stelsel scheiding van goederen

wishje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

stelsel scheiding van goederen

#1 , 06 feb 2019 15:27

Beste , getrouwd met scheiding van goederen en heb geen kinderen.
Mijn vrouw heeft 2 kinderen die ik erken (notarieel vastgelegd), Testament is zodanig opgemaakt dat mijn vrouw alles erft wat ik bezit aan roerend goed.
Geldt hier ook de vrijstelling op de 1ste schijf van 50.000€ en onderstaande tarieven idem in het stelsel van scheiding van goederen?
Vlaams gewest:
Tarief
Van 0 tot 50.000 euro 3%
Van 50.000,01 tot 250.000 euro 9%
Meer dan 250.000 euro 27

Alvast bedankt voor de moeite
Wishje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 feb 2019 15:44

De tarieven van de successierechten zijn identiek voor alle huwelijksstelsels.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 feb 2019 16:49

Wishje, ik weet natuurlijk niet hoe groot uw roerend vermogen bedraagt. Maar als het de moeite is, is het geen goed idee om alles aan uw echtgenote te geven. Als er twee kinderen zijn, kan je zo 100.000 € laten erven aan 3 % ipv 9 % en heel wat aan 9 % ipv 25 %. Vrijstelling blijft.
Maar ook : die kinderen die u heeft erkend, zijn van u. U kan dus niet via testament alles aan uw echtgenote geven. Slechts de helft, want de kinderen erven samen ook 50 %. Alle roerend aan uw echtgenote OK, als uw onroerende goederen minstens evenveel waard zijn. En dat is dan voor de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”