4 oude geweren uit begin 20ste eeuw

Belg
Topic Starter
Berichten: 23

4 oude geweren uit begin 20ste eeuw

#1 , 14 feb 2017 19:10

een vriend van mij kreeg een huiszoeking van de politie omdat hij een positieve speekseltest aflegde en de politie dacht dat hij een dealer was, wat niet het geval was maar tijdens die huiszoeking vinden de agenten 4 antieke oude geweren die aan de muur hangen ter decoratie en dit al tientallen jaren. Ze zijn eigendom van de vader des huizes.
Het gaat over het type tweeloop uit begin van de 20ste eeuw die niet onklaar (onbruikbaar) zijn gemaakt en waarvoor de eigenaar geen vergunning heeft. Waarschijnlijk werken de wapens niet meer en er zijn ook geen kogels van. Waarde wordt geschat op 2000€ per wapen.
Die agenten nemen die wapens mee om dat ze zeggen dat dat niet mag en door de recente wetswijziging dat deze wapens onklaar dienen gemaakt te worden.
Maar een jaar nadien heeft de persoon zijn wapens nog altijd niet teruggekregen. Ik hoor van agenten dat ze dat doorverkopen omdat dat veel waard is en ze een smoes uitvinden door te zeggen dat je die wapens niet mag ophangen aan de muur en ze ze daarom meenamen.

het papier dat hij kreeg, met als titel ontvangstbewijs:

"geachte mijnheer,

wij bevestigen dat er tijdens een huiszoeking in het kader van bovenvermelde dossier 4 vuurwapens aangetroffen werden, waarvoor u geen vergunningen kon voorleggen.
Deze werden door onze diensten overgebracht ten burele, en zullen het voorwerp uitmaken van een onderzoek.
Ingeval het om illegale vuurwapens zou gaan, zal er een proces-verbaal opgesteld worden uit hoofde van "illegaal bezit van een vergunningsplichtig vuurwapen"
Onze diensten zullen u in kennis stellen van het verdere gevolg"

- einde brief-

we zijn een jaar later en nog steeds heeft de persoon niets gehoord van de politie, geen PV opgemaakt en dit na meermaals al gebeld te hebben met de politie.
Zou het kunnen dat de politie die wapens gewoon zelf doorverkocht en het geld in eigen zak staken ? Dit is schijnt iets dat wel vaker zou gebeuren lees ik op internet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2017 19:46

Ik denk dat deze wapens vernietigd zullen worden, men moest ze onklaar hebben laten maken !

Men kan niet streng genoeg zijn op de wapenwet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Likes
Berichten: 314
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2017 21:56

Heeft uw vriend of zijn vader al een verklaring moeten afleggen?

Er zal wel een pv opgesteld zijn, maar het Parket heeft waarschijnlijk nog geen beslissing genomen.

Reclame

Belg
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 14 feb 2017 23:02

Heeft uw vriend of zijn vader al een verklaring moeten afleggen?

Er zal wel een pv opgesteld zijn, maar het Parket heeft waarschijnlijk nog geen beslissing genomen.
Ligt dat dan zowiezo bij het parket ? en is dat normaal dat dat meer dan een jaar duurt ?
als ik bel naar het politiekantoor wimpelen ze me af :shock:
hij heeft nog geen verklaring moeten afleggen, die wapens hingen aan de muur aan de voordeur, de politie had die dus vroeger al gezien jaren geleden, weliswaar voor de wetswijziging en toen het dus nog mocht.

De huiszoeking was voor de zoon, terwijl de wapens van de vader zijn. Zonder die huiszoeking had de vader ook nooit zijn wapens hierdoor kwijtgespeeld.
Waarom geven ze de wapens niet terug, indien hij ze onklaar kan maken ? Die wapens zijn uiteindelijk privé eigendom van een burger dat veel geld waard is. :!:
Waarschijnlijk werkten die wapens eens niet meer, er waren eens geen kogels.
Ze gingen 'iets' laten weten, ondertussen zijn we een jaar verder :x
Ik vind het toch maar allemaal verdacht.

