identiteitsfraude, wat nu?

towt
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

identiteitsfraude, wat nu?

#1 , 27 dec 2016 21:26

Vorige week vrijdag kreeg ik een brief in de bus van een gerechtsdeurwaarder kantoor met een aanmaning. Blijkbaar zijn er een aantal facturen op mijn naam die niet betaald zouden zijn bij Orange. Echter heb ik nooit een factuur gekregen, sterker nog, ik ben helemaal geen klant bij Orange. De facturen zijn samen net geen 900€. Eerst dacht ik dat het spam/phishing was, maar na telefonisch contact te hebben opgenomen met die gerechtsdeurwaarder, bleek dat niet zo te zijn.

Daarna heb ik contact opgenomen met Orange zelf. Zij bevestigen de openstaande facturen. Het betreft 2x een panter 50 abonnement, in combinatie met een smartphone. De abonnementen zijn nu afgesloten, maar blijkbaar moeten de smartphones + drie maand abonnement betaald worden. Ze beweren ook een kopie te hebben van mijn identiteitskaart. Mijn naam, geboortedatum, en identiteitskaartnummer blijken te kloppen, echter is er een ander adres in dezelfde stad opgegeven, en ook het emailadres klopt niet (is met een andere naam), wat hoogstwaarschijnlijk ook gewoon een fake naam is.

Vandaag heb ik process verbaal laten opmaken opmaken tegen onbekende bij de politie, en heb die doorgestuurd naar Orange en de deurwaarder. De deurwaarder heeft gereageerd op mijn mail om te melden dat hij het goed ontvangen heeft. Moet ik het ook nog eens aangetekend versturen of is dit voldoende?
Hopelijk wordt het snel rechtgezet. Ik ben alleszinds niet van plan om te betalen. Het ergste vanal is dat het identiteitskaart nummer gewoon klopt, dus het moet iemand zijn die mijn identiteitskaart gezien heeft. Mijn identiteitskaart ben ik nooit kwijt geweest.

Ondertussen is mijn identiteitskaart geblokeerd, en een nieuwe aangevraagd.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met gelijkaardige zaken? Hoe pak je dit het best aan? Het is natuurlijk heel moeilijk om te bewijzen dat ik het niet gedaan heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 dec 2016 22:00

Ze beweren ook een kopie te hebben van mijn identiteitskaart.

Dat is dan meer dan de identiteitskaart gezien hebben.
Op één of andere wijze zijn ze aan een copie geraakt.
Mogelijks heeft iemand uw id-kaart tijdelijk weggenomen om ze te copiëren en dan teruggelegd of terug in je
portefeuille gestoken.

De gerechtsdeurwaarder zal zijn opdrachtgever inlichten. Die beslist dan over verdere actie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38613

#3 , 27 dec 2016 23:19

Gelet dat adres en mail adres al anders kan de politie al wel het onderzoek verder zetten.
In de veronderstelling dat ze de nodige databanken mogen raadplegen natuurlijk.
Gezien providers moeten geraadpleegd worden zal een onderzoeksrechter een bevelschrift moeten afleveren.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3796

#4 , 28 dec 2016 10:15

Zoals dat op UB al vermeld geweest is: een kopie van je ID is geen geldig handtekenbewijs, aangezien iedereen zomaar een kopie zou kunnen nemen hiervan.
Enige dat effectief geldig is, is je handtekening zelf, of een digitale versie via je PIN-code.
Maar hoe je dit aan Orange hun verstand kunt brengen, dat is een andere zaak...

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 28 dec 2016 17:59

Een aangetekend schrijven met de uitdrukkelijke en dwingende vraag om de overeenkomst te bewijzen lijkt me een goed begin. Als de handtekening bijvoorbeeld totaal niet overeen komt met die de scan van de identiteitskaart die ze beweren te bezitten (is het werkelijk zo?), dan moet hun euro toch ook vallen.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38613

#6 , 28 dec 2016 18:47

Gezien PV bij politie zal er wel een gerechtelijk onderzoek volgen en al die gegevens via gerechtelijke weg opgevraagd worden.
Maar het zelf doen kan natuurlijk ook geen kwaad.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”