Een droevig verhaal, maar ook een beetje raar waardoor het niet helemaal geloofwaardig over komt. Komt waarschijnlijk doordat u niet alles op dit forum post maar waardoor ik als juriste én dierenvriend wel met een aantal vragen zit en niet direct een hapklare oplossing kan aanreiken:
- dus u vermoedt dat uw achterburen (uit wraak dan???) uw kat een maand hebben vastgehouden? Maar waarom is er bij het asiel dan een vermoeden van verwaarlozing? Dit werd volgens u vastgesteld door een dierenarts. Hebt u een kopie van dit verslag?
- ik las dat u zelf geen flyers hebt verspreid toen u merkte dat uw kat vermist was...hebt u hiervan ook geen melding gedaan aan het CAD, diverse sites waarop verloren dieren worden gemeld? Indien u Facebook hebt, op uw Facebook pagina?
- beschikt u over een Europees (of Belgisch) paspoort voor gezelschapsdieren van uw kat? Indien u uw kat niet meeneemt op reis is dit niet verplicht maar omdat dierenartsen dit echt wel willen bekomen (zoals sinds 2004 voor honden het geval is), geeft hij u er automatisch eentje mee bij een bezoek. Hierin worden nl ook belangrijke gegevens over uw dier vermeld (naam, geslacht, ras, naam en adres eigenaars, inentingen,.... ) Ook houden dierenartsen, net als uw huisdokter over u, al ruim 20 jaar een "patientendossier" bij m.a.w. hij noteert welke klachten/ziektes het dier heeft gehad en welke medicatie werd toegediend...dus die verslagen (ook oudere verslagen) kan hij u makkelijk bezorgen.
- welke reden gaf de politie u op toen zij u vertelden dat ze daar niet veel aan konden doen?
- Hebt u zelf (dus voor u contact op nam met een advocaat) reeds die dierenartsenverslagen aan het asiel bezorgd?
- zou het kunnen dat het asiel uw kat van de site haalde omdat ze een oplossing in deze zaak afwachten?
- ik heb de indruk (kan dus mis zijn, doordat hier niet alle info staat) dat u de zaak nogal lang hebt laten aanslepen:
kat verloren half september, half oktober werd hij gevonden, half november ontdekt u dat hij in een asiel zit, pas een maand later (half december) schakelt u een advocaat in, die dan weer op zijn beurt ruim 14 dagen wacht om een brief te sturen, terwijl hij u wel spreekt over een kortgeding opstarten???? Heeft hij ondertussen (weer een maand later !!!) reeds een herinnering gestuurd?
Ik kan er niet aan doen, maar ik maak op uit uw relaas dat u geen goede advocaat hebt en wel hierom:
- advocaten sturen dergelijke brieven altijd per aangetekend schrijven EN per mail, waarvan u een kopie ontvangt
- normaliter stelt de advocaat eerst (voor hij uit zijn naam de tegenpartij aanschrijft) een schrijven op dat u in uw naam kan verzenden
- hij spreekt over het ingebrekestellen van het asiel, maar waartoe ik uit uw relaas geen reden toe kan op maken vermits zij mogelijk de brief van uw advocaat niet ontvangen hebben en uw advocaat vermoedelijk geen bewijs van afgifte/ontvangst heeft
- u, vermoed ik, geen goed begrip hebt waarvoor en wat er in kort geding bekomen kan worden. Dit kan enkel voor spoedeisende zaken (u hebt er allenszins al geen spoed achter gezet door te talmen met een advocaat te contacteren en de opvolging van het geschil door de advocaat) en de kort geding rechter legt enkel tijdelijke maatregelen op waarna de zaak nog ten gronde moet behandeld worden voor de "gewone" rechtbank waarvan het vonnis helemaal anders kan uitdraaien dan dat van het kort geding.
- uw advocaat u zou adviseren om zelf geen actie te ondernemen zoals bvb het verhaal op fora uit de doeken te doen....
Maar hopelijk voor u vergis ik me in de capaciteiten van uw advocaat en hebt u binnenkort uw kat terug.