Huis verhuren, domicilie laten staan

HannahPieter
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis verhuren, domicilie laten staan

#1 , 27 jan 2019 14:15

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben in mei 2018 een huis gekocht. Hierbij hebben we genoten van een klein beschrijf en het abattement. Nu zouden we in januari 2020 een wereldreis van 1 jaar willen maken. Het huis willen we niet verkopen maar zouden we willen verhuren. Aangezien we genoten hebben van een klein beschrijf moet onze domicilie hier 3 jaar blijven staan. Is het mogelijk om het huis te verhuren en onze domicilie hier ook te laten staan?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jan 2019 16:36

Is domiciliefraude. Kan intrekking klein beschrijf tot gevolg hebben + grote boete.
Uw huurders zouden er zich ook niet kunnen domiciliëren.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2019 09:53

Dat is inderdaad domiciliefraude. Dat uw huurders er zich niet zouden kunnen domiciliëren dat zou ik toch sterk in vraag durven stellen. Eenieder die zijn adres gaat aangeven in de gemeente moeten ze inschrijven, ze kunnen niet weigeren (enkel voorlopig inschrijven wordt wel vaak gedaan in zo'n gevallen)

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2019 22:03

Zolang je rijksregister niet officieel aangepast wordt zodat je niet aan je 3 jaar ononderbroken bewoning komt, zal je geen boete voor het klein beschrijf krijgen. De fiscus gaat niet na of je effectief op het adres woont. Daar hebben ze geen tijd voor. Er is een computerprogramma dat zonder menselijke tussenkomst de controle van je voorwaarde doet op basis van het rijksregister ergens 5-6 jaar na de akte.

Volgens mij mag je je domicilie laten staan terwijl je een wereldreis maakt. Uiteindelijk staan al je meubelen daar en komt je post daar toe. Men kan niet verwachten dat je je eigen domicilie schrapt (en dus geen gekende woonplaats meer hebt). Expats reizen ook constant rond en zijn soms ook zelden in hun domicilie.

Domiciliefraude gebeurt meestal om een hogere sociale uitkering te krijgen. Of om zich te verstoppen voor schuldeisers. Hier is dat niet het geval. Derden zullen hier geen klacht tegen indienen.

Uiteraard kan je je woning verhuren, zolang je maar voldoet aan de wettelijke verplichtingen (Vlaamse Wooncode, Kamerdecreet, afhankelijk van wat je wil of kan).

artemis
Berichten: 3293

#5 , 31 jan 2019 12:37

Ik sluit me aan bij de reactie van Poene. Zoveel wereldreizigers doen dit. Het is ook niet dat je ergens anders woont of verblijft, je bent gewoon tijdelijk op reis en uw belangen blijven op dat adres.

Wel zou ik niet toestaan dat je tijdelijke huurders er hun domicilie nemen, dus zeker geen contract hoofdbewoning (met tal van ongunstige implicaties). Een contract gemeen huurrecht dat na 1 jaar automatisch afloopt is hier meest aangewezen (zoals bv voor tweede verblijf).
Als doelgroep zou je kunnen uitkijken naar mensen die bv hun woning aan het verbouwen zijn en een tijdelijk onderkomen elders zoeken.
Neem eens een kijkje op Wegwijzer.be --> Zoekertjes. Daar is een rubriek 'huizen van reizigers'. Er komen daar ook verbouwers die zelf op zoek zijn naar een tijdelijk onderkomen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 31 jan 2019 14:19

Tot hier kan ik volgen; trouwens bedankt voor uw bijdrage, Poene en Artemis. :D

En wat kan u ertegen aanvangen als die huurders zich toch laten domiciliëren op dat adres, of als de wijkinspecteur het nodig acht (het is zijn plicht dacht ik) om hen daar ambtshalve te laten inschrijven?

artemis
Berichten: 3293

#7 , 31 jan 2019 19:14

En wat kan u ertegen aanvangen als die huurders zich toch laten domiciliëren op dat adres, of als de wijkinspecteur het nodig acht (het is zijn plicht dacht ik) om hen daar ambtshalve te laten inschrijven?
Daarom is het belangrijk je tijdelijke huurder in dit geval goed te screenen en te weten vanuit welke positie die daar tijdelijk wil verblijven.
Ook dacht ik dat je als eigenaar in bepaalde gevallen nieuwe inschrijvingen op een adres kan laten blokkeren bij de dienst Bevolking van je gemeente.
En een contract volgens gemeen huurrecht zal ook helpen.

HannahPieter
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2019 22:11

Bedankt voor het antwoord Poene en Artemis.  

Nu had ik aan nog iets anders gedacht.
Als we het huis verhuren en we onze domicilie ergens anders zetten, dan kunnen de huurders hun domicilie hier wel zetten. Aangezien we het huis in mei 2018 gekocht hebben en we terug zouden komen van wereldreis in januari 2021, kunnen we ons domicilie hier in januari terug laten registreren. Dit valt nog steeds binnen de 3 jaar na aankoop en vanaf dan kunnen we 3 jaar ononderbroken ons domicilie laten staan. In de voorwaarden staat nergens dat je je domicilie er geen 2 keer mag zetten. Zou dit kunnen volgens jullie?

artemis
Berichten: 3293

#9 , 01 feb 2019 11:01

Ik ga mij niet uitspreken over de voorwaarden klein beschrijf, daar ken ik niets van.

Maar stel dat je een contract hoofdbewoning van beperkte duur 1 jaar geeft zodat de huurders er hun domicilie kunnen zetten dan zal je hen ten minste 3 maanden voor het aflopen van dat contract aangetekend te kennen moeten geven dat je het contract niet wenst te verlengen, zoniet gaat je huurcontract over in een van onbeperkte duur, met alle gevolgen vandien.
Hoe ga je dat praktisch doen als je op wereldreis bent? Heb je zin om je daarmee bezig te houden?
Met een contract gemeen huurrecht heb je dat niet. Je kan dan voorzien dat het contract afloopt op datum X en that's it, meer hoef je dan ook niet te doen.

En waar gaan jullie dan je domicilie intussen zetten? Dat wordt dan al minder zuiver omdat het ergens zou zijn waar jullie belangen niet doorlopen wat wel het geval is op jullie thuisadres.

Een tijdelijk referentieadres zou voor jullie dan een mogelijkheid kunnen zijn maar daar wordt blijkbaar moeilijker over gedaan. Vroeger kreeg je dat makkelijker.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 feb 2019 21:51

Aangezien we het huis in mei 2018 gekocht hebben en we terug zouden komen van wereldreis in januari 2021, kunnen we ons domicilie hier in januari terug laten registreren. Dit valt nog steeds binnen de 3 jaar na aankoop en vanaf dan kunnen we 3 jaar ononderbroken ons domicilie laten staan. In de voorwaarden staat nergens dat je je domicilie er geen 2 keer mag zetten. Zou dit kunnen volgens jullie?
Ja, dat kan. Je zal voldoen aan de voorwaarden.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”