pro memorie en erfbelastingen

marijke95
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

pro memorie en erfbelastingen

#1 , 27 nov 2018 14:11

Dag iedereen. Mijn moeder is vorig jaar overleden en mijn vader enkele jaren geleden. Bij de inventaris werd er afgesproken dat de meubels en de kunstwerken die mijn moeder had gemaakt als hobby tussen ons werden verdeeld. Iedereen mocht nemen wat hij wou. De ene was erg geïnteresseerd in de meubels en de anderen in de kunstwerken. Alles is goed verlopen. Na onze keuzes hebben wij ook veel uitgedeeld aan derden. De notaris heeft geen inventaris van de kunstwerken gemaakt en als waarde heeft hij gezegd dat dat voor later was (pro memorie). Hij heeft op de aangifte van de belastingen die kunstwerken niet vernoemd. Nu vraagt hij of er kunstwerken door ons verkocht zijn geweest. Neen dus. Hij heeft ons dan gezegd dat het dan pro memorie blijft en dat de verdeling later via de verdeelsleutel zal gebeuren.
Ik begrijp niet waarom dat later via de verdeelsleutel nog eens gaat verdeeld worden en ik begrijp nog minder hoe hij de waarde van de kunstwerken nu wel kan/gaat vaststellen. Daarbij, de erfbelastingen zijn al betaald en dat wilt dus zeggen dat wij een boete krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2018 20:32

U moet een onderscheid maken tussen:
- de aangifte van nalatenschap met de berekening van de erfbelasting
- en de burgerlijke, onderlinge verdeling van de nalatenschap.

Zo zijn er tal van zaken die nooit of uiterst zelden op een aangifte vermeld worden:
- meubelen en huisraad; souvenirs; foto-albums; schilderijen; ... voor zover dat allemaal geen verkoopwaarde heeft (na aftrek van de eventuele kosten om iets te verkopen)
- teruggaven na het overlijden door de mutualiteit; door hospitalisatieverzekeringen; enz.
- schenkingen ouder dan 3 jaar
- enz.

Toch moeten al die dingen verdeeld (of gecompenseerd) worden onder de erfgenamen. Dat gebeurt allemaal buiten de fiscus om. Geen sprake dus van een boete.

marijke95
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2018 22:14

Hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg, Gaby.

De volgende stap is dus berekenen of alles in de "burgelijke, onderlinge verdeling" alles goed is verdeeld.

Ik vraag mij af hoe hij de schilderijen gaat schatten. De meubels heeft hij 500€ geschat tijdens de inventaris. Als hij de kunstwerken nu 5.000€ (ik zeg maar iets) schat, moeten we dan aan diegenen die enkel meubels hebben genomen het verschil betalen ? Indien zo, dan wil ik die schilderijen jammer genoeg niet meer. Wat gebeurd er dan ?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”