schenking niet aangegeven

piet01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

schenking niet aangegeven

#1 , 11 jan 2019 23:14

Mijn moeder is overleden , er is geen testament gemaakt. ik en mijn zus zijn de wettelijke erfgenamen. Mijn moeder heeft via een overschrijving een bedrag gestort binnen de 3 jaar aan de zoon van mijn zus zonder schenkingsrechten te betalen. Mijn zus zou nu bij de aangifte van de successierechten deze schenking niet willen vermelden. Als de fiscus dit ontdekt zullen er dus successierechten en een boete moeten betaald worden. Mijn vraag is nu wie betaalt deze successierechten op het ontdoken bedrag en de boete? Ik , mijn zus of de zoon van mijn zus?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jan 2019 09:16

Waarom 2x dezelfde vraag?

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 jan 2019 11:53

Tarief is 3% tot 50.000€ en daarna 9% tot 250000€

Logisch dat er dan meestal géén schenking wordt aangegeven (7%) want dat is doorgaans méér dan het gebruikelijke tarief als erfenis ...

https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... partners-0

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 12 jan 2019 11:59

Aangezien in rechte lijn zou het schenktarief in dit geval ook maar 3 percent zijn geweest.

De redenering dat men even goed of beter niet kan schenken gaat niet op. Indien men niet geschonken zou hebben stuwt dat de rest van de erfenis in hogere schijven.

In de gevallen waar 7 percent geldt is het des te meer voordelig om te schenken aangezien voor schenkingen die niet gebeuren in rechte lijn torenhoge erfenisrechten toegepast worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 12 jan 2019 12:52

De successierechten op erfenissen in rechte lijn vallen goed mee. Hoe groot is het bedrag?

In principe moet je dit aangeven in de successierechten. De fiscus kan een vraag om inlichten sturen waar bepaalde bestaansmiddelen vandaan komen -- bijvoorbeeld men koopt een auto maar men heeft niet genoeg inkomsten om deze aankoop te verantwoorden. De bank kan vragen waar het kapitaal vandaan komt wanneer ze dit zou willen beleggen.

Alleen al voor de gemoedsrust zou ik het aangeven..

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 12 jan 2019 12:56

TS weet dat niet omdat hij ook niet zeker weet of er wel een schenking is gebeurd.
Hij zal, als erfgenaam, de rekeninguittreksels moeten opvragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 jan 2019 14:01

Aangezien in rechte lijn zou het schenktarief in dit geval ook maar 3 percent zijn geweest.
Juist ...

Met al die verschillen & uitzonderingen draait 'n mens horendol :roll:

piet01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jan 2019 19:12

de vraag is wel ; wij doen een gezamelijke aangift successierechten ; indien mijn zus zegt dat ze de schenking niet wil aangeven in de aangifte en hiermee een risico wil lopen dan ben ik verplicht dit te aanvaarden aangezien wij met 2 moeten tekenen. wie draait hier op voor de eventuele boete ik of mijn zus of wij allebei aangezien we met 2 hebben getekend.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 12 jan 2019 20:01

Dan doen jullie elk apart een aangifte.
Jij geeft het correcte totale bedrag aan.
Maar dus wel op basis van bewijsstukken.
De Vlaamse Belastingdienst zal dan wel de juiste aangifte verkiezen en ingeval van twijfels bijkomende onderzoeken verrichten.
Op die wijze is uw geweten gezuiverd en worden boetes vermeden tenzij ze nog andere onregelmatigheden ontdekken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

svandamme
Berichten: 113

#10 , 13 jan 2019 16:45

Ik snap het niet hoor.
je zus heeft een deel van haar erfenis al gekregen

en wil dat nu stil houden.

Dan wil dat ook zeggen dat de rest van de verdeling daar geen rekening mee zal houden.

Dus dat jij minder zal krijgen en je zus meer zal krijgen

voorbeeld met 3 kinderen.

1 zus kreeg al eens 15000 euro
nu is er 45000 te verdelen.

Als ze haar schenking niet vermeld
krijg je elk 15000 euro

Als ze haar schenking wel aangeeft
met de notaris daar rekening mee houden, dat bedrag bij het totaal gooien en verdelen, en terug aftrekken van haar deel.

Dus 45000+15000 = 60000
delen door 3 ,Dan krijg je elk 20 000 euro en je zus krijgt 5000 want ze heeft al 15000 ontvangen. .


Waarom zou jij daar mee akkoord gaan??

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 13 jan 2019 16:50

Niets weerhoudt TS om vooraleer over te gaan tot verdeling van de erfenis de inbreng van die schenking te eisen. Maar dat was zijn vraag niet. Misschien heeft hij reeds eerder ook zo een schenking gekregen (langer dan drie jaar geleden), dat weten we niet....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

svandamme
Berichten: 113

#12 , 13 jan 2019 21:28

Dan blijft het in zijn nadeel werken als de zus het niet, en hij wel aangeeft.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 13 jan 2019 21:56

Dan blijft het in zijn nadeel werken als de zus het niet, en hij wel aangeeft.
De zus moet wel mee de successierechten betalen.
De belastingdienst zal zich baseren op de juiste aangifte, dus die van TS.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

svandamme
Berichten: 113

#14 , 14 jan 2019 08:26

ja ok, maar dan enkel als die zijn zus haar schenking aangeeft.
Hij is zich nog aan het afvragen of hij dat wil doen. Daarvoor kwam hij naar hier.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 14 jan 2019 11:43

En daarom heb ik geantwoord:
1. Bent u zeker dat die schenking bestaat?
2. Is ze aantoonbaar met bankuittreksels?
3. Hij kan zelf de volledige erfenis aangeven, incl. schenking indien hij zeker wil spelen.

Wat kan er nog meer worden geantwoord???

De verrekening van de schenking in de verdeling is een zaak tussen broer en zus.Daar trekt de belastingdienst zich niets van aan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”