Opvragen bankuittreksels overleden vader als enige erfgenaam

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Opvragen bankuittreksels overleden vader als enige erfgenaam

#31 , 20 feb 2019 12:40

In deze volgorde:

1. Vriendelijk vragen en daarbij op uw rechten wijzen.
2. Advocaat brief laten schrijven met 1. als inhoud + dreiging van dagvaarding.
3. Dagvaarden indien nog nodig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josi
Topic Starter
Berichten: 551

#32 , 20 feb 2019 13:05

Beste,
Kan een notaris dit ook regelen ?Of een manier om dit zonder advocaat op te lossen?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#33 , 20 feb 2019 13:31

Je kunt dat overlaten aan een notaris, maar die zal dan als er tegenstand is een advocaat aanstellen (op uw kosten).
Leg het eens voor aan uw notaris. Dat kost u (in eerste instantie) niets.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#34 , 22 feb 2019 09:37

Heb maandagvoormiddag een afspraak bij de notaris,ik hou jullie op de hoogte van het verloop.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#35 , 06 mar 2019 16:20

De notaris heeft deze brief naar de partner van mijn vader gestuurd verleden week,ik wacht op een antwoord.We hebben niet gezegd dat we al 1 bankrekening vonden en de uittreksels van 3 jaar geleden tot zijn overlijden in ons bezit hebben.We wachten op antwoord.Dit is de brief zonder de namen te vernoemen.
Zoals U wellicht weet is men als erfgenaam verplicht om binnen de
4 maanden na het overlijden een aangifte van nalatenschap in te dienen.
Wij werden hiervoor gecontacteerd door zijn dochter Chantal.

Helaas beschikt zij over geen enkele informatie om dit te kunnen doen.
Informatie die U als zijn partner ons zeker kan bezorgen.

Kan U ons een situatieschets bezorgen van zijn vermogen ?
Onroerende goederen ? Auto ?
Bij welke banken was de overledene cliënt ?
Zijn er schenkingen of verkopingen gebeurd de laatste jaren ?

Mag ik vragen hierover met mijn Notariaat contact op te nemen of te laten weten door welke Notaris U zich wenst te laten vertegenwoordigen.

artemis
Berichten: 3293

#36 , 06 mar 2019 18:10

Lijkt me een goede aanzet...
Werd de brief aangetekend verzonden?
Werd er een termijn vermeld waarbinnen te reageren?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#37 , 07 mar 2019 08:33

Aangetekend,dat weet ik niet maar denk van niet.Er werd geen termijn vermeld.Onder tussen heb ik ook de laatste facturen van het rusthuis en daaruit blijkt dat er een terug gave was van 800 euro omdat mijn vader in de helft van de maand is overleden.Zijn partner had nochtans na zijn overlijden 1200 euro naar haar rekening overgeschreven met de vermelding betaling rusthuis.Dit is al een bewijs van haar oneerlijkheid volgens mij!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#38 , 18 mar 2019 12:18

Mijn notaris heeft een brief gekregen van de notaris van mijn vader zijn partner waarin gewoonweg staat dat mevrouw geen erfgenaam is en dat mijn notaris de bank moet contacteren!!

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#39 , 19 mar 2019 07:34

als u gelden wil recupereren van die partner zal je niet anders kunnen dan via het gerecht te gaan want die zal niet vrijwillig dat geld teruggeven. Al weet ik niet of je de schenkingen bij leven zal kunnen recupereren gezien ze geen erfgenaam is.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#40 , 25 mar 2019 14:08

Haar notaris heeft laten weten dat mijn notaris mevrouw moet contacteren want dat hij er mee stopt.Dus mijn notaris heeft een brief naar de partner van mijn vader gestuurd om verantwoording te krijgen van de bedragen die ze naar haar eigen rekening heeft overgeschreven gedurende deze 3 jaar.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”