Likes
Berichten: 314
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2017 01:52

Als ze in beslag genomen werden, worden ze normaal neergelegd bij de correctionele griffie.

U wordt afgewimpeld omdat u niet betrokken bent in de zaak. Waarom de huiszoeking uitgevoerd werd maakt niets uit, zolang de reden gewettigd is.

De wapens moesten al onklaar gemaakt zijn, ik hoef u toch niet uit te leggen waarom de politie niet zomaar een verboden vuurwapen teruggeeft aan iemand?

LeenW
Berichten: 12903

#6 , 15 feb 2017 10:40

Heeft uw vriend of zijn vader al een verklaring moeten afleggen?

Er zal wel een pv opgesteld zijn, maar het Parket heeft waarschijnlijk nog geen beslissing genomen.
Ligt dat dan zowiezo bij het parket ? en is dat normaal dat dat meer dan een jaar duurt ?
als ik bel naar het politiekantoor wimpelen ze me af :shock:
hij heeft nog geen verklaring moeten afleggen, die wapens hingen aan de muur aan de voordeur, de politie had die dus vroeger al gezien jaren geleden, weliswaar voor de wetswijziging en toen het dus nog mocht.

De huiszoeking was voor de zoon, terwijl de wapens van de vader zijn. Zonder die huiszoeking had de vader ook nooit zijn wapens hierdoor kwijtgespeeld.
Waarom geven ze de wapens niet terug, indien hij ze onklaar kan maken ? Die wapens zijn uiteindelijk privé eigendom van een burger dat veel geld waard is. :!:
Waarschijnlijk werkten die wapens eens niet meer, er waren eens geen kogels.
Ze gingen 'iets' laten weten, ondertussen zijn we een jaar verder :x
Ik vind het toch maar allemaal verdacht.
Drugs zijn ook "privé eigendom van een burger dat veel geld waard is". Moet de politie dat dan ook teruggeven i.p.v. te vernietigen? Als ze niet onklaar zijn gemaakt, is inbeslagname en ik dacht ook vernietiging de juiste procedure. Dit zijn immers verboden wapens.

Politie kan ook niets aan u zeggen, u bent een buitenstaander in deze situatie.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2017 11:49

Een paar jaar geleden heeft iedereen de tijd gekregen om hun wapens in te leveren of ze laten onklaar maken, er is zeer weinig kans dat je die wapens nog ooit zal zien.
En ook oude wapens schieten nog hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 15 feb 2017 11:54

Veel kans dat die wapens al boven de schouw van de betrokken agenten hangen.
Nog nooit hebben agenten meer gefeest gevierd als na de rondzendbrief van Milquet voor het inleveren van illegale wapens.

PS, deze info heb ik uit zeer betrouwbare bron. ;)

Maar inderdaad, U had die al lang officieel onklaar moeten laten maken.

Likes
Berichten: 314
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 feb 2017 19:53

@Giserke Ik heb uit zeer betrouwbare bron dat dat niet klopt, wie heeft nu gelijk?

Franciscus
Berichten: 38678

#10 , 15 feb 2017 22:44

Bepaalde kranten hebben daar inderdaad 'verhaaltjes' uitvergroot.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 16 feb 2017 09:28

Rest nog de vraag of louter uit een speekseltest (dus geen bezit of betrapping op handel van drugs) een huiszoeking zonder huiszoekingsbevel gerechtvaardigd was. Alleen denken dat hij een dealer was is niet voldoende om een huis binnen te dringen zonder huiszoekingsbevel. Daar hebben ze toch al wat meer aanwijzingen voor nodig.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 16 feb 2017 09:37

@Giserke Ik heb uit zeer betrouwbare bron dat dat niet klopt, wie heeft nu gelijk?
Nog nooit gemerkt dat veel officiële wapenhandelaars die duidelijk strafbare feiten plegen, op een rare manier vrijuit gaan?
Meer nog, die na seponering van het strafdossier hun illegale wapens gewoon terug kregen of een schadevergoeding?

