Help. Juridische basis klacht tegen agressieve buurman.

Marcb
Topic Starter
Berichten: 3

Help. Juridische basis klacht tegen agressieve buurman.

#1 , 21 aug 2011 13:06

Situatieschets:

Ik heb een garage in een appartementsgebouw aan de overkant van mijn appartement. Boven de garage woont een man (50) die om de haverklap ruzie heeft met zijn (ex-)vriendin. Meestal blijven de agressieve daden van de man (slagen en verwondingen, stuk gooien van meubilair, e.d.) onttrokken aan de ogen van de buren daar ze zich binnenhuis afspelen. Deze week echter kon wie maar wilde toekijken, en getuige zijn van zijn onverantwoord gedrag. Spijtig genoeg zijn mijn dochter en mezelf ongewild verwikkeld geraakt in 2 aparte incidenten. Hieronder een kort relaas van beide.

- Toen ik mijn auto in de garage wilde parkeren en net uitgestapt was om de garagedeur te openen, viel plots een portable computer op een kleine meter van me en mijn wagen. De man van boven mijn garage had die zomaar, ik vermoed zonder kijken, op het voetpad gegooid. De (ex-)vriendin stond in de buurt en vertrok daarop.
Gezien het potentiële gevaar van een dergelijke handeling heb ik er de politie bijgeroepen. De man komt ervan af met een berisping.

- Twee dagen later wil mijn dochter met haar auto die voor mijn garage geparkeerd stond, vertrekken, maar de (ex-)vriendin staat in de weg. Mijn dochter verzoekt ze daar niet te blijven, en op dat ogenblik giet de man vanop zijn balkon een ketel warme frituurolie over zijn ex. Mijn dochter krijgt spatten olie op zich en haar auto zit volledig onder een laag olie. Mijn dochter is gechoqueerd, gelukkig niet gekwetst en belt meteen de politie op. De agenten gaan de man opzoeken in zijn appartement en komen een 10-tal minuten later met hem naar beneden. Ze verzoeken hem om zich te excuseren en de auto schoon te maken. Geen van beide voorstellen vond ik gepast en we beslissen om op het commissariaat klacht in te dienen tegen de man.

Na het relaas van mijn dochter gehoord te hebben, vraagt de agent hoe de precieze aanklacht luidt. Ik zeg hem dat we op zijn deskundigheid beroep willen doen, omdat wij ook niet weten hoe men deze feiten in juridisch jargon omschrijft. Na overleg met zijn collega's stelt hij voor het "gewelddaden tegen bekende" te noemen. We laten verder in het Proces-verbaal van verhoor opnemen dat we een schadevergoeding eisen voor de geleden schade.De agenten vermelden verder dat ze niets anders kunnen doen als de feiten vaststellen. Ze stellen verder in twijfel dat het parket de zaak verder zal behandelen.

De man wordt na verhoor door de politie terug thuisgebracht, zonder, voor zover ik begrepen heb, ook maar enige bekeuring voor bijvoorbeeld vervuiling van de openbare weg, te hebben gekregen. De kers op de taart is dan wel dat één van de agenten met "strooizout" de olie die op het voetpad en de rijweg is terecht gekomen, bedekt. De man hoeft dus zelfs niet op te ruimen.

Mijn vragen:

1. Kan iemand aangeven of de aanklacht voor "gewelddaden tegen bekende" in dit geval de correcte formulering is of zijn er andere?

2. Indien de klacht beter had moeten geformuleerd worden, wat kan hier nu nog aan gedaan worden? Wat is het beoogde resultaat en de kans dat het parket de zaak behandelt?

3. Heb ik er belang bij om voor het eerste incident vooralsnog ook een klacht in te dienen?

3. Persoonlijk vind ik de tussenkomst van de politie op zijn zachtst uitgedrukt niet evenredig met de ernst van de feiten. Hebben de agenten hun taak naar behoren uitgevoerd?


Dank bij voorbaat.


Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 22 aug 2011 18:54

Al een kort antwoord.
Een aantal feiten heeft de politie zelf niet gezien dus kan niet verbaliseerd worden (zonder getuigen).
Hete frituurolie????? maar wat doet ex-vriendin daar nog??
Zou kunnen beschouwd worden als bedreigingen in kader van intra familiaal geweld dus opzettelijke slagen en verwondingen.
Beschadiging van voertuig dat nog rijvaardig is is een overtreding geen wanbedrijf.
Dus arrestatie en voorleiding niet direct van toepassing.
U zal zich burgerlijke partij moeten stellen en u laten registreren als slachtoffer (indien een wanbedrijf)
Het is de taak van politie en brandweer om te zorgen dat de openbare weg veilig is niet die van een burger ( deze kan wel gevorderd worden).

Wat bedoelt u met ernst van de feiten ?????
Uw verzekeringen familiale en eventueel auto en rechtsbijstand in kennis stellen.

Bent u zeker dat het openbare weg is?
Wat is er met de pc gebeurd???

Marcb
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 aug 2011 21:49

Hello Franciscus,

Bedankt voor de reactie. Ziehier wat ik aan aanvullende informatie kan geven.

Er zijn minstens 2 getuigen, namelijk mijn vrouw en haar moeder. Hun getuigenis is niet afgenomen omwille van het feit dat de politie er niet om gevraagd heeft en ik er niet aan gedacht heb. Heeft het zin om die getuigenissen vooralsnog te laten registreren? Bovendien heeft hij de feiten bekend.

Wat de ex-vriendin daar nog doet, is me ook een raadsel, maar alcohol doet soms "wonderen". Ik weet trouwens niet hoe het met haar gesteld is. Ik heb het niet over "hete" frituurolie gehad maar wel over warme. Hiervoor baseer ik me op het feit dat ik de warmte kon voelen toen ik 5 minuten na de feiten net naast de olie stond. Maar wat is heet en wat is warm. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat hij vooraleer over te gaan tot het gieten, een thermometer zou genomen hebben om er zich van te vergewissen dat de temperatuur aanvaardbaar was.

Ondertussen heb ik beroep gedaan op de autoverzekering die zich zal verhalen op de man voor de schade.

Met de ernst van de feiten bedoel ik in feite het potentiële gevaar waaraan hij mijn dochter en anderen heeft blootgesteld. (Begrijp me niet verkeerd, de ex-vriendin is ook een mens maar ze heeft eerder al klacht ingediend tegen de man, dus moet ze dat maar opnieuw doen.)

Met openbare weg bedoel ik het voetpad, de rijweg en de parkeerplaats tussen beide.

Aanvankelijk weigerde de man de pc van mij terug te nemen maar heeft het dan toch gedaan op vraag van de politieagenten.

mvg

Marc

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 23 aug 2011 19:15

Toch eens naar de politie stappen en een onderhoud vragen met de wijkteamcoördinator of wijkteammanager.
De zaak eens uitleggen.
Eventueel de bijkomend egetuigenis laten registeren en u al slachtoffer registeren. Dit kan voor alle feiten die via strafrechtbank vervolgbaar zijn.
Maar mogelijk is het eerste feit enkel als een inbreuk politiereglement geregistreerd.
Het 2de feit zou ik als opzettelijke slagen en verwondingen hebben geregistreerd.

Marcb
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 30 aug 2011 19:44

Bedankt voor de raad. Zal je op de hoogte houden. Morgen afspraak bij de politie.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”