onschuldig verdacht van diefstal

sjin
Topic Starter
Berichten: 6

onschuldig verdacht van diefstal

#1 , 01 feb 2013 09:42

Ongeveer 2 jaar geleden gaf ik mijn ontslag(zonder ruzie's of dergelijke) op mijn werk waar ik al een 8tal jaar werkzaam was.Nu bleek dat ik nergens aan
ander werk geraakte.Na drie maanden begon ik mij vragen te stellen,een bepaalde werkgever had mij een dag proef gegeven en alles was
prima verlopen maar hij kon me niet aanvaarden zei hij.Toen ik vroeg wat het probleem eigenlijk was mocht ik bij hem op gesprek.Hij vertelde me dat mijn vorige werkgever
zei dat ik ontslagen was wegens diefstal,toen ik zei dat ik mijn ontslag had gegeven en daar niets van wist zei hij dat ik best naar de politie stapte.Zo gezegt,zo gedaan.
De politie raadde mij af klacht neer te leggen,hij ging zelf gaan spreken met hen.(politie heeft daar jaarlijks hun bal,een broer van de bazin is agent en er werkte daar geregelt een agent in het weekend)Hij keek op zijn pc en zag dat ik inderdaad als verdachte stond van diefstal van de gsm van
de bazin,die werd teruggevonden in de bank waar ik die dag nog geld was gaan afhalen.Ik vroeg onmiddelijk de beelden op van de camerabewaking,die hij moest opvragen bij het corps.
Nu bijna 2 jaar later een brief gekregen voor verhoor waar bij ik het recht had een advocaat te raadplegen.Daar aangekomen werd ik plots voor twee zaken verhoord en vroegen ze mijn vingerafdrukken(in dezelfde periode was daar een inbraak gebeurt en was ik plots ook verdachte geworden)Volgens een ex collega waren ze heel kwaad dat ik mijn ontslag had gegeven daar
de andere collega volgens hen te dom was en de baas een tijdje heel veel zelf moest doen.
Bij mijn verhoor vroeg ik nogmaals achter de camerabewakingsbeelden en die waren er niet zei hij.Dus eigenlijk sta ik met mijn rug tegen de muur en kan ik mijn onschuld
niet bewijzen,alles wijst in mijn richting.Weet er iemand of ik hier nog uit geraak?
Dank bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 01 feb 2013 11:17

Ze dienen uw schuld te bewijzen, u dient niet uw onschuld te bewijzen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Berichten: 38712

#3 , 01 feb 2013 13:16

U kan klacht inzake laster en eerroof doen. Zeker als uw ex baas enige ruchtbaarheid geeft aan de 'diefstallen'.
Laat eerst wel controleren of de zogezegde diefstallen ondertussen geseponeerd zijn ... wegens gebrek aan bewijzen.
Let wel dat wil dus nog niet zeggen dat u vrijgesproken bent.
Een brief van uw advocaat naar uw ex- werkgever kan ook al helpen dat hij schriftelijk zijn verontschuldigingen aanbied.

Reclame

sjin
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 01 feb 2013 14:52

bedankt voor de antwoorden!
de zaak zal nog niet geseponeerd zijn,ik hoorde nog niets van de advocaat.
Laster en eerroof zal ik wellicht niet kunnen gebruiken waarschijnlijk moet je dan
kunnen bewijzen aan de hand van getuigen dat ze dit ruchtbaar maakten.een werkgever zal zeker niet getuigen.
een verontschuldiging zal ik zeker niet krijgen van die mensen,die hebben een te grote trots daarvoor.

Franciscus
Berichten: 38712

#5 , 01 feb 2013 18:21

Twee jaar en nu pas een gevolg.
Hebt u de PV nrs gekregen?
U moet tweemaal verhoord zijn en dus tweemaal een verhoor salduz 3 blad hebben.
Wat waren de tenlasteleggingen wat zou u gestolen hebben?
Politie die een onderzoek start ( ging het vragen aan hen) --waar ik vermoed bij de werkgever die u ontslagen heeft en dus ook een klacht aangifte heeft gedaan waarin hij u als verdachte aanwees?... en die daarvan niets op papier ( PV) heeft gezet.

En die blijkbaar ook politiepersoneel te werk stelt
Verder een broer van de bazin is agent? ...wie heeft die aanvankelijke PV's opgesteld? Een agent van politie heeft die bevoegdheid niet maar ik vermoed dat u een inspecteur zal bedoelen.

