Opvragen bankuittreksels overleden vader als enige erfgenaam

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Opvragen bankuittreksels overleden vader als enige erfgenaam

#1 , 01 feb 2019 09:20

Mijn vader is onlangs overleden en ik ben enige erfgenaam.Gisteren ben ik naar de zijn bank geweest met mijn attest van erfrecht om zijn bankrekeningen vrij te maken.Er stond enkel nog het bedrag van zijn laatste pensioenuitkering op!Kan ik zijn bankafschriften opvragen want ik vermoed dat er onrechtmatige zaken zijn gebeurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 feb 2019 11:28

Jij kan dat opvragen, maar vraag ook naar de kosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 01 feb 2019 11:29

Ben je zeker dat uw vader ook geen rekeningen heeft bij andere banken?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#4 , 01 feb 2019 12:11

Ben naar de bank geweest waarvan ik wist dat hij klant was,de waarborgrekening van het rusthuis waar hij nu verbleef is daar blijkbaar ook geplaatst.Ik weet dat ik best naar een notaris ga maar ik probeer zoveel mogelijk zelf eerst uit te zoeken vermits ik me niet veel kosten kan veroorloven.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 01 feb 2019 15:55

Deze bankafschriften zijn ZEER verschillend van bank tot bank . Een vraagje bij de betrokken bank kost niets .

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 02 feb 2019 08:43

Je kan perfect zelf de successie aangeven (zonder dekosten van een notaris). Al zeker als er enkel wat geld is is het invullen van het formulier eenvoudig.

De tussenkomst van een notaris is enkel verplicht als er een testament is, een huwelijkscontract of als je wil verwerpen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#7 , 02 feb 2019 12:28

Ik heb een heel groot vermoeden dat er onrechtmatige geld afhalingen gebeurd zijn daarom ook zou ik bankuittreksels willen zien,zijn partner heeft blijkbaar ook 14 dagen gewacht om het overlijden aan de bank mee te delen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 02 feb 2019 12:46

Je kan perfect zelf de successie aangeven (zonder dekosten van een notaris). Al zeker als er enkel wat geld is is het invullen van het formulier eenvoudig.

De tussenkomst van een notaris is enkel verplicht als er een testament is, een huwelijkscontract of als je wil verwerpen.
Voor duidelijkheid aan toevoegen dat na de verwerping men nog steeds zelf de aangifte kan doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#9 , 02 feb 2019 13:47

Ik ga niet verwerpen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 02 feb 2019 15:08

Ik ga niet verwerpen.
Mijn antwoord staat in de verkeerde draad, verdomme toch...
Sorry
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 02 feb 2019 15:10

Ik heb een heel groot vermoeden dat er onrechtmatige geld afhalingen gebeurd zijn daarom ook zou ik bankuittreksels willen zien,zijn partner heeft blijkbaar ook 14 dagen gewacht om het overlijden aan de bank mee te delen.
Was hij daarmee gehuwd?
Werden er geen bankuittreksels bijgehouden van vader zijn rekening(en)?
Vraag aan de bank de uittreksels, minstens van de laatste paar maanden.
Klopt het daar al niet, dan ook verder terug in de tijd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#12 , 02 feb 2019 15:29

Misschien sla ik de bal helemaal mis en is dit een domme opmerking maar als de rekening van vader nog bestaat kan Josi dan geen bankkaart op de rekening vragen en via online bankieren alle transacties terugvinden? Dan kan ze toch al een jaar teruggaan en bij sommige banken langer?

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 02 feb 2019 15:52

Zeer goed idee, maar in dit geval is de titularis van de rekening overleden, en ik betwijfel of er op zo'n rekening nog bankkaarten gaan uitgegeven worden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 02 feb 2019 16:12

Enkel de titularis kan een kaart aanvragen.
Maar misschien is er al een kaart?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#15 , 02 feb 2019 16:21

Als TS die rekening mag 'gebruiken' dus er transacties mee mag doen kan zij er volgens mij een kaart van krijgen.
Gewoonlijk krijgt zo een rekening de naam 'erfgenaam van x' of 'erfgenamen van x' indien er meerdere zijn. Dus op dat moment zijn de erfgenamen - hier Josi - titularis geworden, toch Asperger? Hier is een dergelijke rekening nog jaren behouden gebleven, onder die naam, als nog steeds werkende rekening. Wel hadden wij nog een persoonlijke rekening bij dezelfde bank en die bankkaart werkte evengoed op de erfgenamenrekening.
Als je enkel een kaart op eigen naam kan krijgen zou Josi bij dezelfde bank een rekening kunnen openen en die kaart laten koppelen aan de rekening van vader...

Zal alleszins goedkoper zijn dan de rekeningafschriften laten opvragen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”