Garage Eigenaar dreigt met rechtzaak

Appie12
Topic Starter

Garage Eigenaar dreigt met rechtzaak

#1 , 03 feb 2014 16:50

Beste,

Om een lang verhaal kort te maken.

Ik heb een herstelling laten uitvoeren op mijn wagen (in het zwart). Deze persoon heeft een bedrag x ontvangen en nu beweerd deze dat hij nog een overschot moet ontvangen voor herstellingen die nog moeten gebeuren. Deze heb ik niet laten uitvoeren.

Nu een vriend van mij heeft tijdens deze periode van de herstelling alles in orde gezet voor mij (afspraak maken, wagen brengen, betaling uitvoeren, wagen ophalen). Ik heb dus de garagehouder nog nooit niet gezien.

Meneer heeft zijn geld ontvangen 6.000 euro.. Nu belt hij mij steeds 6 maanden later voor een bedrag van 800 euro .. Ik pak niet meer op en laatste wat ik heb gehoord is deze bezig met een rechtszaak te spannen tegen mij.

Nu deze persoon kan evengoed beweren dat hij de 6.000 euro ook niet heeft ontvangen aangezien mijn vriend de betaling heeft uitgevoerd en ik heb hem dan op een latere tijdstip terugbetaalt.

Ik heb geen factuur geen herinnering van een bepaald bedrag maar toch denkt deze garagehouder zeker van zijn stuk te zijn om toch maar een rechtszaak te beginnen.

Moet ik mij zorgen maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2014 17:37

Hoe gaat hij dat bewijzen als alles in het zwart was.
Normaal moet een voertuig bij een herstelling ingeschreven zijn bij die garage.
Wat zegt uw vriend?

Marathonloper

#3 , 03 feb 2014 17:47

Dit verhaal hangt met 'haken en ogen' aan mekaar.
Wanneer ik kosten heb aan mijn wagen en die lopen op tot € 6000, zal ik mijn wagen zelf wel naar een garage brengen. Ik zal het in geen geval door een vriend laten doen.
Kan je me zeggen wat de kosten juist waren?

Reclame

Appie12
Topic Starter

#4 , 03 feb 2014 17:47

Mijn maat heeft gewoon de betaling gedaan en deze weet niets af van een inschrijving heeft geen bewijs van herstelling heeft ook niets getekend.

Het werk was in zwart en daarom dat ik stomverbaasd ben dat deze een rechtszaak gaat aanspannen.

Kan deze garagist het zwart werk "ongedaan" maken en alles op papier en officieel laten zetten? Misschien dat hij het zo wilt aanpakken?

Appie12
Topic Starter

#5 , 03 feb 2014 17:50

Wanneer ik kosten heb aan mijn wagen en die lopen op tot € 6000, zal ik mijn wagen zelf wel naar een garage brengen. Ik zal het in geen geval door een vriend laten doen.
MMh haken en ogen leuk nooit van gehoord.

Het was tijdens de vakantie periode van vorig jaar en ik had geen tijd om alles in orde te brengen voor de herstelling van mijn wagen. Deze vriend is één van mijn beste maten en was destijds werkloos en had er geen probleem mee om het voor mij in orde te brengen.

Ik had een serieuze schade aan mijn wagen en verzekering gaf economisch verlies aan. Dus mijn maat zocht de goedkoopste oplossing om toch de wagen te laten herstellen met wat de verzekering mij gaf.

Ik heb vrienden die ik kan vertrouwen wat is daar zo raar aan?

:d

Appie12
Topic Starter

#6 , 03 feb 2014 17:55

MMh haken en ogen leuk nooit van gehoord.

Het was tijdens de vakantie periode van vorig jaar en ik had geen tijd om alles in orde te brengen voor de herstelling van mijn wagen. Deze vriend is één van mijn beste maten en was destijds werkloos en had er geen probleem mee om het voor mij in orde te brengen.

Ik had een serieuze schade aan mijn wagen en verzekering gaf economisch verlies aan. Dus mijn maat zocht de goedkoopste oplossing om toch de wagen te laten herstellen met wat de verzekering mij gaf.

Ik heb vrienden die ik kan vertrouwen wat is daar zo raar aan?

