Testament

Imani
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Testament

#1 , 23 jan 2019 23:54

Hoelang duurt het dat het testament word vrijgegeven of voorgelezen na het overlijden van die persoon ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rica
Berichten: 303

#2 , 24 jan 2019 11:48

Men vraagt aan het CRT (of bij notaris, maar dan uiteraard kassa kassa) aan of overledene een testament had. Aanvrager moet kopie van overlijdensakte bijvoegen (niet iedereen kan zo maar bij CRT gaan informeren of iemand al dan niet een testament heeft opgemaakt...).
CRT meldt dan waar het laatste testament van overledene wordt bewaard (cf in geval er meerdere testamenten werden opgemaakt. Zo niet dan is het enige testament ook het laatste uiteraard). CRT geeft dan de naam en adres van de notaris, die het testament heeft opgemaakt en het testament op zijn kantoor heeft. Dan dient men contact op te nemen met die notaris om te melden dat die persoon overleden is en verder afspreken wanneer en voor wie het testament kan voorgelezen worden. Indien na overlijden van de testator geen actie wordt ondernomen door een (vermeende) erfgenaam gebeurt er niets. Het is niet zo dat de notaris cf via de overheid verneemt dat de testator overleden is...
Ik schets hier de algemene gang van zaken gezien u zelf weinig info geeft over de concrete situatie...

Imani
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2019 13:12

Het testament is nog opgemaakt 4 jaar voor ze stierf nadat haar huis en grond was verkocht ze had niets eigendom meer voor ze in rusthuis ging alles was geregeld , ook is de notaris op de hoogte gebracht dat ze is overleden en nu na 4 maanden hebben we nog steeds niets gehoord

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 jan 2019 13:23

Waarschijnlijk staat u niet vermeld in dat testament en bent u geen erfgenaam.
Trouwens: Wat was uw relatie tot de overledene?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Imani
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2019 16:59

Dat was mijn tante zijzelf had geen man of kinderen . Maar mijn moeder haar zus van de overleden vrouw is nog in leven

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 24 jan 2019 17:14

Mogelijk heeft tante alles nagalaten aan een goed doel.
Reden waarom ze een testament heeft gemaakt.
Om uw moeder te laten erven was er geen testament nodig.
Wel om ze deels of geheel te onterven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Imani
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jan 2019 19:06

Dus als ik het goed begrijp is het testament al vrij gegeven na 4 maanden zonder dat wij er iets van gehoord hebben ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 24 jan 2019 19:32

"ook is de notaris op de hoogte gebracht dat ze is overleden"

Als je daar niet in staat hoor je er niets over.
Wie heeft de notaris op de hoogte gebracht?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 24 jan 2019 19:46

Had de tante nog andere broers en zusters?
Wie heeft begrafenis en formaliteiten geregeld?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Imani
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jan 2019 20:33

2 nichten hebben alles geregeld ook de wensen van de overlevenden om begraven te worden , maar willen voor de rest niets lossen omdat zij al een deel van de erfenis hebben gehad toen ze het huis had verkocht maar er niets van willen zeggen tegen ons dus hebben we het raden ernaar ...willen ook niets zeggen of mijn moeder en andere zus in het testament staan daarmee ook mijn vraag hoelang kan dat ongeveer duren voor mijn moeder er iets van hoort ....mijn moeder is ook dement en heeft ne voorlopige bewindvoerder daarmee het intresse

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 24 jan 2019 20:40

Indien ze erfgenaam zou zijn geweest wist ze het nu al.
Dan zou ze door de notaris verwittigd zijn geweest.
Na 4 maanden is de termijn voor successieaangifte verstreken.
Dat is een bijkomende aanwijzing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Imani
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jan 2019 21:05

Oke bedankt voor de uitleg

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 jan 2019 01:25

Waarom vraag je niet aan die notaris een kopie van het testament of om het testament in te zien? Een onterfde erfgenaam mag het testament bekijken omdat die belang kan hebben om het testament aan te vechten. Dan weet je tenminste iets. Je moet dit zelf opvragen. De notaris zal een onterfde erfgenaam niet zelf uitnodigen. Dat is te pijnlijk.

Imani
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 jan 2019 04:28

Ik had daar ook aangedacht om die notaris op te bellen maar ik had gelezen dat ze het niet vrijgeven aan zomaar iemand , ik zou spreken in belang van mijn moeder omdat ze het niet meer kan zeggen . Ze kan spijtig genoeg niet meer praten na een hersenbloeding . Maar ik zelf heb altijd voor haar gezorgd tot we besliste om de financien over te laten aan een bewindvoerder en spijtig genoeg verblijft mijn moeder in rusthuis . Ik heb zelf al eens aan die 2 nichten die alles regelde gevraagd om te horen of mijn moeder in het testament sta maar die zeggen gewoon niets terwijl ze met haar mee geweest zijn om het testament te laten veranderen , die weten zogezegd van niets , en daarmee is het zo moeilijk voor mij ......is het al vrijgegeven of niet

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 25 jan 2019 12:33

Maar ik zelf heb altijd voor haar gezorgd tot we besliste om de financien over te laten aan een bewindvoerder
Dan zal de bewindvoerder over uw moeder eventueel de notaris moeten contacteren.

Uw moeder was geen reservataire erfgenaam van uw tante (haar zus).
Uw tante kon dus vrij doen wat zij wilde met haar bezittingen, bij leven en mits testament ook bij overlijden.
Dat al (groten)deels doen bij leven, blijkbaar aan de 2 nichten, was financieel ook veel interessanter.

En zo te zien, heeft ze dat ook gedaan ...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”