Bedreiging binnen gezin na overlijden moeder

koalabeertje
Topic Starter
Berichten: 26

Bedreiging binnen gezin na overlijden moeder

#1 , 10 nov 2011 12:23

Hallo,

Kort samengevat: moeder pas overleden, vader nog behoorlijk van slag wat begrijpelijk is. Broer en schoonzus trekken mijn vader sterk naar hun toe en willen dat hij naast hun komt wonen, 45 km vandaan .

Hij uit verbale bedreigingen naar mij in bijzijn van getuigen, stuurt bedreigende sms'en dat ik me niet mee moet moeien anders staat ie op mijn oprit van het huis. Probeert andere broer en zus over te halen hun erfdeel af te staan zodat pa geld heeft voor zijn oude dag.

Wat te doen? Help!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 nov 2011 15:00

U moet helemaal niets doen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2011 15:05

Hallo,

Kort samengevat: moeder pas overleden, vader nog behoorlijk van slag wat begrijpelijk is. Broer en schoonzus trekken mijn vader sterk naar hun toe en willen dat hij naast hun komt wonen, 45 km vandaan .
Is hun goed recht om dat te willen. Uw vader zal wel beslissen wat hij wil.
Hij uit verbale bedreigingen naar mij in bijzijn van getuigen, stuurt bedreigende sms'en dat ik me niet mee moet moeien anders staat ie op mijn oprit van het huis.
Wie uit verbale bedreigingen naar u toe? Uw vader? Of uw broer?
Probeert andere broer en zus over te halen hun erfdeel af te staan zodat pa geld heeft voor zijn oude dag.
Zelfde vraag? Wie probeert uw andere broer en zus te overhalen? Uw vader of uw broer?
Wat te doen?
Om wat te bekomen? Wat wil je eigenlijk?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

koalabeertje
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 10 nov 2011 16:51

hallo,

Bedankt voor jullie reakties, maar ik geloof dat ik onvolledig ben geweest in mijn uitleg.
Het is mijn broer die verbale bedreigingen uit naar mij toe. Mijn vader is nog helemaal de kluts kwijt omwille van het overlijden van mijn moeder.
Het is ook diezelfde broer die mijn broer en zus probeert over te halen om hun erfdeel af te staan. En wat te doen betreft: ergens vind ik dat ie buiten zijn boekje gaat aangaande zijn gedrag.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2011 16:57

Hij gaat niet zijn boekje te buiten door dingen te vragen, of door uw vader voor te stellen dichter bij hem te komen wonen. Hier kan je helemaal niets aan doen. Het enige waar hij misschien zijn boekje te buiten gaat, zijn de "bedreigingen", maar het is niet omdat jij iets als een "bedreiging" opvat, dat een rechter dit op dezelfde manier zal interpreteren. Op dit moment is er dus niet echt veel dat je kan doen. Misschien eens met alle broers en zussen rond tafel gaan zitten om één en ander uit te praten? Het minste dat uw broer kan doen, is uw vader even de tijd geven te "wennen" aan de nieuwe situatie (als ik het zo oneerbiedig mag uitdrukken) en hem dan zelf laten beslissen wat hij wil. Maar puur juridisch gezien heb je niet echt veel om mee verder te gaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

koalabeertje
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 10 nov 2011 20:03

Bedankt voor het antwoord, inderdaad de rechter kan de dingen anders zien, maar mijn broer en zus ervaren het ook zo in die mate.
Ook voelen ze zich zwaar onderuit gehaald indien "de dreiger" begint dat ieder zijn erfrechten zou moeten afstaan.
En indien van niet, dan staat ie zo op de oprit van ieders huis, zogezegd om met elk middel de zaak af te dwingen. Ik vraag me af waar we mee bezig zijn. :shock:
En rond de tafel zitten wuift ie arrogant weg. oke, juridisch niks aan te doen dan. Wellicht prikkeldraad rond het huis plaatsen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 10 nov 2011 20:26

koalabeertje: ik kan u echt niet meer volgen.
Uit uw andere vraag op dit forum blijkt dat er tussen uw ouders een kontrakt was waarbij de andere ouder alles erft. Hoe in godsnaam kan uw broer u dan bedreigen om uw erfdeel af te staan? U hebt helemaal geen erfdeel!!!

