Krijgen kat niet terug van asiel

JuraLex

Re: Krijgen kat niet terug van asiel

#31 , 25 jan 2012 23:28

Een droevig verhaal, maar ook een beetje raar waardoor het niet helemaal geloofwaardig over komt. Komt waarschijnlijk doordat u niet alles op dit forum post maar waardoor ik als juriste én dierenvriend wel met een aantal vragen zit en niet direct een hapklare oplossing kan aanreiken:
- dus u vermoedt dat uw achterburen (uit wraak dan???) uw kat een maand hebben vastgehouden? Maar waarom is er bij het asiel dan een vermoeden van verwaarlozing? Dit werd volgens u vastgesteld door een dierenarts. Hebt u een kopie van dit verslag?
- ik las dat u zelf geen flyers hebt verspreid toen u merkte dat uw kat vermist was...hebt u hiervan ook geen melding gedaan aan het CAD, diverse sites waarop verloren dieren worden gemeld? Indien u Facebook hebt, op uw Facebook pagina?
- beschikt u over een Europees (of Belgisch) paspoort voor gezelschapsdieren van uw kat? Indien u uw kat niet meeneemt op reis is dit niet verplicht maar omdat dierenartsen dit echt wel willen bekomen (zoals sinds 2004 voor honden het geval is), geeft hij u er automatisch eentje mee bij een bezoek. Hierin worden nl ook belangrijke gegevens over uw dier vermeld (naam, geslacht, ras, naam en adres eigenaars, inentingen,.... ) Ook houden dierenartsen, net als uw huisdokter over u, al ruim 20 jaar een "patientendossier" bij m.a.w. hij noteert welke klachten/ziektes het dier heeft gehad en welke medicatie werd toegediend...dus die verslagen (ook oudere verslagen) kan hij u makkelijk bezorgen.
- welke reden gaf de politie u op toen zij u vertelden dat ze daar niet veel aan konden doen?
- Hebt u zelf (dus voor u contact op nam met een advocaat) reeds die dierenartsenverslagen aan het asiel bezorgd?
- zou het kunnen dat het asiel uw kat van de site haalde omdat ze een oplossing in deze zaak afwachten?
- ik heb de indruk (kan dus mis zijn, doordat hier niet alle info staat) dat u de zaak nogal lang hebt laten aanslepen:
kat verloren half september, half oktober werd hij gevonden, half november ontdekt u dat hij in een asiel zit, pas een maand later (half december) schakelt u een advocaat in, die dan weer op zijn beurt ruim 14 dagen wacht om een brief te sturen, terwijl hij u wel spreekt over een kortgeding opstarten???? Heeft hij ondertussen (weer een maand later !!!) reeds een herinnering gestuurd?
Ik kan er niet aan doen, maar ik maak op uit uw relaas dat u geen goede advocaat hebt en wel hierom:
- advocaten sturen dergelijke brieven altijd per aangetekend schrijven EN per mail, waarvan u een kopie ontvangt
- normaliter stelt de advocaat eerst (voor hij uit zijn naam de tegenpartij aanschrijft) een schrijven op dat u in uw naam kan verzenden
- hij spreekt over het ingebrekestellen van het asiel, maar waartoe ik uit uw relaas geen reden toe kan op maken vermits zij mogelijk de brief van uw advocaat niet ontvangen hebben en uw advocaat vermoedelijk geen bewijs van afgifte/ontvangst heeft
- u, vermoed ik, geen goed begrip hebt waarvoor en wat er in kort geding bekomen kan worden. Dit kan enkel voor spoedeisende zaken (u hebt er allenszins al geen spoed achter gezet door te talmen met een advocaat te contacteren en de opvolging van het geschil door de advocaat) en de kort geding rechter legt enkel tijdelijke maatregelen op waarna de zaak nog ten gronde moet behandeld worden voor de "gewone" rechtbank waarvan het vonnis helemaal anders kan uitdraaien dan dat van het kort geding.
- uw advocaat u zou adviseren om zelf geen actie te ondernemen zoals bvb het verhaal op fora uit de doeken te doen....
Maar hopelijk voor u vergis ik me in de capaciteiten van uw advocaat en hebt u binnenkort uw kat terug.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tesske0
Topic Starter

