Moet mijn pensioensparen ook in de successie komen?

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

Moet mijn pensioensparen ook in de successie komen?

#1 , 02 mar 2019 10:59

Hallo

Mijn man is onlangs overleden. Zowel hij als ik spaarden voor ons pensioen. Het bedrag dat mijn man gespaard heeft, werd uitbetaald op de geblokkeerde rekening en werd in de successie opgenomen. Ik merk nu echter ook dat de notaris mijn persoonlijk gespaard pensioenbedrag op die lijst heeft opgenomen, zodat er ook successierechten op betaald zullen worden. Is dit wel correct? Ik heb het gevoel dat dit bedrag aan mij toekomt, en dan later in de successie zal komen. Ander wordt het twee keer belast toch? We hebben nog drie minderjarige kinderen, dus het dreigt een hele constructie te worden met vrederechter en zo.

Kan iemand mij aan info helpen aub? Ik heb al heel wat boeken over erven gelezen, maar vind geen antwoord op deze vraag.
Lila B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2019 17:17

Beste Lila,

Spreekt u over een Tak 21-levensverzekering, wanneer u 'pensioensparen' vermeldt, aangezien deze blijkbaar pas wordt uitgekeerd bij een overlijden?

Op welke 'lijst' heeft de notaris het bedrag opgenomen? In de aangifte van nalatenschap van uw man zaliger?

Bent u getrouwd onder het wettelijk stelsel? Met welke gelden hebt u uw maandelijkse premies betaald?

U verschaft best wat meer informatie.

Mvg

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#3 , 02 mar 2019 18:26

Hey

Het is het bedrag dat we ieder jaar spaarden om in de belastingen te kunnen inbrengen. 960€ per jaar dacht ik, in de situatie van nu? Geen spaarverzekering. Wel gewoon pensioensparen.

We zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel. De jaarlijkse premie heb ik van onze gemeenschappelijke rekening betaald.

mvg
Lila B

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 02 mar 2019 18:30

Dan is het ook normaal dat beide kapitalen in de nalatenschap vallen. Welteverstaan ieder voor de helft.
Dit is een gevolg van het wettelijk huwelijksstelsel: alle inkomsten zijn gemeenschappelijk, dus ook alle beleggingen die met die inkomsten worden verricht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”