winkeldiefstal

sarah35
Topic Starter
Berichten: 5

winkeldiefstal

#1 , 14 mei 2013 20:35

Mijn man werd einde vorig jaar (december) op heterdaad betrapt van een kleine winkeldiefstal. Ik ben dit zopas te weten gekomen. Onnodig te zeggen dat ik razend ben!! :evil:
Hij moest toen meegaan naar het politiebureau. Daar hij de nederlandse taal niet goed machtig is heeft hij toen nog geen verklaring kunnen afleggen. Begin januari werd hij blijkbaar terug opgeroepen om een verklaring af te leggen maar hij beschikte toen niet over de mogendheid om op deze afspraak aanwezig te zijn. De agent in kwestie zou terug contact opnemen, maar dat is tot op heden niet gebeurt volgens mijn man.
Indertijd heeft de agent mijn man uitgelegd dat er verschillende scenario's mogelijk zijn maar is hier niet verder op in gegaan.
Vandaag is hij langs geweest op het kantoor voor een uittreksel uit het strafregister model 2 maar de persoon in kwestie kon niet antwoorden of deze winkeldiefstal hierop vermeld zou staan of niet, maar ze wist hem wel te vertellen dat hij nog wel iets zou horen hieromtrent.

Nu stel ik mij 2 vragen:
1. Wat staat mijn man nog te wachten? Wat is de exacte procedure? Het is de eerste keer dat hij dergelijk misdrijf heeft gepleegd.
2. Zal dit vermeld staan op zijn uittreksel model 2. Indien ja, vanaf wanneer?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38738

#2 , 15 mei 2013 00:21

Vanaf de veroordeling in kracht van gewijsde is gegaan dus niet meer voor beroep vatbaar is.
Weet politie nu welke taal uw echtgenoot spreekt?
Als er een tolk moet gevorderd worden zijn dat extra gerechtskosten.
Foto's en vingerafdrukken werden die al genomen.
Niet zo goed om NIET naar die afspraak te gaan zonder u te verontschuldigen ...
Ofwel wordt uw echtgenoot terug uitgenodigd ofwel krijgt hij ineens een minnelijke schikking ofwel een dagvaarding om te verschijnen voor de rechtbank

sarah35
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 15 mei 2013 07:27

Ja, de politie weet welke taal mijn man spreekt.
Van tolk is er geen sprake geweest. De agent in kwestie had hem wel voorgesteld om mij mee te nemen, maar aangezien mijn man dit heeft verzwegen voor mij heb ik dit dus niet kunnen doen.
Foto's en vingerafdrukken zijn er genomen.
Ik heb gevraagd of hij ook een pv mee naar huis heeft gekregen de eerste keer, maar hij zegt van neen.
Ik heb nu ook de uitnodiging gezien van zijn eerste verhoor (daar staat wel een pv nummer op). Hij is daar wel naar die afspraak gegaan, maar de agent of inspecteur in kwestie was toen niet aanwezig. Dus dit verhoor is niet kunnen doorgaan. Men zou terug contact op nemen met mijn man hetgeen blijkbaar tot op heden nog niet is gebeurd. (volgens mijn man...)
Laatste en voor mij toch ook wel belangrijke vraag: verschijnt dit op zijn uittreksel uit het strafregister en zo ja, vanaf wanneer?
Alvast bedankt.

Reclame

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#4 , 15 mei 2013 08:34

Awel:
Vanaf de veroordeling in kracht van gewijsde is gegaan dus niet meer voor beroep vatbaar is.
Een datum kunnen wij daar niet opplakken.



Verstuurd van mijn HTC Incredible S met Tapatalk

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 15 mei 2013 09:20

Bij niet verschijnen op verhoor zonder excuus zal hij normaal nationaal geseind worden. Dus bij een stomme alcoholcontrole kan hij dan opgepakt worden.
Best zo snel mogelijk (samen met iemand die kan tolken, u bijvoorbeeld) langs het kantoor langsgaan. Neem ook alle documenten mee die u al heeft.

