proces-verbaal,maar geen verklaring mogen/moeten afleggen

rumy
Topic Starter
Berichten: 3

proces-verbaal,maar geen verklaring mogen/moeten afleggen

#1 , 17 mei 2013 20:25

Hallo iedereen,

Zou graag eens horen wat jullie gedacht hier van is:

Ik en een vriend worden vorige week op donderdagnacht in Leuven tegen gehouden door de anonieme politie.
Ze doorzoeken de wagen,en vinden hierin 2.4 gram cannabis.
Ik heb dat op mij genomen omdat ik passagier was.
De bestuurder moest meegaan voor een speekseltest,nu stond de wagen in het midden van de baan,en de agenten wouden deze takelen.
maar ze vroegen aan mij of ik met die wagen kon volgen tot aan het politiekantoor (op de Philipssite),dus ze nemen een ademtest af,deze was safe,dus mocht ik volgen.
Nu kom ik aan,aan het politiebureau waar de agent even mijn paspoort kwam vragen,hij terug naar binnen,ik mocht gewoon terug weg,wachtend op mijn vriend die nog binnen zat voor de speekseltest.
nu die vriend belt me,ik ga hem halen,krijg van hem mijn paspoort terug,maar dus verder geen info wat er mij te wachten staat.
nu zijn we één week verder en had ik nog steeds niets gehoord,dus bel ik naar de politie in Leuven,en informeer wat de straffen hiervoor zijn,waarop die agent antwoordt dat ik een pv krijg en hiervoor waarschijnlijk moet voorkomen omdat daar een nultolerantie geldt
maar ik heb geen verklaring kunnen/mogen afleggen.

Nu mijn vraag : moet ik niet altijd eerst een verklaring afleggen als ze zoiets in beslag nemen? En welke straffen/boetes staan hier op? (heb al op Google gezocht naar die nultolerantie maar vindt er niets van!)
nog even meegeven,dit is de pv nummer ; LE.60.LC012***/****** (heb dit ontvangen van men kameraad die de bestuurder was,en dus een positieve speekseltest heeft afgelegd,hij heeft al een brief gehad,waarin hij tenlaste stond,en ik dus ook met dat PV nummer)

Hoop dat jullie men tekst een beetje begrijpen,en hierop een antwoord kunnen geven.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38734

#2 , 18 mei 2013 00:19

Code 60 is gebruik en bezit van drugs.
Als er staat dat u een advocaat kan raadplegen voor verhoor is het dus een Salduz III.
Voor de minimale zaken wordt er zelfs niet meer verhoord ...parket stuurt ineens een minnelijke schikking pas wanneer daar niet wordt op ingegaan zal er een verhoor volgen maar dan zal dat meestal resulteren in een dagvaarding voor de rechtbank.

Nogmaals een Salduz tekstje voor algemene uitleg zie
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Salduz regeling.
Cat een als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer

De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.

Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.

PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.

cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

rumy
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 mei 2013 13:28

in ieder geval bedankt voor het snelle antwoord!
Maar dus eigenlijk ga ik gewoon een minnelijke schikking krijgen?
heb nog geen brief ontvangen,dus zou niet weten of dat het over Salduz 1,2 of 3 gaat
(heb trouwens ook nog een blanco strafblad dus denk wel dat dit zal meespelen?)


mvg

Reclame

Franciscus
Berichten: 38734

#4 , 18 mei 2013 13:38

Ik ben geen parketmagistraat maar in veel gevallen wordt er voor een eerste minimale inbreuk een minnelijke regeling voorgesteld.

rumy
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 18 mei 2013 13:48

oke hartelijk dank voor de nuttige info.
vanaf de brief hier is,hoort u nog van mij

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”