U schrijft: "Verleden week is mijn moeder helaas overleden, mijn ouders hadden een contract waarin "de langslevende alles erft."

Misschien tracht uw broer u dat met alle "geweld" uit te leggen?????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

koalabeertje
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 10 nov 2011 21:42

Nee, wij vragen niet achter een erfdeel, voor ons is dit niet van belang. Wij vinden het ongepast om daar over te praten. Maar wel vonden we het raar dat hij daar zo fel ophamerde dat ieder "alvast" afstand zou doen van "ons erfdeel". Daarom ben ik hier op het forum mijn licht gaan opsteken hoe het dat allemaal in elkaar zit, want ik ken er niks van.
Maar als er zo ene heethoofdig wordt, begin je na te denken over dat onderwerp en dan ga je uiteraard vragen stellen hoe zoiets in elkaar steekt, niet toch?
Maar, dat is niet het punt, wel dat er bedreigingen en agressie binnen in het gezin zijn, die wel eens kunnen escaleren. En dan zoek je naar info hoe er juridisch tegenaan wordt gekeken. Nee, het gaat me niet om een erfdeel, want daar heb ik al voldoende info rond gekregen en daar denk ik niet aan uit respect voor mijn vader. Alvast bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door koalabeertje op 10 nov 2011 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

gilops
Berichten: 156

#9 , 10 nov 2011 22:02

Als bepaalde kinderen de erfenis van de moeder weigeren dan gaat de erfenis over op de kleinkinderen.
In elk geval, als later de vader overlijdt, dan hebben de kinderen die het deel van de moeder geweigerd hebben nog maar recht op enkel de erfenis van de vader die dan maar 50% ( iets meer ) bedraagt van het geheel van het ogenblik dat vader en moeder leefden.
Ofwel heeft de bedreigende broer geen inzicht, ofwel heeft zel inzicht en veel kinderen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 10 nov 2011 22:08

Als bepaalde kinderen de erfenis van de moeder weigeren dan gaat de erfenis over op de kleinkinderen.
In elk geval, als later de vader overlijdt, dan hebben de kinderen die het deel van de moeder geweigerd hebben nog maar recht op enkel de erfenis van de vader die dan maar 50% ( iets meer ) bedraagt van het geheel van het ogenblik dat vader en moeder leefden.
Ofwel heeft de bedreigende broer geen inzicht, ofwel heeft zel inzicht en veel kinderen.
Klopt niet in dit geval. Kinderen erven in dit geval NIETS van hun moeder. Alles gaat naar de langstlevende ouder.
Laatst gewijzigd door roharro op 10 nov 2011 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

koalabeertje
Topic Starter
Berichten: 26

#11 , 10 nov 2011 22:30

En wat als mijn vader het huis zou verkopen onder druk van mijn broer? En nadien zich gaat vestigen naast mijn broer? Bij mij gaat toch stilaan een lampje branden hoor! Maar goed, bedankt!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 10 nov 2011 22:44

Aangezien uw vader eigenaar is van het huis kan hij het ook verkopen. Dat kunt u niet tegenhouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gilops
Berichten: 156

#13 , 13 nov 2011 07:48

Ik zie in de tekst 10/11/11 15:51 : "Het is ook diezelfde broer die mijn broer en zus probeert over te halen om hun erfdeel af te staan."
Dus laten we maar aannemen dat hier de langstlevende het volle vruchtgebruik erft.
De vader en de vier kinderen erven verdeeld onder elkaar de naakte eigendom van de moeder, vermoedelijk zijnde 50% van het perceel+huis waar de vader en moeder eiegnaar van waren volgens een gewoon huwelijkscontract ( gemeenschap van goederen ).
Als een kind nu zijn deel verzaakt dan verzaakt die voor altijd aan dat gedeelte, ook als later de vader sterft.
Het is de notaris die dan de erfenis verdeelt waarbij de kinderen van de weigeraar wel hun deel krijgen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”