sarah35
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 15 mei 2013 09:40

Ah oké, bedankt.
Hetgeen ik vreemd vind is dat hij sinds januari niets meer heeft gehoord. Hij zou opnieuw worden gecontacteerd, maar dit is tot op heden niet gebeurd.
Is het normaal dat dit zo lang aansleept?
De agente gisteren wist wel te zeggen dat hij nog iets zou horen hieromtrent, maar hoe, wat en wanneer exact wist ze niet te zeggen.
Dus als hij volgende keer iets verneemt, hetzij opnieuw opgeroepen tot een verhoor, hetzij een minnelijke schikking, hetzij dagvaarding, dan kan er daarna nog beroep worden aangetekend? Tot zolang dit dossier niet is afgesloten verschijnt het dus niet op zijn strafregister, als ik het goed begrepen heb?
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar zit wel even met de handen in de haren. Wij hebben nl uittreksel model 2 binnen dit en 2 maanden nodig voor een belangrijk gegeven binnen ons leven en de stommiteit van mijn man kan ons dan zuur opbreken (om welke reden hij dan ook gewoon een product van 18 euro niet wilde betalen en ontvreemden :twisted: ?????
Vandaar mijn vraag wanneer dit op het uittreksel verschijnt.

sarah35
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 15 mei 2013 09:44

@ Turaki
Volgens mijn man (als ik hem kan geloven) is hij wel verschenen op het verhoor, maar was de agent of inspecteur in kwestie zelf niet aanwezig die dag en zou hij terug worden gecontacteerd, hetgeen nog niet zou gebeurd zijn.
Gisteren is hij nog zelf persoonlijk langs het politiekantoor geweest voor de aanvraag van model 2 omdat ik wil weten of er al iets op vermeld staat of niet. De agente die aanwezig was heeft hem enkel gezegd dat hij nog iets zal vernemen hieromtrent, meer niet.

Franciscus
Berichten: 38738

#8 , 15 mei 2013 14:39

Het is niet de politie maar het parket dat beslist over het verdere verloop van het dossier.
Het parket zal een beslissing nemen oa naar wat over uw echtgenoot nog verder bij politie/parket geweten is.
Normaal verhoor voor een winkeldiefstal wil volgens mij al zeggen dat er voorgaanden zijn want bij een eerste vergrijp wordt de zaak afgehandeld via een PV gevolgd door een minnelijke schikking.
Maar gezien we niet over de juiste gegevens en context beschikken is het koffiedik kijken wat dat betreft.

Als u naar het politiekantoor gaat, wel met uw echtgenoot, kan u aan de hand van wat hier al geschreven is juistere info bekomen. Alleen gaan ...dan zal politie NIETS mogen en kunnen vertellen, ook al is het uw echtgenoot.

PS u mag officieel NIET tolken voor uw echtgenoot.

sarah35
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 16 mei 2013 08:55

Ik heb de agent in kwestie zelf gesproken.
Het is zijn eerste vergrijp en hij zal dus niet meer worden opgeroepen voor verhoor (daarom ook dat politie hem niet meer heeft gecontacteerd). Nu is het nog wel afwachten of er tot minnelijke schikking zal worden overgegaan of boete of dergelijke.
Wat betreft verschijning op uittreksel strafregister: dat kan nog alle kanten opgaan en hangt af van rechter. Aangezien het zijn eerste vergrijp is (blanco strafregister) en voor een bedrag onder 50 euro kan het zijn dat dit niet zal worden vermeld, maar 100% zekerheid kon de agent in kwestie mij niet geven want voor hetzelfde geld kan het dus wel worden vermeld. Voorlopig staat het er allesinds nog niet op.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Angel87
Berichten: 84

#10 , 01 jun 2013 18:23

Bij niet verschijnen op verhoor zonder excuus zal hij normaal nationaal geseind worden. Dus bij een stomme alcoholcontrole kan hij dan opgepakt worden.
.
Dat kan enkel beslist worden door PdK. Niet door politie.

Ook... gezien de hoge kosten bij het vorderen van een tolk wordt er steeds aangemoedigd door het parket zo weinig mogelijk gebruik te maken van een tolk en eerder een burger in te schakelen die als tolk kan optreden.
Enkel als je van je vrijheid beroofd bent en recht hebt op bijstand van een advocaat tijdens het verhoor wordt er altijd zonder fout een tolk gevorderd.

Het is nu eenmaal roeien met de riemen die opgelegd worden...
Alis Volat Propriis

Franciscus
Berichten: 38738

#11 , 01 jun 2013 18:46

Klopt. Uw echtgenoot staat wel opgenomen in het Algemeen Nationaal Gegevensregister (ANG) als winkeldief. Periode voor 5 jaar.
Gezien het verder verloop door het parket wordt bepaald zullen zij beslissen wat er verder gebeurd. Normaal terug een uitnodiging ALS ze hem verhoord willen hebben.
Maar ik denk dat eerder wat @angel87 schrijft zal gebeuren ....
Vervolging winkeldiefstallen gezien bedrag en aantal ene minnelijke regeling en een transactiebedrag

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”