Spaanse auto gestolen, ontvreemd/ klacht Belgie?

fera24
Topic Starter
Berichten: 5

Spaanse auto gestolen, ontvreemd/ klacht Belgie?

#1 , 11 dec 2012 08:39

In november 2010 in Spanje zet de takelwagen mijn auto met Spaanse inschrijving (nummerplaat) af bij een kleine Spaanse garage. (de garagehouder is een Belg)
Ik zit met een geschil met de verzekering ( over het bedrag en wanneer ik dit geld krijg) en een fonds die instaat wanneer men schade oploopt door overstroming ( in mijn geval, waterschade aan de auto door wateroverlast).
Dit sleept aan en mijn auto blijft in/ bij de garage staan. ( ik heb het bewijs van de takeldienst dat de auto naar de garage getakeld werd en door het e-mail verkeer die ik heb met de garagehouder.
Ex aantal tijd later verneem ik dat de politie langs gaat bij de garage en zegt dat mijn auto niet verzekerd is. (ik vermoed dat de garagehouder mijn auto op straat parkeerde) Ik vernieuwde mijn premie niet, waarom zou ik voor een stilstaande auto betalen die in/bij de garage staat en waarmee ik niet rijd.
Na ex aantal tijd ga ik naar de garage en deze is dicht en moet ik vernemen dat de auto weg gesleept is in opdracht van de Politie. ( via buren)
Mijn inziens is de garagehouder verantwoordelijk en dient hij als een goede huisvader te zorgen voor mijn auto.
Ondertussen heeft de garagehouder Spanje verlaten en woont deze terug in België.
Ik meen dus dat ik klacht kan indienen en schade eisen van die man in België of moet dat in Spanje gebeuren en is de garagehouder verantwoordelijk? Moet ik hiervan ook klacht indienen in Spanje. Ik weet eigenlijk niet of die man mijn auto verkocht of de Politie die inderdaad takelde?
Dien ik een klacht in tegen de man in Spanje, dan duurt dit veel jaren en zal er daar niks van komen. ( alleen nog meer geld kosten)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2012 11:16

Gezien de datum die u vermeld en uw omschrijvingen, over hoeveel tijd spreken we hier? Een garage is geen opslagplaats voor wrakken.

fera24
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 11 dec 2012 13:08

Mijn auto is geen wrak ! 4 maand met akkoord garagehouder en daar betaal je ook voor !

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 11 dec 2012 16:12

Waar gaat u anders klacht indienen.
De Belgische politie is niet bevoegd voor feiten die in Spanje gebeurd zijn.
En inbreuken op de Spaanse wetgeving zijn.
Pas NA uw klacht in Spanje gaat u weten wat er werkelijk gebeurd is.

Pas daarna kan u eventueel in België de verantwoordelijke voor de burgerlijke rechtbank dagen.

PS Als u in België nu een strafklacht indient zal die door parket gewoon geseponeerd worden gezien er hier geen strafbaar feit is gebeurd.

Indien u in België een burgerlijk geding begint..... welke bewijzen hebt u....

Een niet verzekerd voertuig zal ook in Spanje van de openbare weg verwijderd worden door de politie vermoed ik.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2012 16:52

Trouwens, je zou een klacht moeten indienen tegen de garage. En deze bestaat ondertussen niet meer als ik je goed begrepen heb (De zaakvoerder van de garage moont terug hier)? Tegen wie zou je dan klacht indienen? Tegen de ex-zaakvoerder van de garage?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 11 dec 2012 17:56

En het verzekeren van een voertuig is UW verantwoordelijkheid, niet die van een garagist.

fera24
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 11 dec 2012 19:28

Klacht indienen tegen de persoon ( is geen vennootschap)
Het Belgisch gerecht zou bevoegd zijn, gezien de woonplaats nu in België is.
Bewijzen. Bewijs van betaling takelwagen naar de garage en het e-mail verkeer die ik had met de garagehouder terwijl mijn auto bij hem in de garage stond.
Mijn auto was verzekerd zolang dit nodig was op de baan. Eenmaal toevertrouwd aan de garage waar deze zou binnen staan, diende deze niet verzekerd te zijn.
Ja klacht indienen tegen de persoon, ex garagehouder hier in België
Verzekering dient niet als de auto in de garage staat. Maar natuurlijk wanneer de auto op de baan komt is dit niet voor de garagist. Logisch.

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 11 dec 2012 21:57

U vermoedt van alles maar u weet niet wat er gebeurd is.
U hebt als eigenaar blijkbaar geen enkel contact genomen met de Spaanse politie.
Spaanse nplt dus inschrijving in Spanje ... u dus ook vermoed ik.
Bent u nooit door de Spaanse politiediensten/gerecht gecontacteerd gezien de wagen uw eigendom is/was?

Wist de garagist dat het voertuig niet verzekerd was?
De garage zal toch een of andere Spaanse rechtsvorm hebben gehad.

Gezien u zoveel zaken niet weet/niet gedaan heeft/ hier niet verteld.

fera24
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 11 dec 2012 22:34

Totaal naast de kwestie.
Vermoedelijk de essentie van de vraag niet goed begrepen.
Alle andere insinuaties zijn nutteloos.
Spaanse politie in het dorp weet van niks ( gebeurt nog), maar is totaal niet belangrijk. Ik was maar 2 dagen ter plaatse en woon ook niet meer in Spanje.
Nooit gecontacteerd door de Spaanse Politie, nee en doen ze ook niet. ( ook niet de firma, auto op firmanaam)
De garage wist dat het voertuig niet verzekerd was.
De garage was een eenmanszaak op persoonlijke naam.
Ik heb ondertussen al een duidelijk antwoord ontvangen op mijn uiteenzetting.
Alles is duidelijk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 dec 2012 09:28

Leuk dat voor u alles duidelijk is. Ik vermoed dat u de enige bent hier voor wie het duidelijk is. Want de gestelde vragen zijn immers helemaal niet naast de kwestie, maar volledig terecht.

In ieder geval, op één of andere mysterieuze manier blijkt u toch verder geholpen te zijn. Laat ons nog weten hoe het afloopt. Ik ben wel benieuwd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

fera24
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 12 dec 2012 10:47

Mysterieus ? ik hou u op de hoogte.
Voor eind volgende week, laat ik dit weten.

Franciscus
Berichten: 38739

#12 , 12 dec 2012 15:16

Als ik zo vrij mag zijn
Weet u ook waar en hoe u de klacht gaat indienen?
Strafrechtbank of burgerlijke rechtbank?

U spreekt van klacht indienen... niet van in gebreke stellen.
Indien u denkt strafbaar te zijn ...
Feit is gebeurd (gepleegd) in Spanje. (locus delicti)
Door een Spaanse firma? persoon handel drijvend op eigen naam??? (Ben niet op hoogte van Spaanse wetgeving ter zake).
Betreft een Spaanse wagen eigendom van een Spaanse firma.
Als de dader een Belg zou zijn (extraterritorialiteitsbeginsel) dan moet het feit voldoen aan de voorwaarden bepaalde misdaden of wanbedrijven.
Trouwens is het dan niet de Spaanse firma die aangifte/klacht moet indienen?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”