Moet mijn pensioensparen ook in de successie komen?

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

Moet mijn pensioensparen ook in de successie komen?

#1 , 02 mar 2019 10:46

Hallo

Ik ben 57 jaar en mijn man is onlangs overleden. Zowel hij als ik spaarden voor ons pensioen. Het bedrag dat mijn man gespaard heeft, werd uitbetaald op de geblokkeerde rekening en werd in de successie opgenomen. Ik merk nu echter ook dat de notaris mijn persoonlijk gespaard pensioenbedrag op die lijst heeft opgenomen, zodat er ook successierechten op betaald zullen worden. Is dit wel correct? Ik heb het gevoel dat dit bedrag aan mij toekomt, en dan later in de successie zal komen. Ander wordt het twee keer belast toch? We hebben nog drie minderjarige kinderen, dus het dreigt een hele constructie te worden met vrederechter en zo.

Kan iemand mij aan info helpen aub? Ik heb al heel wat boeken over erven gelezen, maar vind geen antwoord op deze vraag.
Lila B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 mar 2019 11:04

Vooreerst mijn deelneming bij dit overlijden.
Waarschijnlijk waren jullie getrouwd volgens het wettelijk stelsel. En ja, dan komen de twee plannen in de nalatenschap. Maar wel elk dan voor de helft. Dat van uw man voor de helft van het uitgekeerde bedrag; dat van u voor de helft van de theoretische waarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#3 , 03 mar 2019 11:10

Dank jullie wel voor de snelle uitleg. Het zal wel juist zijn, maar het voelt niet echt correct aan. Kijk, ik heb al iets meer dan 20.000€ gespaard voor mijn pensioensparen. Voor de helft zal dat belast worden. En weten jullie wat er nog gebeurt? Ik moet al de helft daarvan uitbetalen aan mijn kinderen ook. En ik kan zelf nog niet over dat bedrag beschikken.
Het bedrag dat mijn man aan het sparen was, is ongeveer dubbel zo hoog. Het werd al uitbetaald en staat op een geblokkeerde rekening. Hiervan zal ook de helft rechtstreeks naar de kinderen gaan, zo heb ik het toch begrepen van de notaris.
Het voelt niet correct aan. Had hij maar mogen leven tot lang na zijn pensioen, zoals we het gepland hadden.
Droevige groeten.
Lila B

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 mar 2019 11:22

Uw kinderen erven de volledige nalatenschap in blote eigendom (niet de helft).
U erft het vruchtgebruik van die helft.

De notaris bedoelt dat de helft van de gemeenschappelijke bezittingen in de nalatenschap valt. Uw eigen helft van de gemeenschappelijke bezittingen blijven van u, ze worden uw persoonlijk bezit.

Aangezien het bedrag op naam van uw man dubbel zo hoog was als dat van u is er toch geen probleem om uw kinderen de helft van uw eigen gespaard bedrag te betalen?
Van de bedragen die u hen moet betalen wordt eerst nog de waarde van uw vruchtgebruik afgetrokken, die geldwaarde is voor u. Jullie kunnen ook opteren om niets uit te betalen maar de bedragen op een geblokkeerde rekening te plaatsen, met blote eigendom voor de kinderen en de opbrengsten ervan voor u.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 03 mar 2019 17:26

Aan uw contract pensioensparen wijzigt niets. Dat blijft lopen en u ontvangt op uw 65 jaar het volledige bedrag. Ook zgz. het deel dat nu in de nalatenschap komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#6 , 03 mar 2019 22:18

Dank jullie wel voor de info.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”