#32 , 28 jan 2012 13:20

@JuraLex: Nogmaals, ik heb er (spijtig genoeg) geen idee van wat er met mijn kat gebeurd is tussen half september (de tijd dat ik hem kwijt was) en haf oktober (de tijd dat hij "gevonden" werd door mijn achterburen). En ik beschuldig ook niemand, ik kan mij gewoon moeilijk voorstellen dat een 11 jaar oude kater, die nog nooit de buurt is uit geweest, opeens een maand gaat rondzwerven, zonder thuis te komen eten, zonder eens een keertje thuis te komen, dan terugkeert naar onze wijk, om vervolgens drie dagen ziek in de buren hun tuin te liggen... Ik heb daar inderdaad de nodige vraagtekens bij, en dan vooral omdat die mensen beweren dat ze hem nog nooit gezien hadden en niet wisten dat hij van mij was, terwijl hij al meer dan 7 jaar regelmatig achter hun tuin ligt te slapen...

Het vermoeden van verwaarlozing komt blijkbaar (want ik heb nog geen enkel verslag te lezen gekregen) door het feit dat de vrijwilligster hem op 18 oktober naar de DA heeft gebracht, en volgens wat ik heb horen zeggen, had hij vlooien, wat ik niet verwonderlijk vind, aangezien het hier een voederplaats is voor zwerfkatten, en had hij slechte tanden, wat ook niet zo verwonderlijk is op zijn leeftijd, en was hij mager omdat hij niet goed meer zou kunnen eten. Nu is het zo dat ik dat vorig jaar in september de DA heb laten thuiskomen omdat hij een ontsteking had in zijn gezicht. Ik heb toen gevraagd aan de DA of dat eventueel van zijn tanden kon komen, maar het was wel degelijk een infectie van de wonde aan zijn snuitje. De DA heeft toen tegen mij gezegd dat zijn tanden natuurlijk niet meer zo mooi waren, aangezien zijn leeftijd, maar dat het zeker daar niet van afkomstig was.
Zolang het mooi weer is, komt onze Rosse bijna niet binnen in huis, hij kan moeilijk tegen de drukte van de jongere katten, en zet ik zijn eten dan ook buiten. Maar als het kouder word, komt hij wel binnen en slaapt dan op onze slaapkamer. Dan had ik zowiezo wel gemerkt dat hij problemen had met zijn tanden, en had ik uiteraard zelf met hem naar de DA gegaan.

Ik heb zelf geen melding gedaan, enkel rondgehoord in de buurt (hij ging nooit verder), maar ik heb wel navraag gedaan bij heet gemeentebestuur, en daar is geen enkele melding binnengekomen van een ros/witte kater... En aangezien dat dat eigenlijk wel verplicht i, ging ik ervan uit dat niemand hem had gevonden...

Ik beschik niet over een paspoort, aangezien ik eigenlijk nooit op reis ga... Wegens enkele verhuizingen zijn ook de DA al enkele keren verwisselt. Ik heb in de eerste plaats contact opgenomen met de DA die onze Rosse het laatst behandeld had, dat was dan ook nog eens hier bij mij thuis, dus die DA heeft een verslag opgemaakt van de laatste consultatie (sept 2010) en er ook bij verklaard dat niets er op wees dat mijn huisdieren niet goed zoude behandelt worden

