Cash betaling - geen ontvangsbewijs (geld kwijt?)

RichardThijs
Topic Starter
Berichten: 2

Cash betaling - geen ontvangsbewijs (geld kwijt?)

#1 , 06 dec 2012 11:26

Beste,

Na lang onderhandelen en veel samenkomen hebben we beslist om nieuwe ramen te steken. De persoon die met ons onderhandelt heeft, heeft me vorige week gebeld om een deel in het zwart te betalen. Dit zou immers voor ons beiden voordelig zijn.
Hij zou dit geld bij ons komen langshalen (4000€ van de 40000€)

Om een lang verhaal kort te maken: De man is dat thuis komen halen en heeft daarna niets meer aan het bedrijf laten weten waarvoor hij werkt.
Ik heb de persoon in kwestie gebeld, en hij wist me te vertellen dat hij in het ziekenhuis gelegen heeft, waardoor hij niet meer op zijn werk geraakt is.

Een aantal dagen daarna heb ik hem een sms gestuurd (kwestie van iets op papier te hebben) met de vraag hoe het zat met dat geld en of hij dat niet gewoon wilde teruggeven aan ons. Dan zouden wij dat zelf regelen met de ramenfabrikant. Hij heeft hierop gereageerd dat hij het geld zaterdag 8/12 zou meegeven met de ramenfabrikant. (ze komen de ramen opmeten dan)
Omdat ik dat niet echt geloofde, heb ik de ramenfabrikant opbebeld met de vraag of ze hiervan wisten.
Natuurlijk was dit niet zo. De ramenfabrikant heeft zelf nog eens naar de persoon gebeld (die niet meer voor hun werkt uiteraard), nu beweert de 'dief' dat hij nooit geld gehad heeft.

Daaropvolgend heb ik hem nog eens teruggebeld, en heeft hij op voicemail ingesproken dat hij het geld aan de ramenfabrikant gegeven heeft....

Mijn broer heeft gezien dat ik het geld vast had, en heeft gezien dat iemand dat is komen halen.

Kunnen we hiermee verder gaan? Wat zijn de juiste stappen?

Alvast bedankt,
van een ondertussen minder naïve zelfbouwer...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 06 dec 2012 12:11

Melding van oplichting bij politie bvb. Of er effectief gevolg aan gegeven wordt, is een andere zaak. Let ook op wat u zegt, verklaar zeker zelf niet dat het de bedoeling was dit "in het zwart" te betalen maar zeg dat het om een voorschot gaat. Kwestie van uzelf niet mee schuldig te maken aan zwartwerk.

Kingfisher
Berichten: 483

#3 , 06 dec 2012 12:18

Tsja, de voordelen van in het zwart werken: ontduiken van belastingen. De nadelen? Ta-daaaah. En neen, naar de politie gaan en een valse verklaring afleggen zal niet helpen. Als je dan toch naar de politie wil gaan, zit er niets anders op dan te melden dat het een betaling in het zwart was. Enig andere versie zal je vroeg of laat in het gat bijten.

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#4 , 06 dec 2012 12:33

zeer juist wat kingfisher vertelt!!!!
het is op uw beurt een poging tot oplichting als u met valse verklaring naar de Politie stapt!!!
de politie heeft nuttiger werk te doen dan een fraudeur te "helpen"

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2012 15:22

Enig andere versie zal je vroeg of laat in het gat bijten.
Says who? Ik weet dat het "juridisch gezien" niet mag, maar wat is het verschil tussen 4000 € overhandigen als voorschot in het wit, of als voorschot in het zwart? Het zal woord tegen woord zijn. Tenzij er een getuige is die tegen de TS zal getuigen dat er afspraken waren om in het zwart te betalen, is de piste dat dit gewoon een voorschot is, zeer zeker aanvaardbaar. Ik zou niet weten hoe zou "uitkomen" dat het hier de bedoeling was in het zwart te betalen. Tenzij de "dief" het gesprek opgenomen heeft, of iemand die erbij was tegen de TS zou getuigen.

Ik hoop wel dat de TS niet aan de ramenfabrikant gevraagd heeft "wisten jullie van de overeenkomst tussen mij en jullie ex-werknemer dat ik een stuk in het zwart zou betalen", want dan hangt hij er wel aan voor de moeite, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

RichardThijs
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 06 dec 2012 16:26

Aanvankelijk leek dit ons ook een extra voorschot dat we moesten betalen. (Hij had natuurlijk niet letterlijk gezegd dat het zwartgeld was)
Jullie zouden er rechtstreeks mee naar de politie stappen?
Dat was ook ons plan, en dan hopen dat er iets van komt.

De man in kwestie heeft ook toegegeven aan de ramenfabrikant dat hij het geld gehad heeft. De ramenfabrikant wil dit gerust bevestigen bij de politie indien nodig. Dit kan misschien ook helpen?

Groetjes

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 dec 2012 16:48

Aanvankelijk leek dit ons ook een extra voorschot dat we moesten betalen. (Hij had natuurlijk niet letterlijk gezegd dat het zwartgeld was)
Jullie zouden er rechtstreeks mee naar de politie stappen?
Dat was ook ons plan, en dan hopen dat er iets van komt.

De man in kwestie heeft ook toegegeven aan de ramenfabrikant dat hij het geld gehad heeft. De ramenfabrikant wil dit gerust bevestigen bij de politie indien nodig. Dit kan misschien ook helpen?

Groetjes
Wie weet ervan dat er afgesproken was dat dit deel "in het zwart" was (buiten héél het forum hier ;-) )? Heb je dit ook vernoemd als je naar de fabrikant beldde? Indien ja, is het wel tricky...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jef 007
Berichten: 737

#8 , 06 dec 2012 17:18

beste richardthys
u begint nu 2 versies te vertellen!!!!!!

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 08 dec 2012 08:45

“Art.491. Hij die ten nadele van een ander goederen,gelden...die hem overhandigd zijn onder de verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken...bedrieglijk verduistert...wordt gestraft met..."(8 juni 1867 Strafwetboek).
‘Het moreel bestanddeel van het misdrijf misbruik van vertrouwen bestaat in de bedoeling van de dader om zich de hem toevertrouwde zaak toe te eigenen of ze aan de eigenaar te ontnemen en er aldus als eigenaar over te beschikken. De beweegredenen die hij daarvoor heeft zijn zonder belang‘[Cass. AR6315,29 maart 1994(Westcott t. Deep Sea Shipping),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,819].

‘Hij zou dit geld bij ons komen langshalen (4000€ van de 40000€)...De man is dat thuis komen halen’ & “nu beweert de 'dief' dat hij nooit geld gehad heeft.”

Leg onverwijld strafklacht neer bij de politie,met de bewijsstukken waarover u beschikt en de namen van mogelijke getuigen.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering)

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 dec 2012 09:32

Daaropvolgend heb ik hem nog eens teruggebeld, en heeft hij op voicemail ingesproken dat hij het geld aan de ramenfabrikant gegeven heeft....
Indien u deze voicemail nog heeft, zeker bijhouden. Kan gebruikt worden als bewijs dat hij het geld van u ontvangen heeft.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”