Vader overleden, nu ook grootvader

regalnia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vader overleden, nu ook grootvader

#1 , 08 jan 2019 21:05

Hallo,

even een korte situatieschets:
mijn vader is reeds enige tijd overleden, recent ook mijn grootvader. Hier is geen testament opgesteld. Mijn vraag is nu hoe dit aanzien wordt ten opzichte van de succesierechten?
Er is nog 1 tante, en wijzelf zijn met 2. Dit brengt ons dus op 3 in totaal. Wordt dit voor de verdeling van de goederen (en dus de successierechten) beschouwd alszijnde:
- 2 personen en dus 50-50 te verdelen (en hierop de successierechten)
of
- 1 persoon en 2 personen, met als verdeling 50%-25%-25%?

Bijkomend hierbij, wat zijn de percentages die hierop gerekend worden (zowel onroerend als roerend)? Ik ga ervan uit dat wij beschouwd worden als eerste graad door het wegvallen van onze vader.

en als laatste, hoe lang duurt het normaliter vooraleer alles afgerond is en wij de beschikking hebben over zowel de roerende als onroerende goederen? Dit ervan uitgaande dat iedereen hierin meewerkt.

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 jan 2019 22:13

De tweede verdeling is correct.
Percentages hangen af van de bedragen.
Hoe lang de verdeling duurt hangt af van de erfgenamen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2019 23:25

- 1 persoon en 2 personen, met als verdeling 50%-25%-25%?
Dit is juist

Percentages:
0-50.000 EUR: 3%
50.000-250.000: 9%
250.000+: 27%
En dit zowel voor roerend als onroerend mag je beginnen vanaf de onderste schijf van 3%. Dat is gunstig voor jullie.

Fiscaal zal de afhandeling ongeveer 6 maanden duren.
Wat de verdeling van de bankrekeningen betreft: dit kan binnen 2-3 maanden geregeld worden.
De inboedel kan al in de eerste maand verdeeld worden.
De beschikking over het onroerend goed hebben jullie ook al in de eerste maand na het overlijden.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”