Diefstal motorboot

zoomit
Topic Starter

Diefstal motorboot

#1 , 13 jul 2014 17:38

Beste

Vorige week werd mijn motorboot gestolen bij een watersportbedrijf in de buurt. Het watersportbedrijf had de motorboot op trailer geparkeerd naast hun loods, de dieven hebben de motorboot kunnen aanpikken en zijn er met weg gereden. Er was geen enkele beveiliging voorzien om diefstal te voorkomen. Het watersportbedrijf heeft aangifte gedaan bij de politie.

Blijkbaar is dit bedrijf niet verzekert tegen diefstal en wisten ze mij botweg te zeggen dat ze niet kunnen tussenkomen om de eventuele schade te vergoeden.
Mijn eigen verzekering dekt deze diefstal niet omdat de diefstal plaatsvond bij het watersportbedrijf en niet bij mij thuis of in de jachthaven.

Ik neem aan dat het watersportbedrijf voor de volle 100% aansprakelijk is. Welke volgende stappen kan ik ondernemen? Zal ik de volledige waarde van de motorboot kunnen terugeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx

#2 , 13 jul 2014 20:12

Wat is uw contractuele relatie met dit bedrijf? Gaat het bv. gewoon om bewaring? Is er een contract en wat staat hier in?

Op het eerste zicht lijkt het bedrijf mij aansprakelijk tenzij deze overmacht kan aantonen (en dit blijkt alvast niet uit de feiten zoals ze door u worden aangehaald).

zoomit
Topic Starter

#3 , 14 jul 2014 01:56

Ik ben klant bij het bedrijf. Ik bracht mijn boot binnen voor herstelling. Welke stappen zou ik het beste ondernemen om toch iets te recupereren? Iemand enig idee?

Reclame

zertyx

#4 , 14 jul 2014 13:26

In dat geval gaat het om een aannemingsovereenkomst; vermits een voorwerp aan de aannemer wordt afgegeven tot herstel, houdt de overeenkomst ook een plicht tot bewaring en teruggave in.

Pas als de aannemer overmacht kan aantonen, zal die niet aansprakelijk zijn. Diefstal houdt op zich geen overmacht in. Er mag geen fout begaan zijn waardoor de diefstal werd mogelijk gemaakt of vergemakkelijkt. Hij moet ook al het mogelijke hebben gedaan om de diefstal te voorkomen, vooral door het nemen van voldoende beveiligingsmaatregelen. Hiervan mag men echter niet te veel verwachten: gewone beveiligingsmaatregelen volstaan (bv. omheining), een permanente bewaking organiseren, is niet nodig.

Ik raad u aan om de betrokkene alvast per aangetekend schrijven in gebreke te stellen. Biedt uw verzekering geen rechtsbijstand aan (diefstal kan dan al niet gedekt zijn in dit geval, maar misschien wel de rechtsbijstand voor de recuperatie van de aansprakelijke)?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”