Kinderbijslag wordt volledig afgenomen voor de schuldregeling

c.coppens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kinderbijslag wordt volledig afgenomen voor de schuldregeling

#1 , 10 dec 2018 17:09

Beste ik zit in de schuldbemiddeling en ik heb een gezin van 2 volwassenen 4 kinderen waarvan een van 2 en een van 1jaar
nu ik krijg genoeg kinderbijslag mogen zij alles innemen ik kan nu voor het eindjaar helemaal niks voor mijn kinderen doen ik zit hier mee helemaal vast. Ik snap het niet de schulden moeten betaald worden en ik heb ook mijn belasting terug gekregen. Heb ik daar ook geen recht op een gedeelte. Ik krijg op dit moment 125 per week met 6 man en voor het eindjaar krijg ik maar 200 euro. dat is voor kerst en nieuwjaar en mijn dochter wordt 1 januari 3 jaar dus alles zit daar in
ik zit erin via het OCMW en ik wil het op een andere manier gaan doen

Kunnen jullie me een goed advies geven. Ik weet het niet meer voel me ook geen vader meer omdat ik niks voor mij kids kan doen en ga domme dingen gaan doen om aan geld te komen

Maar voor ik deze stap ga zetten wil ik een goed advies wat wel en niet mag.Mogen ze al mijn kindergeld ook afpakken en ik heb een gezin van 4 kinderen waarvan 2 kleintjes. Sorry maar ik kan niet meer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 dec 2018 17:49

CSR houdt in dat al je inkomsten - ook kinderbijslag - via de bemiddelaar ( het OCMW dus) moeten gaan. Maar in principe moeten jullie toch over een bedrag kunnen beschikken dat overeenkomt met het leefloon. En dan is hetgeen jullie krijgen idd te weinig.
Bespreek één en ander met het OCMW. En blijf bij dat OCMW , die zijn veel gemakkelijker bereikbaar dan vb. een advocaat. En kosteloos. Indien de sociaal assistent moeilijk doet, vraag een gesprek met de voorzitter.
Let wel, het OCMW kan met andere zaken rekening moeten houden waar ik niets van weet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

c.coppens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2018 17:55

Ok maar ik heb geen probleem met het OCMW die help me goed. maar wil meer geld omdat er genoeg is binnen gekomen en wil voor kerst en nieuwjaar meer hebben zodat ik nieuwe kleren voor de kids kan kopen en een mooie kerst kan geven dat kan ik niet van 200 euro

Reclame

c.coppens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2018 09:25

Heb ik recht op kleding led voor de kids en zo ja weet u ook hoeveel dat is ongeveer

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 dec 2018 10:09

Ga met uw vraag naar het OCMW. Als het kan, zullen zij u zeker helpen. Durf het vragen. Het zijn geen onmensen, daar bij het OCMW.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 dec 2018 10:28

U leefgeld moet altijd hoger of gelijk zijn met het leefgeld van het OCMW vermeerderd met het bedrag van het kindergeld.

Dus is het gemakkelijk te rekenen het wettelijk leefgeld OCMW voor u en twee kinderen + u kindergeld , dit is wettelijk voorzien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2018 10:52

Even aanvullen op denlowie, natuurlijk moet u ook rekening houden met vaste kosten die het ocmw rechtstreeks voor u betaald, zoals huur,...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 12 dec 2018 19:02

denlowie, op basis van welk reglement beweert u dat?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 dec 2018 19:35

Ga met uw vraag naar het OCMW. Als het kan, zullen zij u zeker helpen. Durf het vragen. Het zijn geen onmensen, daar bij het OCMW


.
De wet voorziet voor personen die toegelaten worden tot een collectieve schuldenregeling minimumgrenzen voor het leefgeld. Het leefgeld moet minstens gelijk zijn aan het bedrag waarop geen beslag kan worden gelegd en dat niet kan worden overgedragen op basis van art.1409 e.v. Gerechtelijk wetboek. De schuldenaar kan schriftelijk instemmen tot minder leefgeld maar indat geval moet het leefgeld minstens gelijk zijn aan het leefloon (wat je zou krijgen van het OCMW als je geen inkomen hebt) verhoogd met de kinderbijslag.

Bron:Dyzo

Zie ook elfri
De wet voorziet voor personen die toegelaten worden tot een collectieve schuldenregeling minimumgrenzen voor het leefgeld. Het leefgeld moet minstens gelijk zijn aan het bedrag waarop geen beslag kan worden gelegd en dat niet kan worden overgedragen op basis van art.1409 e.v. Gerechtelijk wetboek. De schuldenaar kan schriftelijk instemmen tot minder leefgeld maar indat geval moet het leefgeld minstens gelijk zijn aan het leefloon (wat je zou krijgen van het OCMW als je geen inkomen hebt) verhoogd met de kinderbijslag.

https://www.elfri.be/artikel/het-verrui ... enregeling
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”