenland wonen als advocaat kan maar je dient wel binnen de 2u ter plekke te zijn om bijstand te geven tijdens het verhoor als advocaat. Dat is de voorwaarde. Dus ja, als een verdachte die advocaat vraagt, dient de politie deze op te bellen.
Bovenstaande is dus niet juist. De permanentiedienst moet die bellen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 feb 2018 08:40

Wat als de advokaat van uw keuze in het buitenland woont, .
Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde niet dat hij er woont, maar bvb op verlof is.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”