Slagen en verwondingen

doeranga1880
Topic Starter
Berichten: 20

Slagen en verwondingen

#1 , 14 sep 2011 18:05

Ik schets even de situatie:

Op het teras van een cafe begonnen 2 dronken meisjes te roepen dat ik niet "in hun cafe mocht komen", aangezien ik wist dat er een groep vrienden van hen bij waren en verdere conflicten wilde mijden wandelde ik naar mijn auto.
Op de parking werd ik door 3 vrienden van hen op de grond geslagen ( de reden is mij, enkele aanwezige vrienden en het gros van de cafegangers ontgaan) nadat ik bewusteloos raakte vonden de 3 in kwestie het nodig om nog op mijn hoofd in te trappen...
Bijgevolg wezrd ik wakker op spoed, intermaxilair gefixeerd met een gebroken kaak etc..
De 3 zijn na verhoor vrijgelaten...
Ik ben dus al zeker 4 weken werkonbekwaam, eten gaat niet, enkel soep,yogurt e.d. door een rietje
Ik slaap slecht, heb last van evenwichtstoornissen, ben 11 kilo reeds afgevallen en het einde is nog niet in zicht.
Ook het feit dat ik hen dagelijks tegenkom (wonen in dezelfde buurt) maakt mij woedend, ik kan geen normaal leven lijden en zij konden na verhoor gaan!?

Nu was mijn vraag, heb ik recht op een vergoeding voor de werkonbekwaamheid e.d. en hoe bekomt men dit?

En er waren verklaringen dat ik "onder invloed van drugs was" terwijl dit absoluut niet zo is, valt dit onder laster?

Bij voorbaat dank voor de reactie's.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 14 sep 2011 18:21

Er is Pv opgesteld ..... hebt u het nummer geef dat eventjes door .... moet iets zijn van TU(is arrondissement).37( is parketcode zedenfeiten cfr TV).LB( is politiezone). en dan een nummer. Het vette is van belang.
Bent u ook gehoord?
Hebt u een doktersattest binnengebracht met vermelding van dagen werkonbekwaamheid?
Dat tegenpartij vrij rondloopt is normaal. Ze zijn (nog) niet veroordeeld en de voorlopige hechtenis dient niet om iemand te straffen.
Trouwens vermoedelijk wist de politie dan niet dar er arbeidsongeschiktheid was en dus kan parket niet optreden.
Waren er getuigen en zijn deze gehoord?
Ook getuigen die u kent?
U dient zich als slachtoffer te laten registreren ter giffie parket.
Ga eens langs de dienst slachtofferzorg van uw lokale politie of die zone waar het PV is opgesteld.
Uiteraard kan u schadevergoeding vragen dat doet u door u burgerlijk partij te stellen ter zitting.
Hebt u rechtsbijstand? Dan hebt u de mogelijkheid een advocaat aan te stellen. neem steeds een eigen advocaat niet een die de verzekering zal voorstellen.
Verklaringen vallen niet (in principe - hangt van een aantal factoren af) onder laster ..... als ze dat in het openbaar vertellen tegenover derden dan is het iets anders.

doeranga1880
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 14 sep 2011 18:57

AN/43/LB/122813/2011 kan dit kloppen?
Dit is de nummer die bovenaan mijn verhoor staat.
En waar zou ik dit moetten binnenbrengen? (doktersattest)
Ja, er zijn elf verhoren afgenomen waarvan 5 getuigen die ik ken....
En hoe bekom ik een advocaat die de verzekering niet zelf kiest? ik ben niet in de mogelijkheid om zelf een advocaat te bekostigen dus...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 14 sep 2011 19:05

Lokale politie Antwerpen dus.
Het aanvankelijk PV nr is ook het notitienummer bij het parket
U moet een attest van aangifte hebben gekregen? of opgestuurd.
Welke datum is het PV?
U brent de doktersattesten binnen bij de politie die PV heeft opgesteld gezien Antwerpen in eender welk kantoor waar ze dan een navolgend PV opstellen op de copies van de attesten door te zenden.
Hou de originele attesten wel bij.
Uw rechtsbijstandsverzekering als u die hebt ( vb met een familiale verzekering)
Anders met een pro deo advocaat.
U kan steeds navragen wat en hoe bij de dienst slazo ( slachtofferzorg) van de politie .... in alle afdelingen in Antwerpen
Ook bij het Justitiehuis te Antwerpen ( Kipdorp)
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/62.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... en/mj.html" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 16 sep 2011 11:25

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering=V.T.Sv.)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(17 november 1808 Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Indien u beschikt over rechtsbijstand bij uw ‘familiale’ verzekering,doe daaraan dan onverwijld aangifte.

Geef kennis van het gebeurde aan uw ziekenfonds(art.136,§ 2 GVU-Wet;art.241,295 KB-GVU)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”