Inbreker

DenHollander
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inbreker

#1 , 31 okt 2016 22:53

Onlangs hebben wij ongewenst bezoek gehad. Het verliep als volgt;

Omstreeks 22:00 uur kwam ik samen met mijn vrouw en zoon (1jaar) thuis. We parkeerden onze wagen op de oprit en zodra ik uitstapte voelde ik dat er iets niet juist was. Ik heb dan eerst mijn vrouw en zoon naar boven gebracht en ben terug naar buiten gegaan. Aan de andere kant van ons hof (we wonen in een open bebouwing) stond een onbekende bestelwagen geparkeerd. Ik heb eerst eens een kijkje genomen in de gehele hof en vervolgens achter de koterijen. Daar bleek een man in camouflage pak te proberen een raam van een kot te forceren. Ik heb toen geroepen: Maak dat je wegkomt! je hebt hier niets te zoeken!. Vervolgens kwam de man op mij af, ik kon, omdat het een donkere nacht was, niet zien of hij een wapen droeg. Toen de man dichtbij genoeg was heb ik die dan een flinke klop op zijn hoofd gegeven. Daarna maakte de man zich uit de voeten. Het lijkt er op dat ik de man behoorlijk verwond heb want mijn hand zal vol met bloed en de volgende ochtend zag ik een bloedspoor lopen tot waar de auto geparkeerd stond.

Gelukkig hebben we geen ongewenst bezoek meer gehad sinds toen. Maar ik vraag me af of ik zelf strafbaar zou kunnen zijn door de man te verwonden. Hij was immers niet in ons huis en nog niet eens in het kot. Als ik eerst de politie had moeten bellen was de man wellicht al binnen geweest en misschien ook al weer vertrokken. Kortom, heb ik juist en legaal gehandeld? Zo niet, wat zou een juiste manier van handelen zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 01 nov 2016 08:43

Een inbreker die met zijn wagen tot aan de plaats delict komt en daarna ook nog eens eerst inbreekt in een kot in de achtertuin, en niet in het huis zelf? Allemaal erg ongeloofwaardig.

eylis

#3 , 01 nov 2016 09:07

ik denk dat het verhaal toch wel klopt. U heeft in elk geval de procedure gevolgd zoals ze ook in security (wettelijk) wordt toegepast. een onbekende stond te morrelen aan de vensters van bergruimtes op privéterrein. U heeft met luide stem gewaarschuwd dat de persoon moest vertrekken. De kerel heeft uw waarschuwing genegeerd en méér nog, is op u toegekomen: dat is bedreigend. En dan heeft u uit verweer een klap verkocht aan de kerel. Wellicht had ie een ferme bloedneus. Klacht zal ie niet neerleggen, denk ik. Tenzij er natuurlijk meer is aan het verhaal dat u niet vertelt. Want wel erg vreemd dat u waarneemt dat er iets niet klopt, terwijl de kerel helemaal achter de uw woning, tuin en koterijen staat. U verwachtte bezoek van iemand die iets wou terughalen uit uw tuinhuis?

Reclame

sloeberken

#4 , 01 nov 2016 09:22

Toen de man dichtbij genoeg was heb ik die dan een flinke klop op zijn hoofd gegeven. Daarna maakte de man zich uit de voeten. Het lijkt er op dat ik de man behoorlijk verwond heb want mijn hand zal vol met bloed en de volgende ochtend zag ik een bloedspoor lopen tot waar de auto geparkeerd stond.
Dit allemaal van één klap? En zonder de politie te verwittigen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DenHollander
Topic Starter

#5 , 01 nov 2016 09:28

Ons kot in de tuin is waar ik mijn (kostbare) gereedschap opberg. Dat zal vast en zeker de reden zijn dat er interesse was voor dat kot.
Soms voel je gewoon dat er iets niet helemaal in orde is. Dat had ik die avond, daarom dat ik op onderzoek ben uitgegaan. Ik ben zeker geen agressief persoon, ik heb mijn hele leven nog nooit gevochten en zoiets is best aangrijpend. Plus daarbij de angst dat ik wellicht zelf iets strafbaars zou hebben gedaan. Een klacht zal die inderdaad niet neerleggen vermoed ik.

