Laster en eerroof op facebook vervolg

Tamaravenderickx
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Laster en eerroof op facebook vervolg

#1 , 21 jun 2017 19:18

Enkele weken terug kwam mijn zoon me vertellen dat hij tijdens de schooluitstap een mep had gekregen van een begeleidster. Omdat deze dame al eerder in opspraak kwam heb ik dit verhaal in een gesloten groep op facebook gedeeld. De groep telt 18 mensen, allemaal mama's van de klas. Ik heb gepost wat mijn zoon me vertelde en dat we dit gingen checken bij de directie. De dame in kwestie wilde niet in gesprek met ons gaan en heeft onmiddellijk beslist de samenwerking met de school stop te zetten. Nu 4 weken later is er een klacht tegen mij ingediend omwille van mijn.bericht in die besloten groep. 1 van de mama's heeft dit aan de begeleidster laten zien. Valt dit wel onder laster en eerroof als het in een besloten groep gebeurd? Ik heb ook niet gezegd dat ze het gedaan heeft maar wel dat mijn zoon me dit is komen vertellen.?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 21 jun 2017 19:28

Ja, dit is laster en eerroof, een groep van 18 mensen is openbaar genoeg.

Tamaravenderickx
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2017 19:36

Ok, dankjewel.

Reclame

Tamaravenderickx
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2017 19:39

En heeft iemand advies over wat ik nu met het verhaal van mijn zoon doe? We zijn bij de directie geweest uiteraard en hebben ook al met het schoolbestuur gesproken maar er komt niet veel uit. Het is zijn woord tegen het hare?

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 21 jun 2017 19:51

Als er geen bewijs is, kan men de leerkracht niets doen. Voor hetzelfde geld verzint u zoon alles omdat de leerkracht hem ooit eens gebuisd heeft (hypothetisch).

Andersom kan ik de klacht wel begrijpen. Als leerkracht een verhaal van geweld tegen kinderen met je meedragen, waar of niet waar, is dodelijk voor de rest van haar carrière.

Tamaravenderickx
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jun 2017 19:57

Maar het is geen leerkracht he, het is een vrijwilligster die helpt op school. Dus eigenlijk als je kind geslagen wordt of hij komt toch met dat verhaal kan je als ouder helemaal niets doen?

eylis
Berichten: 8840

#7 , 21 jun 2017 20:02

het gaat dus om een begeleidster van een schooluitstap? Is dat dan een interne opvoedster van de school of een externe? Je had natuurlijk beter meteen contact opgenomen met de directie ipv dit te delen met een gesloten FB-groep. Als je enkel en alleen medegedeeld hebt dat je kind dit verteld heeft (en dus niet dat de begeleidster dat ook echt gedaan heeft) en binnen een besloten groep, is het niet zo zwart wit "laster en eerroof" je deelt immers aan énkele personen mee wat een kind verteld heeft. Ik zou wél terug met het schoolbestuur contact nemen, want het is wel bedenkelijk dat de begeleidster zelf meteen ontslag genomen heeft als ze het nieuws vernam. Zo kan ze niet meer vanwege ernstige redenen ontslagen worden omwille van feiten die haar verdere loopbaan als opvoedster ernstig zouden benadelen.... Laat de schooldirectie weten dat je een antwoord op je vraag wenst, zeker gezien het feit dat je nu een aanklacht tot laster en eerroof gekregen hebt.

Tamaravenderickx
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jun 2017 20:15

Dat is zelfs geen opvoedster, ze woont vlak naast de school en neemt al jaren geheel vrijwillig heel wat taken op haar. Ze doet verder de strijk voor mensen uit de buurt op een centje bij te verdienen. Ze kon niet ontslagen worden. Ze heeft zelf beslist dat ze haar taken wilde stopzetten, al hangt ze wel nog steeds rond bij de schoolpoort en op de speelplaats.

LeenW
Berichten: 12836

#9 , 21 jun 2017 20:21

Zoals Eylis zegt, de correcte oplossing was politie en/of directie verwittigen. Op zich is ontslag nemen geen schulderkenning, zonder bewijs blijft het nu eenmaal moeilijk om iets bewezen te krijgen.

Tamaravenderickx
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jun 2017 20:32

Jaja hebben we ook meteen gedaan he. Hij is donderdagavond komen vertellen wat hem wad overkomen en vrijdagochtend zaten we al bij de directie. Hoe dan ook, ik moeten afwachten.zeker? Ik heb er allesinds iets uit geleerd. Alvast bedankt voor jullie advies.

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 27 jun 2017 12:19

Maar het is geen leerkracht he, het is een vrijwilligster die helpt op school.
Ja, en dan ?

Er zijn nu al minstens 18 mensen die ongetwijfeld wéten WIE betrokkene is. En uw verhaal gaat nu sowieso een eigen leventje leiden. Of dat nu een leerkracht is, of een vrijwilliger, maakt niet uit. Het is en blijft een enorme beschuldiging aan haar adres.
Dus eigenlijk als je kind geslagen wordt of hij komt toch met dat verhaal kan je als ouder helemaal niets doen?
In ieder geval héél àndere wegen bewandelen dan hetgeen u nu gedaan heeft.

Bijvoorbeeld eens beginnen met (proberen te) controleren of uw zoon wel de héle waarheid vertelt. Hem vertellen dat u samen met hem een klacht gaat indienen bij de politie. Maar héél duidelijk stellen, dat het strafbaar is om iemand valselijk te beschuldigen. En dan éérst ff nagaan of de zoon bij z'n verhaal blijft, of begint terug te krabbelen.

Politie kan dan een onderzoek starten. En bijvoorbeeld 's nagaan of er anderen (klasgenootjes) zijn die het (al dan niet vermeende) incident gezien hebben.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”