PS, de politie laat illegale en legale wapens via een officiële privaat wapenhandelaar inschrijven, of uitschrijven en vernietigen.

Likes
Berichten: 314
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 feb 2017 17:35

Een wapen die volgens de wapenwet verboden is kan niet ingeschreven en zeker niet teruggeven worden.
Rest nog de vraag of louter uit een speekseltest (dus geen bezit of betrapping op handel van drugs) een huiszoeking zonder huiszoekingsbevel gerechtvaardigd was. Alleen denken dat hij een dealer was is niet voldoende om een huis binnen te dringen zonder huiszoekingsbevel. Daar hebben ze toch al wat meer aanwijzingen voor nodig.
De positieve speekseltest zal wel niet de enigste reden voor de huiszoeking zijn, maar dat vertelt de vriend waarschijnlijk niet aan TS

giserke
Berichten: 2434

#14 , 16 feb 2017 17:51

Een wapen die volgens de wapenwet verboden is kan niet ingeschreven en zeker niet teruggeven worden.
Rest nog de vraag of louter uit een speekseltest (dus geen bezit of betrapping op handel van drugs) een huiszoeking zonder huiszoekingsbevel gerechtvaardigd was. Alleen denken dat hij een dealer was is niet voldoende om een huis binnen te dringen zonder huiszoekingsbevel. Daar hebben ze toch al wat meer aanwijzingen voor nodig.
De positieve speekseltest zal wel niet de enigste reden voor de huiszoeking zijn, maar dat vertelt de vriend waarschijnlijk niet aan TS
Een illegaal wapen is niet altijd een wapen dat je niet mag hebben in België.
Dat kan een wapen zijn die toegelaten is in België, maar die niet officieel is ingeschreven of waarvan de houder geen vergunning heeft. Dat laatste is dan illegaal bezit van een wapen. Maar het kan wel perfect zijn dat dat model van wapen mag verhandeld worden in België.
Vergelijk het met een auto zonder papieren, of een auto die bestuurd wordt op openbare weg door iemand zonder rijbewijs.

De politie kan een wapen zonder papieren, of waarvan het serienummer niet is geregistreerd terug laten inschrijven in het wapenregister.
Natuurlijk op voorwaarde dat het geen onderdeel meer uitmaakt van een onderzoek (bewijsmateriaal) of dat het model in België officieel mag verhandeld worden, en het wapen aan alle veiligheidsvoorwaarden voldoet.
Vb een wapen waarvan het serienummer werd weg geslepen of de loop werd afgezaagd, of de slagpin werd aangepast, kan nooit meer 'gewit' worden zoals ze zeggen, omdat het niet meer voldoet aan de veiligheidseisen. Deze worden geacht vernietigd te worden.

Er zijn geregeld tweedehands ex illegale wapens die op deze manier op de officiële wapenmarkt terecht komen.
Laatst gewijzigd door giserke op 16 feb 2017 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38678

#15 , 16 feb 2017 17:55

@Giserke Ik heb uit zeer betrouwbare bron dat dat niet klopt, wie heeft nu gelijk?
Nog nooit gemerkt dat veel officiële wapenhandelaars die duidelijk strafbare feiten plegen, op een rare manier vrijuit gaan?
Meer nog, die na seponering van het strafdossier hun illegale wapens gewoon terug kregen of een schadevergoeding?

PS, de politie laat illegale en legale wapens via een officiële privaat wapenhandelaar inschrijven, of uitschrijven en vernietigen.
Waar haal je dat vandaan ...zoals reeds geschreven en zijn inderdaad een aantal zaken geweest die niet door de beugel konden en waar door parket en gerecht een gevolg aan gegeven is.
Voor de rest wat u vertelt graag de bewijzen aan de hand van vonnissen anders klasseren we dat verhaal ook maar als een broodjeaapverhaal.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”