Uitdoving van vruchtgebruik of overgang van vruchtgebruik

bazar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitdoving van vruchtgebruik of overgang van vruchtgebruik

#1 , 04 mar 2019 00:27

Ik ben bezig met het invullen van de aangifte van nalatenschap tgv overlijden van mijn vader, ik ben enige erfgenaam.
Hij bezat een huis (en gelden) waarvan hij volle eigenaar was en volledig vruchtgebruik van had. Dus dit zal ik overerven.
Maar wat dien ik precies aan te duiden ivm Vruchtgebruik : Uitdoving van vruchtgebruik of overgang van vruchtgebruik

1)Het overlijden heeft geen uitdoving of overgang van het vruchtgebruik tot gevolg.
of
2)Het overlijden heeft een uitdoving of overgang van het vruchtgebruik op de onderstaande goederen tot gevolg.

In geval van punt 2, moet ik dan enkel het onroerend goed vermelden of ook roerende goederen (want deze zijn eigenlijk al bij eigen vermogen: actief aangegeven)? en betreft dit dan uitdoving/overgang of allebei?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 04 mar 2019 09:33

Is dat geen vreemde definitie? Als iemand volle eigenaar is/was van (on)roerende goederen, is er geen opsplitsing tussen naakte eigendom en vruchtgebruik. Dat is enkel het geval als je vader voor bijvoorbeeld voor de helft volle eigenaar en voor de helft vruchtgebruiker was (cfr weduwenaar huwelijk volgens wettelijk stelsel)

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”