Geschatte waarde inboedel bij overlijden.

Menuwout
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geschatte waarde inboedel bij overlijden.

#1 , 18 dec 2018 12:49

Mijn overleden moeder had haar inboedel verzekerd voor 53.000 €. In een sociale woning met 1 slaapkamer, oude meubels. We hebben net niet moeten betalen om het appartement leeg te krijgen. Op het formulier nalatenschap moet de verzekerde waarde ingevuld worden. Waar kan/moet de geschatte waarde ingevuld worden zodat met dat belachelijke bedrag geen rekening wordt gehouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 18 dec 2018 13:31

De verzekerde waarde heeft niets te maken met de echte waarde (die zal ongeveer nihil zijn). Het is gewoon het bedrag dat je in theorie zou nodig hebben om letterlijk alles nieuw te gaan kopen.

U hebt geen nieuwe inboedel geërfd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2018 15:56

Als het formulier spreekt over de "verzekerde waarde" en de meubel waren verzekerd voor een waarde van € 53.000, dan is dit ook de waarde die je daar moet invullen, denk ik. In principe "erf" je ook het feit dat uw overleden moeder haar meubelen oververzekerd heeft. Maar verzekerde waarde is verzekerde waarde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 dec 2018 16:13

"Oververzekerde waarde" kan men niet erven.
Men erft enkel wat er werkelijk aanwezig is, gewaardeerd aan marktwaarde op dag van overlijden.
Het verzekerde bedrag van de inboedel wordt niet zomaar bij de rest van de erfenis geteld, maar men moet het wel vermelden.
Aanvaarde waarde-aangiften inboedel schommelen in de praktijk tussen 0 EUR en 5 percent van de verzekerde waarde. Indien meer dan 5 percent alleszins beroep aantekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 18 dec 2018 23:13

Als het formulier spreekt over de "verzekerde waarde" en de meubel waren verzekerd voor een waarde van € 53.000, dan is dit ook de waarde die je daar moet invullen, denk ik. In principe "erf" je ook het feit dat uw overleden moeder haar meubelen oververzekerd heeft. Maar verzekerde waarde is verzekerde waarde...
Je moet inderdaad de verzekerde waarde van de polis ook invullen doch dit is zoals hierboven beschreven om na te kijken of het een “normale” inboedel was (cfr die “5%”). Als de inboedel verzekerd was voor een (half) miljoen euro dan zal je natuurlijk bijkomende uitleg moeten geven...

Als een opkoper alles gratis meegenomen heeft is de waarde van de inboedel (incluis dumpen afval) een paar (paar) duizend euro want er zit dan nog verkoopbaar spul tussen. De kosten om de inboedel te ruimen vallen immers ten laste van de erfgenamen. Probeer in te schatten voor hoeveel de opkoper het kan verkopen en dat bedragje geef je aan (of zelfs minder als de te betalzn successierechten laag zijn)

Menuwout
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2018 10:47

Dank allemaal voor jullie reactie.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”