schenking niet aangegeven

wanton
Berichten: 9888
Locatie: HEIST , bij-den-berg

Re: schenking niet aangegeven

#16 , 14 jan 2019 20:26

Beste, of je die schenking aangeeft of niet , daar zou ik mij niet te veel van aantrekken. U kan blijkbaar niets bewijzen. Dat is belangrijk. Maar vraag de bankuittreksels op om één en ander te controleren.
Waar u vooral moet op letten is dat bij de uiteindelijke verdeling wél rekening gehouden wordt met die schenking. Maar steeds : als u kan bewijzen dat ze gebeurd is of als uw zus het toegeeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
piet01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 jan 2019 20:36

uit voorgaande antwoorden vat ik samen : als ik de schenking aan mijn zus niet aangeef (deze schenking bestaat en is gebeurd door bankoverschrijving) en de fiscus ontdekt dit dan moeten zowel ik en mijn zus hier de successierechten als de boete op betalen aangezien de fiscus zich niets aantrekt aan wie de schenking is gebeurd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 14 jan 2019 20:39

Maar dan hebt u meteen een bewijs voor een vordering bij uw zus om die schenking te verrekenen in de verdeling. En uiteraard moet zij die boete ook aan u vergoeden alsook de sucessierechten die u teveel zou betaald hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton
Berichten: 9888
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#19 , 15 jan 2019 18:13

Waarom zou de Registratie er achter komen dat er een schenking is gebeurd? Dit zou enkel kunnen als er in de voorbije 3 jaar een bewijs in hun bezit is van het verkrijgen/hebben van een grote som vb. na verkoop of uitbetaling van een verzekering. En men kan dat bedrag niet meer aantonen.
De rest van de aangifte moet realistisch zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#20 , 16 jan 2019 00:16

Maar dan hebt u meteen een bewijs voor een vordering bij uw zus om die schenking te verrekenen in de verdeling. En uiteraard moet zij die boete ook aan u vergoeden alsook de sucessierechten die u teveel zou betaald hebben.
Zij zou dat niet moeten vergoeden. Als TS samen met de zus een aangifte indient - en dat lijkt hij van plan te zijn - moet hij net zoals de zus een boete betalen wegens verzuim van aangifte van actief omdat hij een fout begaan heeft.

Nu goed, om op de vraag te antwoorden waarbij TS zijn rechtspositie wil kennen... Verschillende scenario's kunnen zich voordoen:

- TS en zijn zus dienen een gezamenlijke aangifte in en ze verzwijgen de schenking. Als de fiscus het niet (of na verjaring) ontdekt, gebeurt er niets.
- Als de fiscus het wel ontdekt, moeten ze allebei samen de extra erfbelasting betalen op het bedrag van de schenking +20% boete wegens verzuim. De extra erfbelasting kunnen ze recuperen bij het kleinkind-begiftigde, de boete niet. Die zullen ze moeten blijven dragen. Immers, het is niet de taak van het kleinkind om de aangifte in te dienen en als de aangevers fouten maken, moeten ze zelf maar de gevolgen dragen.
- Als de fiscus het wel ontdekt, zouden TS en zijn zus ook kunnen opwerpen dat ze "niet in de fout zijn gegaan" bij het opstellen van de aangifte. Zo oordeelt Vlabel dat men geen boete krijgt als men vergeten is een slapende rekening aan te geven als de bank zelf nooit de erfgenamen heeft verwittigd dat de rekening bestaat. Dat is al voorgevallen en Vlabel heeft de boete kwijtgescholden. Dit is natuurlijk telkens een feitenkwestie waarvan de uitkomst onmogelijk te voorspellen is. De boete is dan kwijtgescholden, maar uiteraard moet de extra erfbelasting betaald worden.
- TS en zijn zus zouden ook elk een aparte aangifte kunnen indienen waarbij TS de schenking aangeeft en de zus niet, zoals al eerder in deze topic voorgesteld werd. Dat zou ik zeker niet doen. Vlabel zal de schenking belasten. TS zal veilig zijn, maar zijn zus zal waarschijnlijk een boete krijgen wegens verzuim. Dat is het perfecte recept voor een familieruzie.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 16 jan 2019 00:42

besluit: TS moet kiezen tussen de pest en de cholera...voor iets dat hij niet heeft gekregen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”