recht van opstal

dachero
Topic Starter
Berichten: 27

recht van opstal

#1 , 22 feb 2019 13:55

Beste leden,

vorig jaar had ik al een onderwerp hierover geopend ,maar het is afgesloten blijkbaar en kan er dus niet op doorgaan.

In het kort: wij hebben gebouwd (met recht van opstal) op grond van mijn vrouw (enig kind)haar ouders die naast ons wonen (half open bebouwing)

De ouders zijn beide rond de 75 jaar. Hun woning voldoet niet meer aan de huidige normen(nog houtkachel en niet geïsoleerd dak en interieur verouderd)

Bij hun ouders was alles al op voorhand geregeld qua erfenis ,maar zelf houden ze de boot af naar hun dochter toe. Ze zijn heel gefocust op hun geld en laten niks los over hun situatie zodat we in het ongewisse zijn over hun financiele situatie.

Wat als :

1 of 2 van de ouders sterven ,wat gebeurd er met het recht van opstal? Wat betalen we dan van successie ? We erven dan ook hun woning die om af te breken is.
Moeten we dan successie betalen op de grond die we bebouwd hebben ook en op de te erven woning? Op onze woning is er geen kost te betalen, hoop ik?

Wat als : 1 van de ouders wordt behoeftig en moet naar rusthuis. Wat als er niet genoeg geld voorhanden is om deze maandelijkse kost voor het rusthuis te betalen.
Wie moet dan bijpassen? Wij ? Het ocmw zal dit niet doen als er een woning is.
De woning verkopen is onmogelijk, denk ik ,omdat de grond toch volledig van hun is en ons huis op een deel van hun grond staat.Dat krijg je nooit verkocht.

De kosten om bij leven eventueel de woning met de grond te schenken zal voordeliger zijn ,denk ik ,dan na overlijden.
We willen liever geen successie betalen op een woning met een waarde die daarna sowieso dient afgebroken te worden.

In het kort : alles op zijn beloop laten of de ouders proberen te laten meedenken naar de toekomst toe, zodat we niet voor een financieel probleem staan later.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 03 mar 2019 16:02

Beste

Uw echtgenote kan zich wenden tot een notaris. U bent geen erfgenaam dus geen betrokken partij? Bij één overlijden verandert er niets aan uw situatie. Uw echtgenote wordt wel naakte eigenaar van de nalatenschap van de overledene. Als beiden overlijden wordt uw echtgenote erfgenaam. En dan zullen er mogelijk successierechten verschuldigd zijn, maar die zijn altijd lager dan de waarde van de erfenis.
Indien er onvermogen is bij rusthuisopname dan kan OCMW bijspringen en terugvorderen bij de kinderen volgens vastgelegde normen en schalen. Daarenboven kan er eventueel ambtshalve een hypotheek op de woning van de rusthuisbewoner(s) genomen worden om in voorkomend geval bij verkoop na overlijden een terugvordering uit te voeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”