Gegeven ring

mathiasg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Gegeven ring

#1 , 16 dec 2017 01:40

Beste.

Ik probeer een lang verhaal kort te maken. Sinds iets meer dan een maand is het gedaan met mijj vriend. We zijn anderhalve maand samen geweest. Nu ik had van hem een ring gekregen die hij nu terug eist. Toen we uit elkaar gingen vroeg hij die ring terug. Ik Maar ik ben die dus kwijt en vind die niet meer terug. Dus ik zei hem dat ik die zal terug geven als ik hem vond. Daarna vroeg ik mijn huissleutels terug maar ik kreeg die niet vooraleer ik zijn ring terug gaf. Dus na lang aandringen heb ik politie gebeld. Die hebben mijn sleutels kunnen terug geven. En ze zeiden dat ik wel die ring moet trerug geven en dat het zo staat genoteerd. Nu vind ik hem echt niet meer terug. Hij zegt ook dat die rind 400 euro heeft gekost maar daar geloof ik niks van. Was een gewoone stalen ring. Nu vroeg ik mij af wat hij juridisch gezien kan doen ? Hij zegt dat hij een procedure gaat opstarten. Kunnen jullie mij hieromtrent wat meer uitleg geven.

Waarvoor dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2017 09:02

Laat hem maar naar de vrederechter gaan, gegeven is gegeven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 16 dec 2017 12:56

Heb je een ontvangstbon afgetekend voor die ring?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mathiasg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2017 15:40

Laat hem maar naar de vrederechter gaan, gegeven is gegeven.

Mja heb wel gezegd aan de politie dat ik die terug zal geven als ik die vind

mathiasg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2017 15:40

Heb je een ontvangstbon afgetekend voor die ring?
Nee

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 16 dec 2017 15:57

Als ...dan ...kan je inderdaad doen als je hem vind. Dan ben je ineens van hem vanaf.
Politie kan dat vragen ( om de goede vrede) maar is verder niet bevoegd is een burgerlijke zaak.

zie Burgerlijk wetboek
Artikel 953: Een schenking onder de levenden kan niet worden herroepen dan wegens niet-vervulling van de voorwaarden waaronder zij gedaan is, wegens ondankbaarheid en wegens geboorte van kinderen.

Artikel 955: Een schenking onder de levenden kan alleen in de volgende gevallen wegens ondankbaarheid herroepen worden :
1° Indien de begiftigde een aanslag op het leven van de schenker heeft gepleegd;
2° Indien hij zich tegenover hem heeft schuldig gemaakt aan mishandelingen, misdrijven of grove beledigingen;
3° Indien hij weigert hem levensonderhoud te verschaffen.

PS om te beginnen is bezit titel van eigendom.

mathiasg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2017 16:26

Als ...dan ...kan je inderdaad doen als je hem vind. Dan ben je ineens van hem vanaf.
Politie kan dat vragen ( om de goede vrede) maar is verder niet bevoegd is een burgerlijke zaak.

zie Burgerlijk wetboek
Artikel 953: Een schenking onder de levenden kan niet worden herroepen dan wegens niet-vervulling van de voorwaarden waaronder zij gedaan is, wegens ondankbaarheid en wegens geboorte van kinderen.

Artikel 955: Een schenking onder de levenden kan alleen in de volgende gevallen wegens ondankbaarheid herroepen worden :
1° Indien de begiftigde een aanslag op het leven van de schenker heeft gepleegd;
2° Indien hij zich tegenover hem heeft schuldig gemaakt aan mishandelingen, misdrijven of grove beledigingen;
3° Indien hij weigert hem levensonderhoud te verschaffen.

PS om te beginnen is bezit titel van eigendom.
Wat bedoelen ze met dat derde : indien hij weigert hem levensonderhoud te verschaffen ?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 16 dec 2017 17:02

Tussen ouders en kinderen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”