Verleden week was er een rechtzaak gepland die ik enkele maanden geleden heb aangespannen. Hierin liet ik me vertegenwoordigen door een raadsman.
Na de geplande zitting nam ik contact op met mijn raadsman om te informeren naar het verloop van de zaak.
Mijn raadsman melde dat hij de intentie had om zich later dan het afgesproken uur te melden in het justitiepaleis.
Naar verluidt doet hij dat om de tegenpartij al wat "lastig" te maken. Volgens zijn uitleg hoeven advocaten namelijk niet tijdig op een zitting aanwezig te zijn.
Hij vervolgde zijn verhaal met de woorden dat de voorzitter uiteindelijk telefonisch contact met hem had opgenomen en hem de vraag had gesteld of de zaak kon uitgesteld worden aangezien hij "gedaan had voor vandaag" .
Ik hoef niet te vertellen dat dit een eigenaardig-klinkend verhaal is waarin ik enigzins aan de waarheid meen te twijfelen.
Klopt het dat raadsmannen of -vrouwen niet tijdig aanwezig dienen te zijn tijdens een correctionele rechtzaak en dit in tegenstelling tot mensen die 'in persoon' aanwezig zijn?
Klopt het dat een voorzitter telefonisch contact mag/kan opnemen met een raadsman met de vraag om de zaak uit te stellen?
Klopt het dat een correctionele rechtzaak niet kan doorgaan wanneer slachtoffer en/of raadsman niet aanwezig is? Wordt de zaak dan niet 'bij verstek' uitgesproken?
Bedankt voor jullie advies.