Persoonlijk begin ik hier al te denken aan zaak voor comité P of een brief naar het parket.

sjin
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 02 feb 2013 16:15

ja de klacht is van juni 2011,dus bijna 2jaar.Ik heb 1 pv nr gekregen voor één verhoor,dat was voor verdachte bij diefstal.de tweede kreeg ik pas
op het politiebureau,ik heb meteen maar meegewerkt en mijn vingerafdrukken gegeven en geantwoord op de vragen.
De agent waar ik bijging om klacht in te dienen was een wijkagent en heeft inderdaad niets op papier gezet of toch zeker geen kopie gegeven.(was inderdaad bij de exwerkgever dat hij ging gaan praten)hij was
trouwens ook degene waar ik de beelden van camerabewaking heb opgevraagt en nogmaals per email bij het corps van de zone voor de zekerheid.
Ik weet niet wie de pv's heeft opgesteld,ik wist van heel dit bestaan pas in september 2011 daar ik aan geen werk geraakte wegens de referenties
die mijn ex-werkgevers gaven.Ik had al in datzelfde jaar alles aan het ministerie van justitie laten weten maar die mochten niet helpen en hadden
me een heel aantal bureau's en dergelijke voorgesteld waar ik moest zijn maar het ging een serieuze rompslomp worden.Misschien is het parket of comité p inderdaad
wel de juiste plaats om alles mee te delen.

Franciscus
Berichten: 38712

#7 , 02 feb 2013 18:11

En wat hebben ze dan voorgesteld bij FOD justitie?

sjin
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 03 feb 2013 14:15

Deze stelde voor om alles voor te leggen bij FOD werkgelegenheid,arbeids-en sociaal overleg voor sociale bemiddeling.terugkeren naar de politie voor klacht eerroof en laster.
Arbeidsrechtbank + advocaat nemen.algemene inspectie ferderale en lokale politie en comité P ook.
Dan als ultieme oplossing mits genoeg bewijzen en namen de procureur-generaal te Gent.
Nu de wijkagent zei dat ik geen advocaat nodig had nog,die gaf te kennen als ik er niets meer van hoorde in de kortste tijd
dat er niets ging van komen.Ik heb nog nooit met het gerecht in aanmerking gekomen en weet dus niet hoe lang je zo moet wachten.
Wat ik wel weet is dat je na al die tijd niet meer weet wie er allemaal op het werk was die dag,er waren er ook niet ingeschreven.

Franciscus
Berichten: 38712

#9 , 03 feb 2013 20:31

Wijkagent heeft in een zaak waar strafbare feiten waren geen PV opgesteld. Dat is een ambtsfout.
Tevens was hij/zij betrokken partij gezien de meer dan nauwe contacten met uw ex werkgever. of is en dat is zo wie zo verboden
Zoals ze bij Fod hebben gezegd en ik daarvoor ook zal u op verschillende plaatsen in actie moeten/kunnen treden.
Zowel via de arbeidswetgeving als via de strafwetgeving en via tuchtprocedure wat betreft de gedragingen van die wijkagent.
Daarvoor kan u terecht via een brief naar de procureur des Konings (van uw arrondissement) of naar comité P of algemene inspectie politie. U kan kiezen
http://www.comitep.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aigpol.be/nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

sjin
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 05 feb 2013 00:43

Was de wijkagent verplicht een pv op te maken?aangezien hij zelf ging gaan bemiddelen?nu er zijn een aantal zaken die niet kloppen aan
Heel die beschuldiging.het feit zou gebeurt zijn voor mijn opzeg dus ik ben er nog 2 weken blijven werken,normaal zou je dan als baas de persoon
Op staande voet ontslaan of toch tenminste ernaar vragen?de wijkagent gaf mij toen ook een andere datum van het gebeurde en zei dat er maar twee personen
Aan het werk waren.ik vertelde hem over een derde persoon die er was maar wellicht niet ingeschreven en plots op mijn verhoor zeiden ze dat ze al
Verhoord was,heel raar aangezien ze er eerst niet was.hij sprak ook over een getuige die me gezien had aan de bank,op mijn verhoor was geen sprake meer van
Een getuige,alleen iemand die de gsm had gevonden.ik lig er geregelt snachts over te piekeren maar zal helaas niet veel uithalen.het zal afwachten worden op een
Rechtzaak en als het verdict schuldig is dan heeft justitie serieus gefaald voor mij.

Franciscus
Berichten: 38712

#11 , 05 feb 2013 16:20

Diefstal is een strafbaar feit. Dus daarover gezien hij kennis krijgt dient hij PV op te stellen.
Feit dat daar mogelijk nog andere zaken ambtshalve niet correct zijn dient hij eveneens te melden. Iemand die bij de politie werkzaam is mag GEEN andere job hebben (dan met toestemming).
Van de bemiddeling dient hij een melding te maken.

sjin
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 05 feb 2013 20:01

Het ging niet over de diefstal maar om het feit dat ze als referentie meegeven dat ik ontslagen werd wegens diefstal terwijl ik zelf mijn ontslag gaf.
Mijn klacht ging dus eerroof en laster zijn maar die weigerde hij omdat hij zelf wou bemiddelen.wellicht heeft hij wel een meldingsfiche ingediend dus
mijn klacht bij comité P zal ongegrond geweest zijn.

Franciscus
Berichten: 38712

#13 , 05 feb 2013 21:08

U hebt al een aangifte gedaan bij comité P?
Wanneer dan wel?

Maar u bent ondertussen wel als verdachte gehoord in twee dossiers....?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”