Ik heb de politie inderdaad niet verwittigd, mede uit angst om zelf in de problemen te komen. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat ik de wijkagent nog contacteer om e.e.a. te melden.

En één klap is dat niet geweest, misschien heb ik dat niet duidelijk verteld maar er heeft toch een kleine worsteling plaatsgevonden. Het heeft zeker niet langer geduurd dan twee minuten. Een bloedneus is goed mogelijk. Hij kon blijkbaar nog met de wagen vertrekken dus veel meer zal het niet geweest zijn.

eylis

#6 , 01 nov 2016 10:40

stond hij al op jouw terrrein tijdens de worsteling? Ik zou toch aangifte doen bij de politie (klacht tegen onbekende). Want als deze kerel eerst aangifte doet met een ander verhaal, is dat toch wel nadelig voor jou.

DenHollander
Topic Starter

#7 , 01 nov 2016 22:09

Bedankt voor de reacties.

Alles vond inderdaad plaats op ons eigen terrein. Ik zal dan morgen maar melding gaan doen bij de wijkagent. Misschien ook wel een prettig idee als de politie 's avonds eens wat vaker langs rijdt.

Franciscus

#8 , 01 nov 2016 22:52

Daar had u 101 voor mogen bellen hoor. Hebt u beschrijving van persoon - auto nplt?
Mogelijk zijn er wel bruikbare sporen.. gezien bloed ...kan er DNA gevonden worden.
Zet enkele emmers over de bloedsporen of beveilig op andere wijze.

DenHollander
Topic Starter

#9 , 17 dec 2016 22:00

Het is al enige tijd geleden dat ik dit topic heb geopend. Er is nog wat gebeurd in de tussentijd.
Begin december vrijwel hetzelfde voorval nogmaals gehad. Echter dit keer nummerplaat van de wagen herkend door onze buurman. Het blijkt nu zo te zijn dat de "inbreker" de oude eigenaar van dit pand is. Ik heb na het tweede voorval de politie gebeld omdat ik uiteraard niet wil dat zoiets nog eens gaat gebeuren. De politie heeft dan aangegeven het hele verhaal door te spelen naar de wijkagent. Omdat er geen noodsituatie was (de "inbreker" was immers al verdwenen) zou die het dan oppakken. Het voorval was op een zaterdag, de maandag daarop ben ik naar het lokale politiebureau gestapt om melding te maken van de herkende nummerplaat en de agent wist mij (later) te vertellen dat dat aan de vorige eigenaar toebehoorde. Hij raadde mij ook aan om bij de gemeente langs te gaan om te controleren of er niemand anders op het adres was gedomicilieerd. Nu blijkt dus dat hij inderdaad nog daar is gedomicilieerd. De politie gaat nu een ambshalve schrapping of zo iets dergelijks uitvoeren. Toen wij het huis kochten hebben wij contact gehad met de broer van de vorige eigenaar, vandaar dat ik hem niet herkend heb. Al met al hoop ik dat de politie hem kan bijbrengen dat het niet gedaan is om hier nog rond te hangen. Ik ben er eigenlijk best wel van geschrokken en zoveel te meer mijn vrouw.

Ik ben maar een simpele mens en hoop dat dit alles afsluit, ik heb geen zin om nog eens met die man oog in oog te staan. Wat als hij nog agressiever gaat worden? Ik kan moeilijk altijd thuisblijven om mijn vrouw en zoontje van dat soort onheil te beschermen. Hopelijk pakt de wijkagent het goed aan en wordt hij daardoor niet juist nog vervelender.

Franciscus

#10 , 17 dec 2016 22:34

U hebt nu toch PV laten opstellen voor de eerste feiten - normaal komt dan technische recherche en doet een sporenonderzoek - zo kan de effectieve dader geïdentificeerd worden. Dus politie dient niets door te geven aan wijkagent maar PV op te stellen .

