invalide persoon komt ons aanvallen in onze eigen woonplaats

gmlx85
Topic Starter
Berichten: 4

invalide persoon komt ons aanvallen in onze eigen woonplaats

#1 , 01 dec 2012 01:31

beste,

een korte situatieschets:

ik heb een broer die invalide is en dus leeft van een invaliditeitsuitkering, deze woont niet meer thuis, woont in zijn eigen woning.
nu komt hij hier vaak over de vloer omdat ik nog thuis woon bij mijn ouders, samen met mijn vriendin. (ons adres staat hier dus ook effectief).

Dit is echter een zeer opvliegende en agressieve persoon, die snel verbaal & fysiek geweld gebruikt tegen zijn naaste familieleden.
vandaag kreeg mijn broer dus een discussie met mijn vriendin en dit ontaarde tot duw en trek werk en veel roepen.
ik ben tussenbeide gesprongen waarna hij zijn agressie op mij bekoelde en ons constant bleef uitdagen om hem te slaan want ze zouden hem toch niks kunnen maken want hij is invalide.

Kan dit zomaar? dat hij ons komt aanvallen in ons eigen huis en wij dus niks kunnen doen? hij daagt ons echt uit om hem terug te slaan, omdat hij zegt dat wij dan veel geld gaan moeten betalen omdat hij invalide is. Kan dit zomaar? Wat kunnen wij hier tegen beginnen?

mijn broer zou ook de politie gebeld hebben en zij zouden gezegd hebben dat hij klacht kan neerleggen tegen ons en wij dan voor de rechtbank zouden moeten verschijnen en dit ons veel geld zou kosten(hem niet want pro deo). ook omdat hij alleenstaande ouder is, en de politie er naar het schijnt niet zou mee kunnen lachen, want wij zouden hem uitgescholden hebben als zijnde "invalide" en ze vonden dat erg etc...

dit moet toch gebluf zijn? dit alles speelde zich dus af in onze woonplaats, en hij wou het huis niet verlaten na herhaaldelijk verzoek!
hij voelt zich dus echt onschendbaar omdat hij "invalide" is en toch altijd gelijk zou krijgen en gratis juridische bijstand zou krijgen.
van dit punt maakt hij dus telkens handig gebruik om verbaal en fysiek heel agressief te worden tegen ons...omdat hij weet dat wij niks mogen doen.

graag advies hiervoor aub, want het loopt steeds verder uit de hand met hem en ik voel mij zowaar machteloos.

Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 dec 2012 10:56

Lijkt mij gebluf, ook mensen op invaliditeit (juiste term) moeten zich aan de wet houden, en alleenstaande ouders hebben niet meer rechten dan iemand anders.
Iemand beledigen mag natuurlijk niet, maar bewijslast ligt bij uw broer.

Als u (of uw ouders) iemand binnenlaat, is het aan u om hem buiten te zetten, politie zal hier niet optreden. Wil hij niet vertrekken, kan u eigenlijk niet veel doen.
Daarentegen, als hij geweld gebruikt (ook duwen valt hieronder), kan u de politie bellen. Zorg er dan voor dat u zelf absoluut niets doet buiten het noodzakelijke om u te verdedigen, en zorg dat er zoveel mogelijk getuigen bij zijn.

gmlx85
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 01 dec 2012 11:42

Alvast bedankt voor uw snelle reactie.
Daar knelt nu juist het schoentje...mijn moeder blijft hem binnen laten en laat hem maar begaan.
Ook als hij agressief wordt, ze komt er zelfs niet tussen en zegt ook niet dat hij zich moet gedragen.

Maar als ik u goed begrijp heb ik dus de instemming van mijn moeder niet nodig om hem desnoods met politie buiten te zetten bij gebruik van geweld?
Is het nuttig om bijvoorbeeld ook een geluidsopname te maken van wat er gezegd wordt? (voor eventuele bewijzen)

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 01 dec 2012 11:55

U heeft geen toestemming nodig om de politie te bellen als u aangevallen wordt. Buitenzetten is een andere zaak, en zal afhangen van de ernst van de feiten.

Geluidsopnames maken mag, zelfs verborgen. 1 deelnemer moet toestemming geven, en dat bent u.

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 01 dec 2012 18:24

Gezien hij is binnengelaten dus niet binnengedrongen kan de politie inderdaad niets doen. Is niet strafrechtelijk vervolgbaar.
U kan wel verzoeken om het pand te verlaten.
Op het ogenblik dat hij verbaal of fysiek agressief wordt belt u de politie (101).
Als er door hem geduwd of geslagen wordt is dat opzettelijke slagen en verwondingen .... trekken en duwen ..... enkelvoudige slagen .... enz
Aleenstaande ouder heeft hij minderjarige kinderen .... en zo agressief .... kan wel eens leiden tot een maatschappelijk onderzoek van de politie in opdracht parket.

Begin met eens met moeder te praten en afspraken te maken over het al of niet binnenlaten als jullie er zijn. Hebben jullie afzonderlijke vertrekken?
U kan van deze feiten al een melding laten opstellen bij de politie ... u kan daar al in het kort de problemen schetsen.

Zoals reeds gezegd is alleenstaand of invalide geen vrijbrief tgo de politie of gerecht.
Pro deo heeft iets te maken met inkomsten.
Zeker als u in dezelfde gemeente /politiezone woont is een voorafgaand gesprek met de wijkverantwoordelijke een goed initiatief.

gmlx85
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 07 dec 2012 21:00

Zou inderdaad misschien goed kunnen zijn om zelf al eens langs te gaan bij de politie.
Maar verneem nu wel dat hij zelf ook de politie gebeld heeft de dag van de feiten, en dus naar alle waarschijnlijkheid wel een en ander gelogen zal hebben tegen de politie.
Zal dit niet in mijn nadeel spelen dan mocht ik zelf langs gaan op kantoor...

Hij is inderdaad alleenstaande met een zoontje van 8 jaar oud, dat naar verluidt ook getuigd zou hebben in zijn voordeel (een kind kan je natuurlijk alles laten zeggen).

Nu had ik nog een bijkomende vraag, stel dat ik aan onze deur een bordje hang met de vermelding dat er camerabewaking is, en ik zou zijn gedrag en agressie filmen met een verborgen camera die ik zelf draag.
Is dit bruikbaar bewijsmateriaal? Of vormt dit een probleem omdat ik het draag als verborgen camera? (ondanks de melding dat er een camera binnen aanwezig is).

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 07 dec 2012 21:13

In uw huis kleed en draagt u wat u wil. U kan in elke kamer een webcam of wat dan ook zetten die permanent opneemt dat is uw zaak.
Het gebruik/verspreiden van die beelden is echter een andere zaak.
Politie kan echter de originele beelden bekijken en de dvd neerleggen.
Geluidsopnamen zijn in elk geval perfect bruikbaar als bewijs.

Het is steeds de rechter die zal beslissen over het gebruik van de beelden of geluidsopnamen.
Ga naar de politie en leg gewoon uit wat er gebeurd is. Als er slagen (een duw is voldoende) gevallen zijn is het een strafbaar feit.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”