:d

De kosten

Herstelling voorbumper en achterbumper in detail kan ik ni verder gaan want heb zero kennis carrosserie werk.. (oorzaak: kettingbotsing)

j.demoor

#7 , 05 feb 2014 08:13

De hersteller kan (lang) NA de herstelling een factuur sturen aan degene die liet herstellen. Betaalt deze de factuur niet dan kan de hersteller gerechtelijk betaling vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Appie12
Topic Starter

#8 , 05 feb 2014 14:14

De hersteller kan (lang) NA de herstelling een factuur sturen aan degene die liet herstellen. Betaalt deze de factuur niet dan kan de hersteller gerechtelijk betaling vorderen.

Herstelling is meer dan een half jaar geleden. Voor de betaling van 6.000 euro heb ik geen factuur gezien en ook tot heden niets van documenten gehad van de garage qua bestek uitgevoerde werken en gebruikte onderdelen etc...

Wat ik mij afvraag is of dat deze garagehouder een zaak heeft of helemaal niet.

Franciscus

#9 , 06 feb 2014 00:21

Hoe heeft uw vriend die€ 6000 betaald? toch niet cash????

Appie12
Topic Starter

#10 , 09 feb 2014 03:59

Hoe heeft uw vriend die€ 6000 betaald? toch niet cash????

Deze heeft het cash betaald

mava105

#11 , 09 feb 2014 11:30

Als garagist een factuur opmaakt zal je wel een 2de maal moeten betalen. Dat kan je hebben als je wilt foefelen en een werk in 't zwart wil laten uitvoeren. Als jij geen door de garagist ondertekend ontvangstbewijs hebt sta je zeeeeer zwak.

leeuwke1969

#12 , 10 feb 2014 15:30

misschien een rare vraag, maar hoe gaat die garagist bewijzen dat hij die wagen heeft hersteld ?? Er is geen bestek opgemaakt en met het geld van de verzekering doe je wat je wilt toch ?

Vandebos

#13 , 10 feb 2014 16:24

Kunnen we misschien tot de kern van de zaak van ts terugkeren en de nodeloze verwijten én insinuaties achterwege laten? 16 van de 28 posts, verspreid over meerdere dagen, dienen te verwijderen vanwege te gortig is een beetje te veel van het goede...

Vandebos

Appie12
Topic Starter

#14 , 10 feb 2014 17:29

Mmmh Ik zal het kort samen vatten met volgende feiten op basis van deze feiten ben ik de pineut of niet?

- Garagist heeft werk uitgevoerd
- Garagist heeft geld ontvangen 6.000 euro
- Klant (ik) heb geen factuur gezien
- Klant (ik) heb geen bestek gezien
- Contact tussen garagist en herstelling wagen is via mijn vriend gebeurt deze heeft ook geen factuur of bestek ontvangen
- Garagist wilt nu meer geld ontvangen wat absurd is want als hij recht had op meer geld dan had hij de wagen niet vrijgegeven

>>> Garagist wilt nu rechtszaak spannen tegen mij

Op basis van deze feiten en enkel alleen deze feiten ben ik de pineut ja of nee? :)

Thx voor alle replies :)

Gebruiker21

#15 , 11 feb 2014 17:03

Garagist zal moeten bewijzen dat hij aan jouw wagen gewerkt heeft. Als hij dit kan bewijzen, dien jij te bewijzen dat je betaald hebt wat de garagist gefactureerd heeft (zie j.demoor). Normaal gaat een herstelling zo:

1. Klant krijgt een bestek voor de werken
2. Klant keurt bestek goed
3. Garagist voert de werken uit en maakt factuur op
4. Klant betaald factuur en heeft hier een bewijs van

Case closed.

Maar nu kan uw garagist stap 1. in orde brengen en sta 3. in orde brengen. Jij moet dan enkel punt 4. nog uitvoeren. Als de garagist echt van slechte wil is en beweert nog niets gekregen te hebben, kan je het héle bedrag ophoesten. Je staat dus zeer zwak, zeker als de garagist kan bewijzen aan jouw wagen gewerkt te hebben (bijvoorbeeld getuigenissen van zijn personeel, mensen die uw wagen daar zien staan hebben, enz...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”