Slachtoffer van 'shoulder surfing'

swiebo
Topic Starter
Berichten: 6

Slachtoffer van 'shoulder surfing'

#1 , 13 jan 2013 19:39

In november 2012 werd mijn vrouw het slachtoffer van “shoulder surfing”. Haar bankkaart en code werd gestolen en op diverse plaatsen werd geld afgehaald of werd betaald in een winkel. Bij vaststelling van het misbruik, 10 dagen na de feiten, hebben we de kaart geblokkeerd via cardstop, aangifte gedaan bij de politie en de bank, en een procedure ingezet voor vergoeding van de schade bij de bank.

Vorige week goed nieuws en slechts nieuws: de daders zijn opgepakt aan de hand van camera beelden in één van de winkels waar de kaart gebruikt werd. Daders hebben bekentenissen afgelegd en het dossier is doorverwezen naar het parket. Ondertussen heeft de bank ook laten weten dat ze ons niet willen vergoeden, hun argument is dat we te lang gewacht hebben tussen het stelen van de kaart en de aangifte via cardstop.

Mijn vraag: heeft het zin om een advocaat te nemen of beter alles op z’n beloop laten en wachten op nieuws van het gerecht, het gaat over +/- 1.000 euro? Daarnaast ben ik niet tevreden over de houding van de bank, we hebben bij vaststelling van het misbruik onmiddellijk cardstop gecontacteerd, dit was zelfs op een zaterdagavond, en hebben dadelijk een PV laten opstellen en dit doorgestuurd naar de bank.
Ik vind het ook vreemd dat de bank geen juridische actie onderneemt. Volgens de kleine lettertjes van de bankkaartovereenkomt is de bank eigenaar van de bankkaart en hebben we deze slechts in bruikleen. We maken gebruik van de diensten van de bank, dus zij zijn toch slachtoffer in deze? Hun kaart werd gestolen, er werd geld van hun rekening gehaald via hun systemen. Kan ik nog iets ondernemen tegen de bank?

Alle raad is welkom, waarvoor dank,

Peter.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 13 jan 2013 19:46

10 dagen om te merken dat je bankkaart werd gestolen is wel een lange termijn.

Als u wel reeds wist dat de kaart was gestolen doch slechts bij het vaststellen van de afhalingen cardstop belde heeft de bank, ik ga niet zeggen gelijk, doch wel een stevig argument.

swiebo
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 13 jan 2013 20:02

We hebben een zaak en ongeveer een vijftal zichtrekeningen en kaarten, de rekening waarover het gaat gebruiken we slechts zelden vandaar dat we het pas gemerkt hebben na 10 dagen. Dit is dus ook wat de bank als argument gebruikt. We wisten niet dat de kaart gestolen was, we hebben dit pas gemerkt na 10 dagen, maar ja probeer de bank daarvan maar te overtuigen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 13 jan 2013 20:08

En waar is de kaart dan gebleven. Als de gebruiker ze niet terug mee uit de bank meeneemt waar is ze dan?

swiebo
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 13 jan 2013 20:42

Kaart was gestolen na het afhalen van geld aan een bankautomaat. Hoe of wat weten we ook niet, zakkenrollers waarschijnlijk, we hebben de diefstal van de kaart niet opgemerkt tot na 10 dagen via PC banking bleek dat er vreemde verrichtingen waren op de rekening. Hoe dan ook de daders zijn gevat, chapeau trouwens voor de politiediensten die aan de hand van camerabeelden de daders herkenden.

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 13 jan 2013 22:21

Dan is de reactie van de bank betwistbaar.
Kan worden nagegaan hoe en waar de diefstal is gepleegd?
Ergens gaan eten?
Enige tijd geleden werd er vb in de restaurants van grootwarenhuizen en winkelketens door benden van bepaalde Oost Europese landen achter slachtoffer plaatsgenomen en zo de kaart uit de handtas of jaszak genomen en de portefeuille gewoon terug gestoken.

swiebo
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 14 jan 2013 08:46

Diefstal werd waarschijnlijk gepleegd in een bankkantoor aan een Bancontact automaat waar mijn vrouw geld heeft afgehaald. Een half uur later werd in datzelfde kantoor met haar kaart opnieuw geld afgehaald, maar niet door haar (ze zat toen bij de orhodont). De dader heeft dus waarschijnlijk de eerste maal over haar schouder meegekeken voor de code en dan de kaart ontvreemd.

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jan 2013 08:59

Gewoon een vraag waar ik zelf het juridisch antwoord niet op weet: Waarom moet het slachtoffer zijn geld recupereren bij de bank en niet bij de gevatte dief?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#9 , 14 jan 2013 09:42

Om te antwoorden op uw vraag: u kan zich inderdaad burgerlijke partij stellen op de zitting van de correctionele rechtbank waar de daders vervolgd zullen worden.

Betaalt de bank u niet terug, dan doet u dit zelf. Betaalt de bank u wel terug, dan is in principe de bank degene die schade lijdt en kan zij zich burgerlijke partij stellen (zij is in uw rechten 'gesubrogeerd').

U kan dit zelf doen of met behulp van een advocaat.

Heeft u een familiale of andere vorm van rechtbijstand, dan moet u de advocaat vaak niet eens zelf betalen.

Wat de bank u nu heeft meegedeeld - namelijk dat u te lang wachtte - lijkt mij voor betwisting vatbaar te zijn. U hebt toch een P.V. waarin u aangifte hebt gedaan aan de politie en daarin staat toch op welke dag de kaart gestolen moet zijn en wanneer u de diefstal hebt vastgesteld.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Kingfisher
Berichten: 483

#10 , 14 jan 2013 10:41

Gewoon een vraag waar ik zelf het juridisch antwoord niet op weet: Waarom moet het slachtoffer zijn geld recupereren bij de bank en niet bij de gevatte dief?
Omdat de bank aansprakelijk is bij electronische betalingen, en niet u. Het is aan de bank om aan te tonen dat elke transactie door u is verricht, of met uw toestemming. De bank is hiervoor verzekerd. U hebt wel de verplichting om zodra u op de hoogte bent van misbruik de kaart te blokkeren.

Het balangrijkste hier is: 'van zodra u op de hoogte bent', dus niet 'binnen de 24h dat het misdrijf is uitgevoerd'.

Aangetekende brief aan de bank, met een opsomming van de feiten, kopij PV nr, en dat u niet akkoord bent met de beslissing van de bank. U heeft, zodra de onregelmatigheid heeft vastgesteld, de nodige maatregelen getroffen.

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 14 jan 2013 11:23

Heeft de bank camera's dan kan politie de beelden opvragen... of ze moeten (zoals dikwijls) net door de bank overschreven zijn.

swiebo
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 14 jan 2013 11:59

Dat klopt, de daders zijn ook gevat aan de hand van die beelden. Maar niet in mijn bank, elders.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”