klein beschrijf + boete vr verkoop van appartement

NDL10
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

klein beschrijf + boete vr verkoop van appartement

#1 , 15 feb 2019 12:01

hallo,

deze vraag zal waarschijnlijk al vaker zijn gepasseerd maar ik had graag een antwoord gekregen voor mijn persoonlijk geval:
in mei 2018 kocht ik een appartement voor 124.500 EUR, met Klein beschrijf. Nu heb ik iemand leren kennen waarmee ik wens samen te gaan wonen en mijn appartement is wat krapjes hiervoor. Wat zouden de concrete kosten zijn moest ik mijn app verkopen. En is het aangeraden om weer iets te gaan kopen (om fiscale voordelen te krijgen en bepaalde boetes te vermijden) of gewoon te huren? Ik denk dat ik sowieso de boete moet betalen van 5%, omdat ik geen drie jaar in het app gewoond heb maar krijg je daar een bepaald deel van terug?


alvast bedankt voor jullie uitleg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Minnegirl
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2019 22:39

Binnen de 3 jaar je woning verkopen = boete.

Verhuur jouw appartement nog voor 2 jaar ( belastingvoordeel) en verkoop het na die termijn.

De huurder betaald deze lening af. Jij koopt samen met je partner iets en hebt het appartement eveneens als onderpand

LeenW
Berichten: 12816

#3 , 14 mar 2019 22:58

Binnen de 3 jaar je woning verkopen = boete.

Verhuur jouw appartement nog voor 2 jaar ( belastingvoordeel) en verkoop het na die termijn.

De huurder betaald deze lening af. Jij koopt samen met je partner iets en hebt het appartement eveneens als onderpand
Eigendom is niet voldoende voor klein beschrijf, TS moet er ook gedomicilieerd blijven.

Reclame

NDL10
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2019 09:04

Binnen de 3 jaar je woning verkopen = boete.

Verhuur jouw appartement nog voor 2 jaar ( belastingvoordeel) en verkoop het na die termijn.

De huurder betaald deze lening af. Jij koopt samen met je partner iets en hebt het appartement eveneens als onderpand
als ik het appartement verhuur verlies ik het voordeel van het klein beschrijf en heb ik ook een boete aan mijn been....

Eigendom is niet voldoende voor klein beschrijf, TS moet er ook gedomicilieerd blijven.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 15 mar 2019 16:36

Ik ben niet zo direct akkoord dat TS zijn appartement niet zou mogen verkopen, zonder boete. Laat uw notaris concreet de vraag stellen bij Registratie. Een scheiding of trouwen, waardoor de huidige woning niet (meer) voldoet, wordt wel eens als reden aanvaard.
Een ander goed aankopen , eventueel samen met de partner, is dan wel aan te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 15 mar 2019 20:51

Bij verkoop binnen 2 jaar kan 3/5de van de registratierechten teruggevorderd worden. Dus je moet 10% betalen in plaats van 5% (wegens niet voldoen voorwaarden klein beschrijf), maar je kan normaal gezien ook 6% terugvorderen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”