Trouwens hoe en waarom is de oude eigenaar daar nog gedomicilieerd ...wat mij betreft heeft de politie / gemeente wel iets uit te leggen.

Of is er iets aan de hand met de vorige eigenaar ... normaal moet de eigenaar een akte tekenen en niet de broer...

WP002

#11 , 18 dec 2016 16:50

Klopt, maar aangezien ik vermoed dat de TS zijn huis officieel heeft gekocht, t.t.z. de akte heeft laten verlijden door een notaris, heeft die laatste ook toch nog een zekere vorm van verantwoording af te leggen als er aan de kant van de verkopers iets niet in de haak zit. Bovendien is dat volgens mij niet het probleem van de TS dat die familie verkopers niet overeenkomt.

DenHollander
Topic Starter

#12 , 18 dec 2016 21:15

Het huis is inderdaad gewoon gekocht en de notaris heeft alles geregeld. Er was maar één van de twee broers aanwezig bij de overdracht maar aangezien de notaris dat vooraf allemaal heeft geregeld neem ik aan dat dat in orde is. Waarom de andere broer daar nog is gedomicilieerd weet ik ook niet. Het bevalt mij in ieder geval niet maar de politie heeft mij verzekerd dat de ambtshalve schrapping dat oplost, dat kan echter tot wel 6 maanden duren. Verder heb ik nog niets gehoord van de politie of de gemeente.

Jackrussell

#13 , 18 dec 2016 22:17

Een inbreker die met zijn wagen tot aan de plaats delict komt en daarna ook nog eens eerst inbreekt in een kot in de achtertuin, en niet in het huis zelf? Allemaal erg ongeloofwaardig.
Wat is daar dan zo raar aan? De kans om betrapt te worden is in een kot in de achtertuin natuurlijk kleiner, plus dat als het bijvoorbeeld een werkschuur is, daar wel kostbare materialen liggen.

Mijn overbuurman bijvoorbeeld werkt daar aan racekarts e.d. Daar ligt duur materiaal, wat een inbreker vast meer oplevert dan zijn televisie.

Franciscus

#14 , 18 dec 2016 22:31

Controleer dat bij de gemeente : daar moet in RijksRegister (RR) vermelding staan als voorstel Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit.
Daarbij moet de politie ook een PV opstellen wegens inbreuk bevolking - domiciliefraude met signalering van betrokkene in het ANG en gezien ze hem kennen ook ineens de nplt van zijn voertuig - Dit laatste dan weer wegens die poging diefstal met geweld
Vraag de twee nummers van de PV 's en het nummer van de Administratieve akte (AA) voor de ambtelijke afschrijving op bij de politie.
Als ze vragen waarom dan antwoord u - om me als slachtoffer te laten registreren op het parket ( dat formulier had u al gehad moeten hebben samen met een kopie van uw verhoor van de feiten) en dit in opdracht van mijn raadsman. 8_)
Als u niets krijgt ..laat iets weten want dan kunnen er best enkele andere stappen gezet worden.
Nu kan elke gerechtsdeurwaarder uw ganse inboedel opschrijven.

Dat hij daar nog woonde zorgt er voor dat elke gerechtsdeurwaarder nu uw ganse inboedel kan opschrijven.

Dat wil ook zeggen dat in de akte van verkoop die persoon nog ingeschreven stond op uw huidig adres kijk dat eens na.
Dat had u dan toch kunnen lezen en tenminste uw notaris had u daar op kunnen wijzen.
In de akte moet ook staan leeg en 'borstelschoon' of zo en mogelijk zonder bewoners/huurder.

Is er nu PV opgesteld voor die (poging diefstal met mogelijk braak ) maar met geweld ( bij weglopen) ...

Wat is daar allemaal aan de hand????

Politie die zijn werk niet doet - uw notaris die niet reageert op het feit dat in de akte een van de verkopers er nog woont?

Normaal moet die andere broer toch een adres hebben van de 'bewoner' zorg dat de politie dat zeker eens navraagt.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”