Winkeldiefstal..

AmberV
Topic Starter
Berichten: 4

Winkeldiefstal..

#1 , 20 apr 2013 14:42

Hey,

Ik ben onlangs naar een shoppingcenter geweest en ik ben zo dom geweest om in een kledingszaak een flesje parfum te stelen... Ik heb het in mijn handtas gestopt, ben er daarna mee in het pashokje gegegaan en heb het daar ontdaan van de beveiling. Er staan op verschillende plaatsen in de winkel tafels vol met dit parfum, en ik heb er eentje meegenomen. De meeste mensen kopen deze gewoon aan de kassa dus als ze naar de videobeelden kijken kunnen ze wel zien dat ik er 1tje ontvreemd heb in het midden van de winkel.

Ik heb de verpakking, het flesje en het plastic mee genomen maar heb het beveiligingsstrookje ergens onder een stapel kleren gelegd in de winkel. Dus als iemand dit strookje vind en simpelweg naar de bewakingscameras kijkt kan deze zien dat ik het strookje daar ergens verstop. Er zijn enorm veel cameras in die winkel en toch heb ik het gedaan.. Ik weet echt niet waarom ik het gedaan heb en ik had er enorm veel spijt van. Ik heb moeten huilen van schuldgevoel en ik zat ook enorm hard te beven. De verpakking was helemaal kapot omdat de beveiliging er uit moest dus ik kon het niet terug op zijn plaats gaan zetten.

Ik heb geprobeerd om aan een werknemer die tijdens zijn middagpauze in het centrum rondliep het flestje te overhandigen en het op te biechten maar ik schaamde me zo hard dat ik dit gewoon niet durfde. Ik ben nadien terug de winkel binnengegaan en ik heb het flesje tussen de testers gezet.

Maar ik heb echt schrik dat iemand het beveiligingsstrookje zal vinden en de camerabeelden zal opvragen. Daarop is te zien dat ik een flesje van de tafel heb genomen. Voor zover ik weet sta ik niet op camera tijdens het effectieve wegstoppen, maar je kan wel zien dat ik het op het ene moment nog vastheb en op het andere niet.

Ik lig al dagen wakker en kan echt niet slapen uit schrik dat ik gevat zal worden. Ik wil graag stewardess worden en als dit op mijn uitreksel van goed gedrag en zeden komt kan ik het vergeten.

Ik weet echt niet wat ik moest doen, zullen ze er achter komen? En wat gebeurd er dan met me als ik nog nooit iets gestolen of mispeutert heb?

Alvast bedankt voor jullie advies, ik hoop dat ik me hierdoor wat meer gerustgesteld zal voelen.
Groetjes,
Amber

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AmberV
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 20 apr 2013 17:03

Zou ik terug gaan en alles opbiechten? Ik wil niet maanden in onzekerheid rondlopen met de vraag of ik al dan niet de politie over de vloer zal krijgen of niet. Ik ben dan wel niet betrapt maar ik strijd nog altijd met enorme schuldgevoelens en de schrik om in de gevanigenis ofzo te moeten

Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#3 , 20 apr 2013 22:53

zolang niks vastgesteld word door de politie en u niet op heterdaad betrapt word hoeft u niet te veel te vrezen, voor de winkel is het "sop de kolen niet waard".

wat niet wegneemt dat er altijd een heel kleine ( en dan bedoel ik ook heel kleine) kans bestaat dat er wel iets van komt, maar zoiets komt normaal niet op het bewijs van goed gedrag en zeden.

Reclame

JanVates
Berichten: 69

#4 , 21 apr 2013 18:02

Heb je enig idee hoeveel ze bestolen worden in winkels? Heel veel en dan nog vnl. door het personeel. Dus merken ze zowat dagelijks dat ze bestolen worden, maar zelden op heterdaad. Het maakt deel uit van het zaken doen en ze verrekenen hun verlies in de prijs. De kans dat ze die videobeelden allemaal bekijken is nogal klein want dat zou op zich een full time job zijn.

En wat als ze die beelden bekijken? Wie ben jij? Ze gaan echt geen TV programma opzetten om je te vinden hoor. Stop met pikken en er is geen probleem. Pik je verder, dan loop je vroeg of laat tegen de lamp.

AmberV
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 21 apr 2013 18:16

Dit was sowieso de eerste en laatste keer dat ik ooit zoiets gedaan heb. Bedankt voor de reacties, ik voel me al veel geruster

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2013 13:28

Dit was sowieso de eerste en laatste keer dat ik ooit zoiets gedaan heb. Bedankt voor de reacties, ik voel me al veel geruster
Denk ook niet dat je je zorgen moet maken. Tegen dat iemand dat strookje vind, zijn die beelden al gewist. En dan nog. Als iemand dat strookje vindt, wordt het waarschijnlijk gewoon in de prullebak gegooid.

Maar misschien moet je wel eens hulp zoeken voor de drang die je had dit flesje te stelen. Het lijkt me geen "rationeel" stelen (in dat geval had je niet zo'n schuldgevoel gehad net na de daad). Ik vrees dat je op dat vlak toch met een probleem zit. "Zomaar" iets stelen zonder goede reden, en zowat meteen een schuldgevoel hebben, is niet normaal. Misschien toch naar dit "probleempje" laten kijken, voor het echt een serieus probleem wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

AmberV
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 22 apr 2013 20:21

Ik denk dat ik het flesje gestolen had omdat het zo'n goed geurtje was maar het prijskaartje was zoooo duur... Ik denk dat ik er een beetje indruk op mensen wou mee maken door lekker te ruiken. Zou het geurtje echter nooit kunnen gedragen hebben zonder deze te linken aan het schuldgevoel dat ermee gepaard gaat. In het vervolg koop ik toch gewoon zo'n dingen of laat ik ze gewoon links liggen omdat ze toch boven mijn budget zijn

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”