Over de zaak lang laten aanslepen.. Ik heb, vanaf de moment dat ik wist waar onze Rosse was, al het nodige gedaan... Ik heb contact opgenomen met de vrijwilligster die hem komen halen is, en waar hij nog 3 weken verbleven heeft, en ik heb contact opgenomen met het asiel waar hij was. Natuurlijk heb ik niet onmiddellijk mijn advocaat ingeschakeld, ik heb eerst geprobeerd van dit zo op te lossen. Elke keer heb ik aan de nieuwe vereisten van het siel voldaan, maar nooit was het goed genoeg. Ze zijn heel onbeschoft aan de telefoon, alles wat ik zeg wordt weggelachen, mijn woorden worden verdraaid (zo kreeg ik eens te horen dat onze Rosse nooit zou binnenkomen, wegens mijn vele honden... Ik heb maar 1 hond en die is pas 5 jaar later dan onze Rosse in het gezin gekomen)

Onze Rosse ligt liever buiten, zolang het daar het weer voor is, wordt verdraait naar: hij mag nooit binnen... Enfin, ik vind van mezelf dat ik méér dan mijn best heb gedaan om het op een normale manier op te lossen, maar als je wordt aangesproken met "kindje", en de boodschap krijgt dat ze 200€ per dag pensiongeld vragen, dan is mijn geduld en begrip ook snel verdwenen hoor...

Vanaf de moment dat ik door had dat er met die mensen totaal niet te communiceren viel, heb ik mijn advocaat ingeschakeld. Die heeft idd voorgesteld van een mail te sturen, maar ik heb hem gezegd dat ze daar toch niet op reageren. Dus heeft hij een brief gestuurd, samen met het verslag van de DA, die ze dan zogezegd niet hebben ontvangen, toen ik wilde bellen naar de advocaat om te horen of er al reactie was, iets na 1 januari, was hij op verlof, en moest ik dus een week wachten om terug te bellen. Dat heb ik dan ook gedaan, en er was geen reactie gekomen, heb opnieuw een afspraak gemaakt, half januari, dan is er een ingebrekestelling verstuurd, waarvoor ik dus deze week moest terugbellen, om te weten of er een reactie was gekomen.... Nog steeds geen enkele reactie... Dus heeft mijn advocaat gezegd dat hij ze ging dagvaarden.

Of hij dit nu goed aanpakt of niet, dat weet ik niet... In een vroegere zaak heeft hij mij in ieder geval goed geholpen, maar ik besef wel dat dierenwelzijn waarschijnlijk voor vele advocaten niet interessant genoeg is. En dit zal waarschijnlijk ook zo zijn voor vele rechters, dus het zijn bange dagen voor mij en de kinderen, die onze Rosse natuurlijk ook heel hard missen, het plaatje is gewoon niet meer compleet...

nootje

#33 , 01 feb 2012 13:29

Maar neen , ik ben absoluut niet van dat dierenasiel. Ik geef zwerfpoezen eten oa en wandel in versch asielen met honden.
Daarom weet ik ook dat onze mensen niet liever willen dat een poes of hond zijn baasje terugvindt. Alleen vindt ik het een rare uitleg.
En ik wens uiteraard als je echt van hem houdt dat alles wordt opgelost, in het belang van jouw Rosse.
PS/ bezit zelf een Rosse kater thuis. Die ligt nu wel lekker warm in zijn zetelke te ronken.

Reclame

Drone

#34 , 01 feb 2012 18:49

er zitten overal wel "rotte appels" tussen

ik heb zo een vermoeden dat het betreffende asiel maar al te goed weet dat ze een "fout" hebben gemaakt en dan is het voor sommige moeilijk om deze toe te geven en hun verantwoordelijkheid te nemen.

Vandebos

#35 , 04 feb 2012 13:50

Onderwerp gekuist, gelieve ter zake te blijven of anders andere fora te bezoeken.

Drone

#36 , 04 feb 2012 16:00

sorry, ik probeerde het deftig te houden :|

Tesske0
Topic Starter

#37 , 05 feb 2012 02:23

Sorry, ik wist best wel dat het off-topic was, maar ik kon het toh echt niet laten om hierop te reageren...

engeltje126

#38 , 17 apr 2012 15:39

Tesske0 hoe is het afgelopen ?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”